Emirates is vijf jaar actief in België en viert dat met twee dagelijkse vluchten vanuit Brussel naar Dubai.


We praten over een van de grootste spelers in de wereldluchtvaart. Met zijn 112 Airbussen A380 en zijn 155 Boeings 777 vervoerde Emirates vorig jaar inderdaad liefst 58,6 miljoen passagiers. Daarbij ook heel wat Belgen, want dit bedrijf is inderdaad al vijf jaar aanwezig in ons land. Zo wordt er tegenwoordig twee keer daags vanuit Brussel op Dubai gevlogen.

« Wij zijn vanaf de eerste vlucht met open armen ontvangen. »

’Er was een grote vraag van de markt. Dat stelden we trouwens meteen vast toen we in de lente van 2014 de reservaties openden. Wij zijn vanaf de eerste vlucht met open armen ontvangen. Niet alleen door de Belgische markt en de reisagentschappen, maar ook door de bedrijven voor wat betreft corporate travel’, aldus Jean-Pierre Martin, CEO van Emirates België en Luxemburg.

Emirates behoort aan geen enkele van de grote luchtvaartallianties toe. Dat sluit evenwel geen partnerships uit, zoals met Qantas voor de Australische routes en ook met Flydubai. ‘Dit kleine broertje van de Emiraten bespeelt een ander segment en ook een ander netwerk dan het onze. Het is in werkelijkheid een soort van luxelowcost, met een ander product dat ons netwerk zeer mooi aanvult. Voor een aantal bestemmingen zoals Kathmandu, Victoria Falls, Zanzibar of de Kilimandjaro vliegt de passagier met Emirates van Brussel naar Dubai en vervolgt daarna zijn reis met Flydubai, met dezelfde ticket- en bagagevoorwaarden’ verduidelijkt Jean-Pierre Martin.

Route Brussel-Dubai

Twee vluchten van Brussel naar Dubai per dag of omgerekend: twee keer 360 plaatsen die gevuld moeten worden: het blijft een stevige commerciële uitdaging. Maar die wordt prachtig ingevuld, want deze route is vandaag zeer rendabel. De filosofie van Emirates is ook duidelijk: het moet renderen. ‘In vijf jaar tijd hebben wij meer dan 1,2 miljoen passagiers en liefst 128.000 ton cargo vervoerd! De mensen geven zich daar niet altijd rekenschap van, maar wij hebben een grote afdeling cargo in België. Dat gaat tot een 30-tal ton in een passagiersvliegtuig, met verder vier of vijf full cargo-vluchten per week naar Zaventem’, verduidelijkt de CEO van de Belgisch-Luxemburgse tak van de maatschappij uit de Emiraten.


Wat cargo betreft, is er één punt dat onze aandacht trekt. Zo vervoerde Emirates 3500 paarden van en naar de luchthaven van Luik. Dat heeft zich gespecialiseerd in dit soort transport en het heeft daar ook de perfect aangepaste infrastructuur voor. Zo haalde de luchtvaartmaatschappij het globaal contract binnen voor het transport van de paarden voor de Olympische Spelen in Rio in 2016. Drie jaar geleden werden zo’n 500 tot 600 paarden uit gans Europa en uit andere landen van de wereld naar Luik gebracht om van daar uit de vlucht te nemen naar Rio.

 

Drie grote assen

De businessaanpak van de maatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten steunt op drie grote pijlers. De eerste is de geografische ligging van Dubai. ‘Die hebben wij zelf niet gekozen, maar de ligging tussen de Oude (Europa) en de Nieuw Wereld (Azië), met Afrika (groot potentieel van toekomstige reizigers) binnen handbereik, was een buitenkans die we met beide handen hebben gegrepen. Globaal bekeken bevindt driekwart van de wereldbevolking zich op minder dan acht uur vliegen van Dubai.’


Het imago is de tweede grote pijler. De maatschappij stopt veel geld, energie en tijd in het imago dat zij uitstraalt naar de wereld. Dat behelst heel wat sponsorcontracten die focussen op de onmiddellijke (h)erkenning van het merk. ‘Het ultieme doel van onze CEO is dat de mensen de link maken “reizen = Emirates”. Daarom investeren wij in voetbal, tennis, zeilen, paardensport, cricket, rugby en natuurlijk ook golf, want we zijn de hoofdsponsor van de Europese Tour en we sponsoren ook hun finale van de Race to Dubai.’


De derde pijler – en niet de minste – is de service. Die impliceert een continue verjonging, met een zeer jonge vloot (gemiddeld 6 en 7 jaar). ‘Wij waren een van de eerste maatschappijen die tijdens de vluchten wifi aan boord aanbood (20 MB gratis). Wij zijn ook zeer trots op onze “entertainment service”, beschikbaar in alle klassen, met liefst 4500 verschillende kanalen. Daarbij ook een aantal die live verslaggeving aanbieden van de grootste sportevenementen.’

First class!

De First Class, die in december 2017 in België in wereldprimeur werd voorgesteld, is een van de specificiteiten van Emirates: ‘Deze zes First Class-privésuites, die worden afgesloten met schuifdeuren van de grond tot aan het plafond en over een ultramodern design beschikken, zijn inderdaad het neusje van de zalm van het Emiratesproduct in de “triple 7” (Boeing 777, red.)’, aldus Jean-Pierre Martin. ‘Deze service is beschikbaar op de beide dagelijkse vluchten van Brussel naar Dubai en dat loopt zeer goed.’

Naast de introductie van een gloednieuwe Business Class kreeg ook de service aan de grond een upgrade. ‘Aan onze klanten in First en Business Class bieden wij in 70 steden ter wereld (waarbij Brussel) een limo-service aan. Dat wil zeggen dat wij de passagiers ophalen op het adres dat zij aangeven en dat in een straal van 70 km rond de luchthaven. Wij werken hiervoor samen met een Belgisch bedrijf. Dat komt tientallen keren per dag voor ons in actie en dit zowel om passagiers op te halen als ze terug te brengen.’

 

Dubai & golf

‘Bij de laatste telling telde Dubai dertien 18 holesbanen, met alle topservice die daar bijhoort, want wat Dubai doet, doet het goed. Als het in België hartje winter is, is het in Dubai 25°C. Zeer aantrekkelijk dus voor golfers! Ik vestig bij deze ook de aandacht op het kleine emiraat Ras al-Khaimah. Het ligt aan de voet van de bergen en is zich volop toeristisch aan het ontwikkelen. Ook daar vindt u twee mooie 18 holesbanen.’

Als er één sector is waar de prijzen enorm variëren, dan zeker de luchtvaartbusiness. Maar om u toch een idee te geven over het budget voor een heen-en-terugvlucht van Brussel naar Dubai: reken 450 euro in Economy, 2400 euro in business en 4400 euro in First Class.

First Class bij Emirates: de top!

Dubai Airport: een van de beste luchthavens ter wereld.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.