Shannon Knapp. Zo heet de CEO van Leading Hotels of the World, een referentie-instituut dat wereldwijd meer dan 400 onafhankelijke luxehotels verenigt. Gesprek.


De Amerikaanse Shannon Knapp, sinds 2019 voorzitter en CEO van Leading Hotels of the World, geldt als een referentie in de wereld van luxehotels. We hadden het met haar over de ontwikkelingen in deze zeer geavanceerde markt waarin de golfsport een belangrijke rol speelt.

Wat is de filosofie achter The Leading Hotels of the World?

Shannon Knapp: ‘The Leading Hotels of the World (LHW) werd opgericht in 1928. In die tijd maakten 38 onafhankelijke hotels in Europa deel uit van de vereniging. Hun ambitie was om de opkomende Amerikaanse markt aan te spreken. Vandaag de dag is LHW een verzameling van meer dan 400 onafhankelijke luxehotels wereldwijd. Onze missie is om onze commerciële kracht te gebruiken om connecties te creëren en de aangesloten hotelhouders de mogelijkheid te bieden om zich tussen de beste etablissementen ter wereld te positioneren en succesvol te zijn terwijl ze onafhankelijk blijven. Meer dan 80% van onze leden wordt gerund door families die zich al generaties lang inzetten voor de echte waarden van vijfsterrenservice. In werkelijkheid zijn onze hotelhouders ambachtslieden van gastvrijheid. Dankzij hun expertise, hun toewijding aan de excellentie en hun individuele flair kunnen zij unieke reiservaringen creëren voor hun gasten. Diversiteit is een andere troef binnen onze portfolio. Voorbeelden genoeg: Gleneagles in Schotland, La Mamounia in Marrakech, Nayara Tented Camp in Costa Rica, Ritz Paris in Frankrijk, Le Sirenuse in Positano, The Lowell in New York, Capella Ubud in Indonesië…’

Hoe selecteert u uw partnerhotels in de praktijk?

‘We kijken vooral naar drie criteria. Ten eerste: kwaliteit. Dat is de sleutel. We selecteren zorgvuldig hotels die streven naar excellentie op elk niveau. Ten tweede: het menselijk aspect en de mensen. We verenigen gepassioneerde eigenaars met een echte visie op de toekomst van de luxehotelsector. Tot slot besteden we veel aandacht aan de ervaringen die worden aangeboden en aan het DNA van de etablissementen. Het is de bedoeling dat ze in harmonie zijn met de bestemming, zodat gasten kunnen genieten van een authentieke ervaring.’

Golfers zijn grote levensgenieters. Vormen zij een belangrijke klantenkring voor LHW? En wat zijn uw paradepaardjes in die sector?

‘Ja, natuurlijk. Veel van onze trouwe klanten zijn golfers. De aanwezigheid van goede golfbanen op de locatie of in de omgeving is daarom een belangrijke factor. Deze sector zit trouwens in de lift. In onze collectie hebben we verschillende emblematische etablissementen met een eigen golfbaan, zoals Terre Blanche Hotel Spa Golf Resort in Frankrijk, Camiral Golf and Wellness bij Girona, The Grove bij Londen, Adare Manor in Ierland, The Gleneagles Hotel in Schotland, Terme di Saturnia Natural SPA & Golf Resort in Italië, Anantara Villa Padierna in Marbella, Bürgenstock Hotel & Alpine Spa in Zwitserland en Sandy Lane op Barbados. Veel hotels liggen ook heel dicht bij legendarische golfbanen, zoals in Portugal, Spanje, Groot-Brittannië en natuurlijk de Verenigde Staten. Het aanbod is zeer groot en van hoge kwaliteit.’

Wat zijn de huidige trends in het luxetoerisme?

‘We voerden onlangs een onderzoek uit over dit ontwerp. Dat gebeurde in samenwerking met het gedragsonderzoeksbureau Radius Global. De gezondheidscrisis heeft duidelijk een invloed gehad. Zo staan bij onze klanten de culturele ervaringen bovenaan het lijstje van nieuwe prioriteiten. Ook gastronomie scoort hoog, net als water- en buitenactiviteiten. Uit het onderzoek kwam eveneens naar voor dat reizigers op zoek zijn naar uitzonderlijke kwaliteit, kamers van topkwaliteit, voordelen, intuïtieve service, personalisering en unieke ervaringen.’

Hoe belangrijk is eco-verantwoordelijkheid voor The Leading Hotels of The World?

‘Het is essentieel. Onze klanten eisen nu van hotels dat ze op elk niveau milieubewust zijn, met een duurzame accommodatie om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Door de sterke banden met hun gemeenschappen en hun regio worden meer dan 50 Leading Hotels momenteel erkend als leiders op het gebied van duurzame ontwikkeling. Dit label betekent dat het hotel gecertificeerd is volgens de industriecriteria van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC).’

Dankzij een nieuwe applicatie kunnen epicurische levensgenieters zich nu ook in real time laten meevoeren naar de wereld van LHW.

‘Ja, we hebben net onze mobiele app gelanceerd. Je kan hem downloaden op Android en IOS. Hij is ontworpen voor zowel onze klanten op doorreis als voor de leden van de Leaders Club. Je kan hem gebruiken om hotels te ontdekken en te boeken, upgrades aan te vragen en specifieke informatie te raadplegen over restaurants, vervoer en vrijetijdsactiviteiten.’

Je vernoemde de Leaders Club. Wat is dat?

‘Dat is ons loyaliteitsprogramma. Het geeft onze leden de mogelijkheid om te profiteren van exclusieve voordelen en speciale erkenning in al onze etablissementen en dit vanaf hun allereerste verblijf. Dit programma omvat upgrades voor het inchecken, gratis overnachtingen, gepersonaliseerde ervaringen…’

Members Only partner and editor

Comments are closed.