Goed twee jaar geleden vertelden we u het verhaal van de tot Italiaan genaturaliseerde Oostenrijker die een legende werd omdat hij de eerste 500 tot een echte sportwagen had omgebouwd. Dankzij hem werd de naam van Carlo Abarth een begrip, want hij maakte van de verrukkelijke Fiat 500 een beest.


Zoveel is duidelijk: Carlo Abarth dankt zijn faam aan de 500, want zijn vorige tuning kits waren niet bepaald een groot succes. Mogelijk ook omdat hij zich nog nooit over een auto had gebogen met de populariteit van de 500. 20 jaar lang, zeg maar de lengte van de carrière van de eerste modelversie, stuwde hij het kleine ‘yoghurtpotje’ naar ongekende hoogten. Het succes was van die orde dat Fiat hem gedurende jaren met open armen verwelkomde, om dan tot het besef te komen dat het zelf een lucratieve business door de vingers liet glippen. En vervolgens besloot om Abarth over te nemen. Maar laten we hier niet herhalen wat we al een keertje verteld hebben.

Oorspronkelijke 695

Feit is dat voor de overname door Fiat het mooie verhaal tussen Abarth en de 500 al een eerste hoogtepunt kende. Een ultiem bravourestukje, een soort van wederzijds afscheidscadeau. Terug naar 1964 en de Scorpion (sport)modus. Die peutert al zeven jaar lang de laatste pk’s uit de motor van de kleine Fiat. Mettertijd is niet alleen het vermogen opgevoerd, maar ook de cylinderinhoud. Dat jaar wordt de Abarth 695 geboren. De bescheiden ‘molen’ verhoogt van 500 naar 690 cc en zijn power wordt meer dan verdubbeld: van 17 naar 38 pk. Zijn topsnelheid: 130 km/h. Dat wordt zelfs 140 km/h op de ultieme versie die enkele maanden later wordt voorgesteld: de 695 SS (voor Super Sport, in het Italiaans uitgesproken als Esseesse). Dit is de versie die geproduceerd werd tot in 1971, het jaar waarin Abarth werd opgekocht door Fiat. Het kan daarom worden gezien als een afscheidsversie van een merk zoals we dat tot dan kenden. En in dat opzicht herhaalt de geschiedenis zich misschien…

Afscheid?

Fast forward, 50 jaar later. We schrijven 2021 en niemand zal ontkennen dat de auto op een keerpunt staat. De elektrificatie vordert met rasse schreden. Alle constructeurs doen mee en dus ook Fiat. Enkele maanden geleden lanceerde Fiat een gloednieuwe versie van zijn iconische auto. De New 500E is moderner dan ooit. En hij is bovendien 100% elektrisch. Een kleine verrassing, want op de vraag of hij ook met een conventionele motor zou worden uitgebracht, luidde het antwoord bij de lancering ‘Wij weten het niet’. Toch lijkt het logisch om te veronderstellen dat hij nooit een andere energiebron zal koesteren dan de kWh. Maar momenteel delen de 500 van het nieuwe tijdperk en de ‘normale’ 500 elkaars gezelschap. Tot wanneer? Dat is een mysterie. De enige zekerheid is dat elke dag die voorbijgaat ons dichter bij het definitieve afscheid brengt. Niet alleen van hem, maar ook van zijn luidruchtige, uitbundige, donderende, opwindende, opruiende broers. Kortom: de Abarths! Terwijl Abarth onlangs een unieke versie van zijn 500 lanceerde.

Luxueus én sportief

God weet dat er veel speciale edities van de Abarth 500 zijn geweest sinds die eerste incarnatie, maar voor deze, waarvan er 695 in de kleur Nero Scorpione en 695 in de kleur Grigio Campovolo geproduceerd worden, lijkt het alsof ze alle registers hebben opengetrokken. Laten we beginnen met het interieur, met genummerde sportstoelen, een decoratieve versnellingspookknop, pedalen en inzetstukken op het stuur in carbon en een dashboard bekleed met Alcantara (een primeur voor dit model). Voor de buitenkant is het kiezen tussen een zwarte of grijze carrosserie, beide met witte inzetstukken op de voor- en achterbumpers, de spiegelkappen en de stickers op de flanken. De 17-inch wielen met rode naafdoppen herbergen de eveneens rode Brembo-remklauwen. De beide uitlaatpijpen van het expressieve Akrapovič-uitlaatsysteem (standaard meegeleverd) zijn van titanium. Maar de twee opvallendste kenmerken zijn de specifieke, volledig aluminium motorkap, alsook de verstelbare dakspoiler. Deze werd overgenomen van de raceversies en de herdenkingsversie 70 Anniversario.

Zoals alle 695’s heeft hij de krachtigste versie van de inmiddels beroemd geworden 1.4 turbobenzinemotor: 180 pk en 250 Nm. Deze wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak of, als optie, met een gerobotiseerde versnellingsbak met paddles aan het stuur. Als de mechaniek een oude bekende is, betekent dit dan dat deze ‘Collector’s Edition’ vooral cosmetisch is? Neen, want het lichtere gewicht van de auto dankzij de motorkap en de uitlaat, en de spoiler die tot 45 kg extra downforce kan geven bij hoge snelheden, maken deze 695 Esseesse tot de efficiëntste en sportiefste Abarth ooit geproduceerd!

Pure sensaties

Dat laatste konden we ook persoonlijk vaststellen ter gelegenheid van een testrit die naam waardig. Op het programma: drie rondjes op de track van Balocco vlakbij Milaan, een hyper technisch circuit waar niet alleen Abarth zijn chassis komt afstellen, maar ook Fiat, Alfa Romeo en zelfs Maserati. Met andere woorden: geen kattenpis! Bij het oprijden van het circuit stel je meteen vast dat deze kleine Italiaanse bom niks van zijn power heeft verloren. Eens de Sportmodus is geactiveerd, klimt de Esseesse stevig in de toeren. En doet de spoiler wat van hem verwacht wordt, want zelfs bij hoge snelheden blijft de wegligging uitstekend. In de bochten is het effect van de aluminium motorkap goed merkbaar. Omdat de voorkant lichter is gemaakt, stuurt hij preciezer en duikt de auto met een extra vleugje agressie de bochten in. Maar het leukste aan de 695 is het puur mechanisch gevoel dat hij je geeft. Iets waarvoor hij – en dat is het voordeel van zijn betrekkelijk hoge leeftijd – geen hypermoderne en opdringerige tierlantijntjes nodig heeft, die vaak ook niet erg nuttig blijken. De prijs start bij 33.990 euro inclusief BTW.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.