Binnen het bestek van het grote Stellantis-universum, dat geboren werd uit de fusie van de groepen Fiat en PSA, maakt Alfa Romeo zich op voor een hoofdrol. De hitsige Giulia GTA en de compacte SUV Tonale geven nu al aan welke koers dit prestigieuze merk wil varen.


Kijk het gerust na in uw archieven of op het internet: in 2016 en bij zijn lancering schuwde geen enkel medium de superlatieven met betrekking tot het rijcomfort van de Alfa Giulia. Feeling, plezier, dynamische rijgedrag: alles was top en overtroefde zelfs in de basisversie de concurrenten bij BMW, Jaguar, Audi en Mercedes. Het model dankt die superioriteit in grote mate aan Giorgio, de doopnaam van de technische basis op de Giulia en zijn grote broer, de SUV Stelvio. Het succes was dermate dat ook Maserati er gebruik gaat van maken, want ondanks de 510 pk bij de Giulia Quadrifoglio had men het gevoel dat er nog meer in zat. Dat moeten ze ook bij Alfa gedacht hebben, want dat besliste om de saus nog wat pikanter te maken met de ‘bescheiden upgrade’ die u op deze pagina’s kunt bekijken.

A zoals…

Voor die nieuwe versie opteerde de constructeur voor een van zijn meest legendarische labels. Zoals kenners weten, staat GTA voor ‘Gran Turismo Alleggerita’. Toch dekte dat label lang niet echt de lading. Denk maar aan de recentste GTA’s, 156 en 147. Akkoord: hun prachtige V6 3,2 liter is en blijft onvergetelijk, maar het belangrijkste bij GTA is de A. Terwijl je van de 156 en de 147 bezwaarlijk kon zeggen dat ze vederlicht waren… De Giulia GTA en GTAm zijn dan weer wel lichter dan de Quadrifoglio. Niet veel – want de huidige normen tolereren niet langer een volledige ‘striptease’ – maar dankzij de lichtere vering, de specifieke 20”-inch velgen (met één centrale moer, wat revolutionair is op een berline die voor het wegverkeer is goedgekeurd), het gebruik van carbon in de vleugels, de achterdeuren en de aerodynamische complementen, alsook de achterste ruiten (opzij en achter) in polycarbonaat, werd 100 kg uitgespaard in vergelijking met de Quadrifoglio, voor een totaalgewicht van 1540 kg.

Zonder de achterbank met de carbon kuipstoelen (en de vierpunts Sabeltgordels) en de FIA-goedgekeurde rolbeugels scoort de GTAm zelfs nog iets beter. Andere verschillen op die laatste: zowel de splitter als de royalere achterspoiler kunnen worden afgesteld.

187 pk/liter!

Behalve minder kilo’s zijn er ook de extra pk’s. De door Ferrari (jawel) ontworpen V6 2.9 biturbo kreeg er 30 bij. Dat betekent nu 540 pk, die stuk voor stuk uit de rug komen. Dit resulteert in een specifieke power van 187 pk/l of het huidige wereldrecord. Die winst komt er niet alleen dankzij de elektronica. Naast de nieuwe drijfstangen voor de motor is er ook de betere smering van de zuigers, de turbo’s die sneller draaien en de efficiëntere uitlaat. Laatste element – en niet het minste – dat bijdraagt tot de verbeterde prestaties: het aerodynamische aspect. Zowel voor- als achteraan, op de flanken en zelfs onder de auto zijn de Giulia GTA en GTAm gestroomlijnder geworden door de inbreng van Sauber. Anders gezegd: ook de F1 Alfa Romeo-stal met de piloten Raikkonen en Giovinazzi droeg zijn steentje bij.

Doelstelling? Excellentie

Van de Giulia GTA en GTAm worden amper 500 exemplaren gebouwd, die elk zo’n 150.000 euro gaan kosten. Een collector dus, wat mooi is voor het imago, maar natuurlijk niet de toekomst van Alfa verzekert. Dat wordt de taak van de Tonale waarvan de commercialisering werd uitgesteld om beter te beantwoorden aan de verwachtingen van de markt. Het dient gezegd dat Jean-Philippe Imparato, de nieuwe big boss van Alfa, zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt voor deze eerste plug-in hybride van het merk die vanaf juni 2022 in Italië geproduceerd zal worden. ‘De doelstelling is excellentie. Om die te bereiken, starten we met de selectie van de materialen. Onze leveranciers vergezellen ons op een reis die moet uitmonden in het eerste elektrische model van het merk. Dat voertuig moet het authentieke Alfa Romeo-DNA hebben en beantwoorden aan de allerhoogste kwaliteitsnormen.’ En daarmee is de toon gezet.

Kleine broer

De Tonale, de kleine broer van de Stelvio, wordt een SUV uit het C-segment. Zijn look moet nauw aansluiten op de gelijknamige concept car die in 2019 werd voorgesteld. Net zoals zijn grote broer draagt ook hij de naam van een col uit de Italiaanse Alpen. De Tonale moet een concurrent worden van de Audi Q3, de BMW X1/X2, de Mercedes GLC en de Jaguar E-Pace. Zijn grootste troef? Wij aarzelen tussen wat bekend is, zijnde de bovengemiddelde dynamische kwaliteiten van de Giulia en de Stelvio, en wat we zien, namelijk een sensueel en ongeremd design op z’n Italiaans, met de traditionele toets door de 21”-velgen met hun typische Alfa-look. De bloedmooie Tonale zal gebouwd worden op het platform van de Jeep Renegade en de Compass dat bestemd is voor de tractie- of 4×4-modellen. We mogen dan er dan ook van uitgaan dat hij heel wat mechanische elementen zal overnemen van de mechaniek die we aantreffen onder de motorkap van de Jeep Compass 4xe, te weten een 1.3 turbo benzineblok gekoppeld aan een achterliggende elektrische motor en samen goed voor 190 of 240 pk.

Omdat de Tonale nog een concept is, vertoont de cockpit een zeker futurisme, al gaat Alfa daar zeker niet te ver in. Hoewel het eindproduct ongetwijfeld conventioneler zal ogen, ontdekken we ook nu al de elementen die al op de laatste modellen van het merk aanwezig waren, zoals het stuurwiel en de ronde wijzerplaten. Met dit verschil dat deze platen virtueel zijn en onderdeel van een multifunctionele en configureerbare 12.3”. We gaan er ook van uit dat Alfa bij de lancering van de Tonale een multimediasysteem klaar zal hebben dat even modern zal zijn.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.