2022 is een bijzonder belangrijk jaar voor de Beierse autofabrikant, want exact een halve eeuw geleden bevestigde BMW zijn sportief imago. Een beeld dat vervat ligt in één enkele letter en door elke autofan op deze planeet wordt gekoesterd: M.


In het begin van de jaren 70 zeilt BMW al 10 jaar mee op het nieuwe elan van de ‘Neue Klasse’-familie. Hoewel compact, zijn de auto’s bijzonder populair vanwege hun sportief karakter. Denk maar terug aan de 1800 Ti of de 2002 Turbo. Zij staan mee aan de wieg van de BMW 3 Reeks en zijn nu zeer geliefd bij verzamelaars. Maar daar gaat het vandaag niet over. Punt is dat BMW zijn sportief imago heeft opgepoetst, daarbij geholpen door het groot aantal rijders dat zijn modellen in competitie gebruikt. In die tijd waren toerwagenraces zeer populair en bij BMW wilde men die kip met de gouden eieren niet laten ontsnappen. Mede daarom werd op 1 mei 1972 in München, BMW Motorsport GmbH opgericht.

Meteen raak!

De jonge sportafdeling bestaat uit 35 mensen onder leiding van Jochen Neerpasch, voormalig Porsche-fabrieksrijder en voormalig hoofd van de sportafdeling van Ford. Na amper enkele maanden beschikt het team al over een ultramoderne fabriek van 8.000 m2 en kan het aan de slag. In 1973 zijn de eerste twee BMW Motorsport-auto’s klaar voor actie: een 2002 met 240 pk en minder dan een ton aan gewicht en, vooral, een model dat zijn stempel op de geschiedenis zal drukken als ‘M’. Het is de legendarische en indrukwekkende 3.0 CSL die door zijn gedurfde aerodynamica al snel de bijnaam ‘Batmobile’ krijgt.

Hoewel BMW Motorsport zich voor zijn eerste officiële seizoen geen illusies maakt, is het succes meteen op de afspraak. Met zijn 3,3-liter zescilinder-in-lijn motor, die 340 pk levert voor slechts 1.090 kg, ontpopt de 3.0 CSL zich tot een winnaar. In 1973 verovert hij de titels bij de piloten en de constructeurs in het EK voor toerwagens, en zet die dubbelslag ononderbroken verder van 1975 tot 1979. De Batmobile wint bij zijn eerste optreden ook zijn klasse tijdens de 24 uur van Le Mans. Dit is duidelijk dé te kloppen auto en dat niet alleen in Europa. Vanaf 1975 schitteren de BMW M-kleuren (zoals u weet: blauw, paars & rood) ook in de Amerikaanse kampioenschappen. En natuurlijk komt de reputatie die de Beierse bolides in de USA creëren het hele merk ten goede.

Ook de 3.0 CSL verdient een medaille. Wanneer veilingmeester en amateurpiloot Hervé Poulain in 1975 voor BMW kiest om de 24 Uur van Le Mans te rijden, wil hij dat zijn auto zich onderscheidt van de rest. Daarom vraagt hij zijn vriend Alexander Calder, een gerenommeerd schilder en beeldhouwer, om de auto te versieren. Op die manier ontstaat wat sindsdien een BMW-traditie is geworden: de ‘Art Cars’!

Van circuit naar openbare weg

Zoals aangegeven spreken de vele competitiesuccessen van de BMW M tot de verbeelding van klanten die met een karaktervolle auto willen rijden. Om aan deze vraag te voldoen, wordt de M-ingenieurs gevraagd om naar de nieuwe BMW 5 Reeks berlines te kijken. Vanaf 1974 worden de 530, 530i en 533i geïntroduceerd. Achter hun normale uiterlijk gaat niet alleen tot 200 pk onder de motorkap schuil – om dit vermogen in perspectief te plaatsen: dat is ongeveer hetzelfde als de Porsche 911’s van toen – maar ook de ophanging en de remmen zijn duidelijk beter. Het zijn dus echte sportwagens. En dat is nog maar het begin!

In 1979 wordt de ultieme versie van deze generatie van de 5 Reeks gelanceerd. Hij is 218 pk sterk en wordt M535i genoemd. Hoewel dit het eerste in serie geproduceerde model is dat met trots de magische letter opspeldt, is hij beslist niet de eerste BMW M voor de openbare weg…

M1

Want in 1978 kiest BMW Motorsport voor een gewaagde gok: het wil een eigen sportmodel creëren dat niet is afgeleid van een klassieke BMW. De ingenieurs starten bij de BMW Turbo, een Supercar-concept met centrale motor dat in 1972 was voorgesteld op het Autosalon van Genève en zonder de oliecrisis van 1973 ook echt in productie had kunnen gaan. Het glasvezel koetswerk, ontworpen door Giugiaro, is amper 1,14m hoog en verbergt een 3,5-liter zescilinder-in-lijn motor met 277 pk, gemonteerd in een chassis ontworpen door… Lamborghini. Maar ondanks de spectaculaire look en de indrukwekkende technische specificaties wordt de M1 nooit een succes, niet commercieel en ook niet sportief. Er zijn er maar zo’n 450 van geproduceerd. Hij maakt evenwel een blijvende indruk en wordt een legende, niet in het minst dankzij een briljant idee van de directeur bij Motorsport: het BMW M1 Procar kampioenschap met één merk (en zelfs één model). In 1979 en 1980 wordt een reeks raceklare M1’s toegewezen aan F1-coureurs die het tegen elkaar opnemen in het voorprogramma van de Grote Prijzen. Niki Lauda wordt tot kampioen van deze cup gekroond in 1979 en Nelson Piquet in 1980.

Formule 1

Elke zichzelf respecterende sportafdeling wil op een bepaald moment zijn kans wagen in de koninginnenklasse. Dat gebeurt in 1982 wanneer de eenzitters van Brabham worden uitgerust met een BMW M. Deze 4-cilinder, 1,5-liter turbomotor is gebaseerd op een in serie geproduceerde motor en levert liefst 800 pk! Dankzij dit kleine monster wordt Nelson Piquet in 1983 tot wereldkampioen gekroond en het is ook de eerste keer dat een turbomotor de felbegeerde titel in de wacht sleept. Toegegeven, de verdenkingen van bedrog hebben dit resultaat enigszins bezoedeld, maar Renault – dat jaar BMW’s grootste rivaal – legde nooit klacht neer, zodat de geschiedenis de naam van het Duitse merk heeft behouden. Tot 1987 rustte BMW M ook andere F1-teams uit, zoals Arrows en Benetton.

E30

Deze 50 jaar zijn zo rijk dat we nog veel meer pagina’s zouden kunnen vullen. Maar als we dan toch een onderwerp moeten kiezen om mee af te sluiten, dan is het natuurlijk datgene wat volgens ons van M echt een label heeft gemaakt dat door de hele autowereld wordt vereerd. In 1986 krijgt de E30 3 Serie, die vier jaar eerder is gelanceerd, een Motorsport-tintje en wordt de M3. In zijn eerste versie ontwikkelt hij 200 pk (195 voor de gekatalyseerde versies), daarna tot 238 pk voor de M3 Sport Evolution, en nog veel meer na een bezoek aan bepaalde tuners zoals Alpina, Hartge en AC Schnitzer. Het succes is fenomenaal, zowel op het circuit als op de weg, want het aantal zeges in de competitie is niet te overzien en er worden meer dan 17.000 ‘civiele’ auto’s verkocht. Het lijdt geen twijfel dat de M3 E30, de eerste van een dynastie die levendiger is dan ooit, van de BMW M een populair icoon heeft gemaakt. En met zijn 50 jaar is Motorsport helemaal klaar om de grote uitdaging van onze tijd aan te gaan: elektrificatie!

Members Only freelance reporter

Comments are closed.