Abarth, het beroemde merk dat brave Fiats tot pittige bommen omtovert, lanceerde onlangs een nieuwe communicatiecampagne. Hierin komen gepassioneerde celebrities aan het woord die onlangs hun eigen model hebben gekocht. Een van hen is Thierry Boutsen.


Deze originele ‘stories’ duren welgeteld een minuut en zijn ingeblikt als korte video’s. De gast vertelt in het kort wat hem tot Abarth heeft aangetrokken en hoe hij het eerste contact met zijn nieuwe auto heeft ervaren.

Wij ontmoeten Thierry Boutsen in het Prinsdomein Monaco waar hij al vele jaren woont en werkzaam is. Hij is er met Boutsen Aviation makelaar in vliegtuigen en heeft er nog een ander bedrijf dat dichter aansluit op zijn carrière. ‘Ik blijf natuurlijk een groot autofan. Vandaar dat ik recent een nieuw bedrijf heb opgestart dat gespecialiseerd is in de verkoop van collector cars en dat zowel voor de gewone weg als voor competitie. Onze specialiteit is dat wij op zoek gaan naar zeldzame auto’s die exact overeenstemmen met de criteria van onze kopers. Dat gaat van een Lancia Stratos tot een Porsche 904, maar ook een rijklare Ferrari F1!’

De cirkel is rond

Aan het stuur van zijn gloednieuwe Abarth 695 70° Anniversario neemt Thierry zijn gasten mee voor een pittig tochtje op de o zo kronkelende wegen rond Monte Carlo. En hij vertelt… Zo ontdekken we dat hij zijn moeder heeft leren rijden toen hij amper acht jaar oud was! En in welke auto had zijn mama die eerste lessen gekregen? In een Fiat 500! Wellicht is het die jeugdherinnering die er Thierry Boutsen toe bewogen heeft om zichzelf een korte tijd gelegen te verwennen met een … Fiat 500. Een auto die zijn keuze beïnvloedde toen hij zijn nieuwe Abarth bestelde. ‘Ik kocht deze speciale editie voor de 70e verjaardag van het merk, want hij heeft identiek dezelfde buitenkleur als de Fiat 500 van 1957 die ik al heb. Op die manier is de cirkel rond’, lacht hij.

De Abarth 695 70° Anniversario is inderdaad een gelimiteerd eresaluut speciaal voor de 70e verjaardag van het merk; een gebeurtenis waar we vorige lente al stil bij stonden. Deze verjaardagsversie is gebaseerd op de 695, met de 1,4 liter turbobenzinemotor die goed is voor 180 pk. Maar hij heeft heel wat exclusieve trekjes. Eerst en vooral – en zoals we van Thierry Boutsen hoorden – is er de kleur. Die lijkt inderdaad zeer sterk op die van de kleine 500 en kreeg de naam ‘Verde Monza 1958’. De kleur keert terug naar de eerste Abarth 500 die dat jaar op Monza goed was voor zes wereldrecords.

“Echt alles wat je kan verlangen”

Ook de ‘Griggio Campovolo’-kleurschakering is een nostalgische blikvanger, net als de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ die het dak siert. Deze verstelbare knoert stamt uit de competitie en heeft 12 mogelijke standen. Hierdoor kan bij 200 km/h tot 42 dynamische neerwaartse druk worden toegevoegd. Voeg daar de royale Brembo-remmen aan toe, de al even expressieve Record Monza-uitlaat en de speciaal voor de 70° Anniversario uitgewerkte Recaro ‘Tricolore’-kuipzetels, en u begrijpt dat Thierry Boutsen bij het kiezen voor een Abarth uiteindelijk uitkwam bij een van de 1949 exemplaren – een referentie naar het geboortejaar van het merk – van deze toch wel heel bijzondere serie!

Op de kleine wegen van Monaco en op de corniche die naar de autostrade naar Menton leidt, kan men vaststellen dat de voormalige Formule 1-kampioen nog altijd een schitterende piloot is. Dat maakt dat hij de kwaliteiten van zijn nieuwe speeltje ook perfect kan waarderen. ‘Deze nieuwe Abarth is echt alles wat je kan verlangen: licht, snel, krachtig, goede wegligging, stevige remmen. Alles is berekend om top te zijn’, zegt hij. En een kenner mag je vertrouwen!

Info: de video van de Abarth Story van Thierry Boutsen kan worden bekeken op de pagina Youtube ABARTH Belgium – Luxembourg.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.