Wat is er nieuw in de wereld van de milieuvriendelijke of elektrische auto’s? Eén ding is zeker: ze bewegen zich fluisterstil over het asfalt!


Het is eigen aan deze tijd en meer dan ooit trendy. Deze rubriek is gewijd aan initiatieven die auto’s verbeteren en milieuvriendelijker maken. De nieuwe modus is elektrisch en focust op het respect voor onze planeet.

Volkswagen: nieuwe hybrides

Vorige keer hadden we het al uitgebreid over de nieuwe VW Golf GTE die, zoals alle GT’s bij Volkswagen, de sportieve hybride variant is van het gamma. Zo heeft de superdynamische Golf 8 GTE een ‘full electric’-autonomie van 68 km en de bijdrage van de elektrische motor maakt hem even krachtig als de GTI: liefst 180 kW (245 pk). Wie vooral het rijcomfort belangrijk vindt, vindt ongetwijfeld ook zijn gading bij de versie met 150 kW (205 pk). Deze nieuwe Golf e-Hybrid is goed voor zo’n 80 km zonder CO2-uitstoot. Niet onbelangrijk: beide modellen zijn voor de volle 100% fiscaal aftrekbaar.

We kunnen ook verklappen dat tegen het einde van het jaar liefst acht verschillende modellen van Golf en de Golf Variant zullen worden aangeboden met een hybride aandrijving, waardoor de Golf het meest geëlektrificeerde model van het merk wordt.

Zoveel is duidelijk: ondanks de moeilijke tijden pakt de firma uit Wolfsburg uit met een groot hybride offensief. Daarin passen ook de Passat en de Passat Variant, alsook de gloednieuwe Tiguan eHybrid: de populairste SUV in Europa!

In het topsegment bij VW noteren we ook de komst van de prachtige Arteon, met verschillende motorisaties en voor het eerst ook een versie Shooting Break. Of wanneer technologie en esthetiek elkaar aanvullen. In het aanbod vinden we naast de toekomstige versie R (natuurlijk) ook de e-Hybrid. Deze plug-in hybride is op technologisch vlak enorm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Hij wordt (standaard) uitgerust met de Digital Cockpit Pro en met de Travel Assist, het eerste rijhulpsysteem dat assistentie biedt tot 210 km/h. De nieuwe Arteon is meteen herkenbaar. Elke reis is een unieke ervaring. Ontdek hem bij de concessiehouder en geniet van een gepersonaliseerde proefrit.

Jeep schakelt naar hybride, Fiat 500 in full electric

De groep FCA is volop bezig om zijn achterstand goed te maken in de wereld van de elektrisch aangedreven auto. Vanaf nu worden de Jeeps Compass en Renegade (en binnenkort ook de Wrangler) dus ook aangeboden in een plug-in hybride 4Xe-versie, met 50 km vol-elektrische autonomie. Wij voelden ons tijdens een testrit bijzonder aangenaam verrast door de kwaliteit en de praktische kant van het hybride systeem, ook al blijft de 6-trapsautomaat vatbaar voor verbeteringen. De modellen behouden al hun specifieke offroad-eigenschappen. Te noteren dat de eerste exemplaren van de full electric Fiat 500 van de band rollen in de fabriek in Italië en binnenkort bij ons in de showroom zullen staan. Op het programma: vier afwerkingsniveaus, twee technische configuraties en drie carrosserieën, waarbij deze met 4 deuren (met een kleine deur die naar achter opent). Zij komen de 3-deursberline en de Cabriolet met schuifdak gezelschap houden. De autonomie (stad) varieert van 240 tot 320 km, al naargelang de kracht van de batterij. De full electric 500 kan nu al besteld worden.

MX-30: SUV voor de stad

De Mazda MX-30, de elektrische tegenhanger van de X-30, onderscheidt zich door een deels gesloten radiatorrooster en de antagonistische achterdeuren die zich omgekeerd openen van de rijrichting. De elektrische SUV van Mazda biedt plaats aan vijf passagiers en profileert zich als de ideale SUV voor de stad. Deze wendbare en comfortabele auto is bewust uitgerust met een relatief lichte lithiumbatterij (35,5 kWh) die 200 km kan afleggen vooraleer te worden opgeladen. In de cockpit grijpt de MX-30 terug naar het DNA van het merk, maar het doet ook een beroep op eco-verantwoordelijke materialen. Zo is het meeste echte leder vervangen door een alternatief met lederlook. Nog origineler is het gebruik van kurk voor het bekleden van de centrale console. De Mazda MX-30 laat zich in ongeveer zes uur opladen met behulp van een wallbox. Met een standaard stopcontact dient zo’n 14 uur uitgetrokken voor een volledige herlaadbeurt, wat relatief weinig is voor een full electric.

Mustang Mach-E 1400: supersonisch!

Het is bekend: ook Ford pakt uit met een groot elektrisch offensief dat op bijna alle modellen wordt toegepast. Daarom aarzelen we ook niet om u hier een uniek prototype voor te stellen: de Mustang Mach-E 1400! Hij werd ontwikkeld in samenwerking met RTR Vehicles en de doelstelling is duidelijk: tonen wat een elektrische aandrijving allemaal in zijn mars heeft! De Mustang Mach-E zit de full electric Mustang Cobra Jet 1400 dus op de hielen. Dankzij de… zeven motoren en de ultraperformante batterij komt dit model aan 1400 pk en aan meer dan 1000 kg aerodynamische downforce bij 257 km/h. De Mustang Mach-E 1400, die binnenkort zijn eerste optreden maakt tijdens een Nascarrace, werd ontworpen om de perceptie in vraag te stellen welke prestaties elektrische auto’s kunnen leveren indien de technologie specifiek daarop is afgestemd. ‘Het is het ideale moment om te profiteren van de elektrische technologie, daar de nodige lessen uit te trekken en die toe te passen op ons gamma’, aldus Ron Heiser, Chief Program Engineer voor de Mustang Mach-E. Zoals alle Mustangs die hem voorgingen, zal ook de Mustang Mach-E een plezier zijn om mee te rijden. En de Mustang Mach-E 1400 wordt pas echt het van het! Daar bestond de grootste uitdaging er in om al de gekoppelde power van de zeven motoren onder controle te houden. De Mustang Mach-E 1400 etaleert op een schitterende wijze de mogelijkheden van de elektrische auto. Een concept dat doet dromen!

C5 Aircross in herlaadbare hybride

De Citroën C5 Aircross Hybrid, waarvan de definitieve versie werd voorgesteld op het meest recente Autosalon van Brussel, is de eerste herlaadbare hybride van het merk met de ‘chevrons’. Hij heeft een autonomie van 50 km in electric modus en wordt bij ons te koop aangeboden. We konden hem proefrijden met een panel van gespecialiseerde journalisten en waren verbaasd over zijn wendbaarheid en vooral over zijn comfort. Dat was altijd een prioriteit voor deze constructeur en dat vinden we dus ook op een perfecte manier terug bij dit hybride model. Zoals de rest van het vooruitstrevend gamma van de groep PSA sluit de herlaadbare hybride C5 Aircross nauw aan op zijn thermische versies. Afgezien van het laadcontact op de linkerachtervleugel en de discrete Hybrid-aanduidingen is het model identiek aan de thermische versies. Zo ook zijn lengte (4,50m) en breedte (1,97m). Zoals voor de andere modellen bij PSA wordt de batterij geleverd door de Zuid-Koreaanse groep LG Chem. Met zijn totale capaciteit van 13,2 kWh belooft hij een autonomie tot 50 km in WLTP-modus. Deze batterij heeft een waarborg van 8 jaar of 160.000 km voor 70% van zijn laadvermogen.

Twingo in full electric!

Het zat er aan te komen: ook de Renault Twingo, de kleine en typische stadsmuis, gaat full electric! Deze altijd al prettige auto in het verkeer bewaart verder al zijn karakteristieken van stadsauto, met als leuke uitschieter zijn ultrakorte draaicirkel, waardoor hij keert als een… tol! De door Renault als goedkoopste auto op de markt aangekondigde Twingo (minder dan 20.000 euro) is uitgerust met een kleine batterij van 22 kWh. Die is goed voor 190 km zonder CO2-uitstoot. Vrij weinig, zegt u? Weet dan dat de meeste Europese bestuurders vaak niet meer halen dan een daggemiddelde van 50 km. Door de plaatsing van de batterij in de vloer blijft het laadvolume van de kleine koffer (240l) hetzelfde als voor het thermische model. Hij laadt in 4 uur op aan een wallbox. Dat wordt 15 uur op een standaard stopcontact.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.