Steeds meer initiatieven zijn er op gericht om de auto’s te verbeteren en ze groener te maken. De nieuwe modus is dus elektrisch en mikt op meer respect voor onze Planeet.


De elektrische auto was een van de grote blikvangers op het Brusselse Autosalon. Het grote publiek toont immers steeds meer interesse voor deze ‘groene’ modellen die het leven van de chauffeurs moeten veranderen. In elk van zijn nummers staat Members Only stil bij de laatste nieuwigheden.

Golf in hybride versies

De 8e generatie van de Volkswagen Golf was een van de vedetten op het voorbije Brusselse Autosalon. Behalve de volledig digitale cockpit, de innoverende stembediening, de ultraperformante We Connect, We Upgrade en Alexa-systemen die het leven van de bestuurder eenvoudiger en rustiger maken, onderscheidt de nieuwe Golf zich ook omdat het de eerste Volkswagen is in hybride versies. Er is de eTSI, met drie lichtgewicht hybride 48V-motorisaties (81kW, 96kW & 110kW), en de eHybrid met twee powerniveaus (150kW & 180kW (GTE)). Bovendien is dit de eerste VW met standaard Car2X-communicatiefunctie, waardoor hij nieuwe normen uitzet op het vlak van wegveiligheid. Met 35 miljoen gebouwde exemplaren is en blijft de Golf een echt fenomeen en de meest verkochte Volkswagen. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat dit met dit 8e opus zou veranderen, want dat is technologischer en performanter dan ooit.

Ford met de elektrische… Mustang

De puristen mogen dit stukje eventueel overslaan, want het wonder is inderdaad geschied: de Ford Mustang wordt elektrisch! De Ford Mach-E, die tot de Mustangfamilie behoort, laat zich inderdaad duidelijk inspireren door de lijnen van het mythische Amerikaanse model, al is er natuurlijk wel het volle radiatorrooster. Het Mustang-DNA vinden we terug in de lange en gespierde motorkap, de opstaande vleugels achteraan, de strak vormgegeven koplampen en natuurlijk de driedelige achterlichten. Al naargelang het gekozen type batterij ontwikkelt de Mach-E van 258 tot 285 pk, met een koppel dat gaat tot 415 Nm. Met de integrale transmissie levert het model van 258 tot 337 pk in de basisversie, met een koppel van 565 Nm. In de GT-versie tenslotte, de meest performante van het hele gamma, klimt de power naar 456 pk en het koppel naar 830 Nm. Tijdens het rijden heeft de bestuurder de keuze uit drie rijmodi met verschillende prestaties Engage, Whisper en Unbridled. Al naargelang de gekozen batterij ligt de autonomie tussen 400 en 620 km.

MG terug in België!

We kunnen opnieuw een MG kopen in België! Maar opgelet: het ZS-model, dat bij ons te koop is (via Alcomotive, dat reeds Hyundai, SsangYong en Suzuki invoert) draagt wel het achtervoegsel EV voor Electric Vehicle! Sinds het faillissement van Rover werd het merk overgenomen door de Chinese groep SAIC. Gedaan dus met de kleine roadsters die de Britse constructeur beroemd maakten! Vanaf nu hebben de heilige SUV’s het voor het zeggen, maar de ZS breekt niet met die regel. Dit is een compacte SUV met een volledig elektrische powertrain. De elektrische module combineert 143 pk met een batterijcapaciteit van 44,5 kWh, wat goed is voor een WLTP-autonomie van 263 km. Dankzij de snelle oplaadfunctie is het mogelijk om 80% van de batterij te herladen in 40 minuten. Thuis daarentegen, en met een klassiek stopcontact, moet je minimaal 8 uur rekenen voor een complete autonomie.

Seat kiest voor de robot

Seat is het eerste merk in Europa dat zelfrijdende voertuigen op de markt brengt die buiten zijn ateliers actief zijn. Zij worden gestuurd via een 4G-verbinding, laden zichzelf op via inductie en maken konvooien tot 25m. Elk van deze konvooien kan tot 10 ton vervoeren en in totaal 240 km per dag afleggen. Deze zelfrijdende voertuigen verzekeren een meer efficiënte bevoorrading van de componenten. Zij verminderen de CO2-uitstoot met 1,5 ton en vervangen het transport met trucks tussen de ateliers. Het lijkt er sterk op dat we meer van dit soort robots zullen zien. Alvast in de VW-groep…

Honda Jazz: efficiëntere hybride

Het is bekend: Honda wil tegen 2022 al zijn modellen 100% elektrisch maken. Dat betekent eigenlijk morgen, want dit segment van de autowereld evolueert razendsnel. De nieuwe Jazz e:HEV zou binnen dit engagement een sleutelrol moeten spelen. Dit compacte model komt met extra comfort, intuïtieve gebruikersinterface, ingebouwde apps en draadloze ‘smartphone mirroring’. Complete pakketten die op een harmonieuze manier aansluiten op het leven van de passagiers. In Europa zal de Jazz uitsluitend verkocht worden met een hybride motorisatie. De beide elektrische motoren zijn gekoppeld aan een DOHC i-VTEC 1,5 liter benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een transmissie met een unieke overbrenging. Dit alles is goed voor een gecombineerde power van 109 pk en voor drie verschillende en elektronisch gestuurde rijmodi (elektrisch, hybride en thermisch). Aangekondigd gemengd verbruik: 4,5l/100 km.

Porsche Taycan: het gamma groeit

Eind vorig jaar liet Porsche weten dat de productie van de Taycan al helemaal volgeboekt was voor de komende twaalf maanden. Dit bewijst het succes van het vol-elektrisch model van het merk. Maar in Stuttgart rust men niet op zijn lauweren, want het gamma blijft verder groeien. Zo zien we na de Taycan Turbo (680 pk) en Turbo S (760 pk) de Taycan 4 S verschijnen. Dit kleine broertje is goed voor 530 pk, maar dat kan ook 571 pk worden met de ‘Performance Battery Plus’. Noteer dat er nog altijd gebruik wordt gemaakt van een voorste en een achterste blok, wat goed is voor vierwielaandrijving. De 4S haalt een top van 250 km/h en flitst in 4 seconden van 0 tot 100 km/h. In de basisversie heeft deze variante een kleine batterij (79,2kWh). De autonomie bedraagt 407 km (volgens de nieuwe WLTP-cyclus). Men kan ook in optie voor de 93,4kWh-batterij kiezen waarmee de Turbo-versies worden uitgerust. Dat geeft dan een autonomie van 463 km. Deze goedkopere Taycan (110.534 euro, zijnde 47.000 euro goedkoper dan de Turbo) onderscheidt zich ook door de velgen, de banden en de kleinere remmen, terwijl de aankleding van de cockpit een (tikkeltje) minder luxueus is. Hij blijft evenwel standaard uitgerust met de luchtvering, 100% verstelbare LED-lichten en een lederen interieur.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.