Groene auto’s zullen de toekomst bepalen, zoveel is zeker. We staan stil bij de laatste nieuwigheden in de sector.


Alle constructeurs zetten in op groene mobiliteit en promoten het respect voor de natuur als een echte prioriteit. Vandaar dat er nu bijna wekelijks nieuwe elektrische modellen van de band rollen. Deze rubriek staat volledig in het teken van de initiatieven binnen dit groene segment.

Bij de hybride GTE is de progressie ronduit indrukwekkend.

Volkswagen perfectioneerde vrijwel alle aspecten op zijn nieuwe Passat, het mid-range model van het bestverkochte gamma ter wereld (meer dan 30 miljoen auto’s), maar bij de hybride GTE is de progressie ronduit indrukwekkend. Alleen al voor de batterij stijgt de capaciteit met zo’n 31% (ofwel 13 kWh). Daardoor vergroot de autonomie met liefst 100% zonder extra uitstoot. Volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-meetmethode ligt deze nu rond de 55 km. Nog opvallender is dat de elektrische motor, die nu full mode elektrisch kan werken, permanent de thermische motor (van 1400 cc) ondersteunt. Wat nogmaals onderstreept dat men zijn auto goed dient op te laden om van een maximale efficiëntie te genieten! Tijdens onze proefrit konden we rekenen op een gecombineerde autonomie van zo’n 850 km! Best aardig voor een benzineauto, niet?

Daar is ie: de Peugeot e-208!

De Peugeot e-208, de eerste elektrische auto van Peugeot met het eCMP-platform van PSA, is een feit. Hij is uitgerust met een lithium-ionbatterij van 50 kWh. Dit volstaat voor een autonomie van 340 km en dat is best aardig voor deze kleine auto (die daarmee even goed presteert als de BMW i3). De motor ontwikkelt zo’n 136 pk waardoor hij de krachtigste is in het gamma (over alle motorisaties heen). In een gehomologeerde testcyclus had deze elektrische versie 8,1 seconden om van 0 tot 100 km per uur op te trekken, of 0,6 seconde sneller dan de benzineversie PureTech 130 pk. De Peugeot e-208, die in vier uitrustingsversies op de markt komt, zal vanaf begin 2020 geleverd worden. Volgens de constructeur zouden 30% van de Europese kopers van de nieuwe 208 voor de elektrische versie kiezen, wat ons toch wel erg veel lijkt…

Extra power voor Toyota CH-R hybride

Toyota benut de mid-career restyling van de CH-R hybride om het gamma uit te breiden met een hybride 2 litermotorisatie van 184 pk. Geen onbekende krachtbron, want we vinden hem ook onder de motorkap van de compacte berline Corolla. In vergelijking met de 122 pk van het basismodel is duidelijk dat deze nieuwe motor het karakter van de auto grondig zal veranderen. Het verschil in verbruik is dan weer bescheiden, want minder dan 10%, zoals de CO2-emissies dit ook bevestigen: 109g/km voor de C-HR 122 pk en 118g/km voor de C-HR 184 pk.

Pininfarina Battista met 1900 pk!

Hij liet zich al bewonderen in Knokke tijdens de Zoute Grand Prix die elk jaar in oktober in de prestigieuze badplaats op het programma staat. De productie is beperkt tot 150 exemplaren en de Groep Ginion heeft de exclusiviteit voor België. Schoonheid, prestaties, exclusiviteit: deze door Pininfarina getekende auto wordt aangedreven door een elektrische motor van zo’n 1900 pk voor een fenomenaal koppel van 2300 Nm! Hij flitst in minder dan twee seconden van 0 naar 100 km/uur en de batterij van 120 kWh verzorgt een autonomie van bijna 500 km. De kostprijs zou rond de 2 en de 2,5 miljoen euro schommelen, al naargelang de door de klant gevraagde afwerkingsgraad.

Seat: project met biomethaan

Seat neemt tot 2023 deel aan het project Life Landfill Biofuel. Dit laatste, dat recentelijk het licht op groen kreeg van de Europese Commissie, is bedoeld om hernieuwbaar gas te halen uit gemeentelijk afval. Het is de bedoeling om een efficiënter beheer te verzekeren door biomethaan te winnen uit een lokale energiebron die in overvloed aanwezig is. Dit project wordt de komende vier jaar samen met andere partners opgestart. Het totaalbudget bedraagt 4,3 miljoen euro. Hiervan wordt 55% gefinancieerd door de Europese Commissie.

Audi: concept elektrische buggy

Met de AI:TRAIL breidt Audi het aantal potentiële toepassingen van zijn visionaire auto’s uit door een all-terrain toe te voegen. Deze concept car is uitgerust met vier elektrische motoren, systemen voor geautomatiseerde stuurbekrachtiging en – een traditie bij Audi – een permanente integrale quattro-transmissie. Het vooropgestelde doel van de lithium-ionbatterij is een autonomie van 400 tot 500 km op de baan of lichte off-road (volgens de WLTP-norm). De auto is ontworpen om een maximale snelheid van 130 km/uur op de weg te halen. De ingebouwde elektronica controleert continu de energieflux en het verbruik. Hierdoor wordt een maximale efficiëntie gegarandeerd, ook op all-terrain.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.