De elektrische auto’s en hybride voertuigen evolueren tegen een duizelingwekkend tempo. In die mate dat eenzelfde voertuig van de ene generatie op de andere zeer verschillende kenmerken kan vertonen, zoals bijvoorbeeld bij de plug-in hybrides waarvan de elektrische autonomie in minder dan twee jaar tijd bijna kan verdubbelen.


Polestar: 100% transparant

De ‘elektrische pessimisten’, zoals ze soms wel eens worden genoemd, uiten regelmatig kritiek op de CO2-impact van de groene auto’s wanneer het gaat om de volledige levenscyclus van de elektrische auto. Maar de constructeurs laten dat niet zomaar passeren. Zij reageren en schuiven duidelijke cijfers naar voor over hun ‘green cars’. Zoals bij Polestar, dat hierin een prominente rol speelt en voor 100% transparantie kiest. Zo geeft het Zweedse bedrijf alle cijfers vrij over de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s zodra die de productielijn verlaten. De volledige ‘Life Cycle Assessment’ van Polestar gaat zelfs nog een stap verder door de totale klimaatimpact van de auto gedurende zijn volledige levenscyclus te meten. Deze beslissing is een belangrijk keerpunt voor een industrie die de voorbije jaren moeite had om de consumenten te overtuigen van zijn kwaliteiten op het gebied van duurzaamheid en nieuwe normen stelt die andere fabrikanten zullen moeten volgen. Het project ‘Polestar 0’ zal zich richten op het ‘concept to zero’ door emissies te voorkomen, eerder dan ze te compenseren door het aanplanten van bomen. Het project heeft tot doel de CO2-uitstoot te verminderen door de manier te veranderen waarop auto’s gemaakt worden in plaats van traditionele processen te gebruiken en vervolgens bomen te planten om de CO2-uitstoot te compenseren. De aanpak impliceert de samenwerking gedurende het ganse ontwikkelingsproces en de waardeketen, gaande van leveranciers tot retailers. Milieudeskundigen hebben gewaarschuwd dat de compensatie op lange termijn onbetrouwbaar is. Er blijven inderdaad vragen over de koolstofopslagcapaciteit van bossen en bodems, want een bos kan worden ontgonnen, of het kan verwoest worden door een brand of zich aanpassen als gevolg van de klimaatverandering. Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar, stelt: ‘Wij zijn elektrisch en hoeven ons dus geen zorgen te maken over verbrandingsmotoren die giftige emissies produceren. Maar dat betekent niet dat ons werk erop zit. Wij gaan nu werken aan het uitbannen van alle productie-gerelateerde emissies. Dit is een historisch en spannend moment voor autofabrikanten, een niet te missen kans om beter te doen en de droom waar te maken van mooie, circulaire en klimaat-neutrale auto’s.’ Voor de consument bereidt Polestar een unieke duurzaamheidsverklaring voor die uniek zal zijn in de industrie, met een tracking van de CO2-afdruk en de bedreigde mineralen. Kan het nog duidelijker?

Mercedes Classe S hybride plug-in: ruim 100 km elektrische autonomie!

In de inleiding hadden we het reeds over de buitengewoon snelle evolutie van het elektrische vermogen. Een concreet voorbeeld hiervan vinden we terug bij de nieuwe Mercedes Classe S plug-in hybride: de 580 e. Met een elektrisch vermogen van 110 kW (of 150 pk) en een volledig elektrisch rijbereik van ruim 100 km (van 94 tot 113 km volgens de WLTP-cyclus) kan de S 580 e in vele gevallen werken zonder een beroep te doen op zijn thermische motor. Zijn elektrische autonomie is inderdaad meer dan verdubbeld in vergelijking met het vorige model. De maximale snelheid met enkel de elektromotor bedraagt 140 km/h, waarna de snelheid soepel wordt afgeremd. Voor snel DC-laden is standaard een 60 kW-oplader aanwezig. Zelfs met een lege batterij volstaan 30 minuten voor een volledige lading. Het cumulatieve vermogen bedraagt 510 pk.

De Skoda Enyaq: nu al een boegbeeld van het merk uit Tsjechië

Fans van de Tour de France hebben de Enyaq wellicht al opgemerkt in de tourkaravaan. Hoewel hij gebouwd is op hetzelfde platform van de Volkswagen ID4 heeft dit Tsjechische product heel wat eigen kenmerken. Zo is hij bijvoorbeeld langer (7 cm), breder (3 cm) en lager (2 cm) dan zijn Duitse tegenhanger, wat hem een slankere en meer dynamische vorm geeft. Hij heeft ook duidelijk een eigen neus, wat zijn ontwerpers de ‘Crystal Face’ noemen. Om nog maar te zwijgen van de ronduit koninklijke cockpit (en de ruime koffer), een kenmerk dat zoals bekend inherent is aan dit merk. Aan boord merken we de aanwezigheid van heel wat duurzame materialen, zoals de vloermatten gemaakt van vezels uit gerecycleerde plastic flessen. De stoelovertrekken zijn gedeeltelijk gemaakt van natuurlijke wol of leer dat is behandeld zonder chemicaliën (maar op basis van olijfbladextract). De Enyaq iV 60 heeft een 62 kWh batterij en een 132 kW (180 pk) elektromotor. De Enyaq iV 80 kan rekenen op een module van 82 kWh en een motor van 150 kW (204 pk). Ter informatie, de officiële WLTP-radius van deze laatste kondigt 537 km aan, maar dan moet men het ‘eco-rijden’ echt tot het uiterste drijven. Verwacht eerder een goede 420-430 km bij normaal rijden.

Bij de EV6 houdt Kia rekening met de volledige productiecyclus

Deze EV6 ziet er echt goed uit, vindt u niet? Dit is een merk dat zijn imago duidelijk opkrikt. De krachtige en sportieve Stinger gaf al een eerste hint en de gloednieuwe EV6 oogt zeer klassevol en gedistingeerd. Met zijn volledig elektrisch model gaat de Koreaanse autobouwer echter nog een stap verder. Kia heeft er inderdaad alles aan gedaan om te garanderen dat de EV6 veel meer biedt dan emissievrije mobiliteit. Voor zijn eerste specifieke elektrische auto is het bedrijf inderdaad gestart met het meten en verminderen van zijn ecologische voetafdruk gedurende de volledige levenscyclus van het voertuig, en dit vanaf de aankoop van de grondstoffen tot de recycling op het einde van zijn levensduur, met inbegrip van transport, montage, distributie en gebruik. Ziedaar het perfecte antwoord voor degenen die zeggen dat een elektrische auto meer vervuilt dan een thermische auto over de hele levensduur, productie en recycling inbegrepen. De dingen veranderen snel, maar dat zegden we al eerder…

Volkswagen transporteert zijn auto’s met emissiearme schepen

Er wordt beweerd dat de 20 grootste schepen ter wereld, met hun immense motoren die op hypervervuilende zware stookolie draaien, op zichzelf meer uitstoten dan alle auto’s op aarde… Dat is wellicht overdreven, maar toch. Er zijn met zekerheid duizenden boten en andere containerschepen die de oceanen van de wereld doorkruisen (en vervuilen)! Vandaar dat we toch even stilstaan bij het initiatief van Volkswagen, want dat transporteert zijn auto’s met emissiearme schepen die op LNG (vloeibaar aardgas) lopen. Volkswagen bezit sinds 2020 twee schepen van dit type. Het bestelde er zopas vier nieuwe bij die vanaf 2023 operationeel moeten zijn. In Duitsland gebruikt de groep groene elektriciteit voor de treinen die hun auto’s transporteren. De trucks van Volkswagen rijden dan weer op bio-fuel, een brandstof die wordt gewonnen uit afval dat voornamelijk afkomstig is uit de voedingsindustrie.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.