Groene auto’s zijn in opmars. Bijna alle merken gaan ervoor, want wie dat niet doet, ziet zijn toekomst onherroepelijk in gevaar komen. Vandaag is elektrisch veel meer dan een must. Het is een overlevingsmodus en dat geldt voor iedereen!


Polestar is een zeer jong bedrijf, want opgericht in 2017. Toch laat deze nieuwe Zweedse fabrikant van elektrische topauto’s vandaag niemand onverschillig. En al zeker niet een aantal prominente persoonlijkheden die met hun auto willen tonen dat ook zij hun steentje willen bijdragen tot een schonere levensstijl.

Polestar rijmt op… Star, nietwaar Nafi?

Nafi Thiam is een van hen. Zij was aanwezig op de laatste Zoute Grand Prix en is de trotse ambassadrice van het merk. ‘Ik kijk er echt naar uit om aan het stuur van de Polestar 2 te zitten. Ik woon in Luik en ik wil bijdragen tot een schonere stad door mijn impact op het milieu te minimaliseren. Elektrisch rijden was dan ook een voor de hand liggende keuze. Net zoals voor mijn persoonlijke prestaties verwacht ik ook van mijn auto het hoogste niveau in termen van innovatie, design, materialen en prestaties. Polestar voldoet aan al die eisen’, aldus de tweevoudige olympische kampioene.

Thiam behoort tot de 72% van de Belgen die hun impact op het milieu aanzienlijk willen verminderen. Aangezien personenauto’s verantwoordelijk zijn voor 60,7% van de totale CO2-uitstoot van het wegvervoer in Europa, is overschakelen op elektrische mobiliteit een doeltreffende oplossing. Zo toont de LCA (Life Cycle Assessment) van de Polestar 2 aan dat de koolstofvoetafdruk van de auto die is opgeladen met hernieuwbare energie de helft bedraagt van een vergelijkbare benzineauto. Vandaag heeft 11% van de Belgen al kennisgemaakt met de elektrische mobiliteit. Wat hierbij opvalt, is dat de houding van deze Belgen ten opzichte van elektrische auto’s beduidend positiever is dan die van Belgen die nog niet in contact kwamen met EV’s (43% tegen 50%). Om zoveel mogelijk Belgen kennis te laten maken met de elektrische mobiliteit organiseert Polestar een aantal evenementen over gans het land. U kunt er de auto’s proefrijden en info verzamelen. Dit alles zonder enige aankoopverplichting. U boekt een proefrit via www.polestar.com.

Eerste 100% elektrische Cupra

Iedereen kent de song ‘Born to be alive’. Ook Cupra is een jong merk dat zich inzet voor een groene(re) toekomst. De Cupra’s stonden bekend voor hun power en zij schuiven nu ook een model naar voor dat dit prestatieniveau behoudt, maar wel 100% op elektriciteit werkt. Een paar cijfers? Ten eerste is hij verkrijgbaar in verschillende vermogensklassen en met een e-Boost1-prestatiepakket dat het vermogen opdrijft tot 231 pk (170 kW). Ten tweede biedt hij een maximale volledig elektrische autonomie van om en bij de 540 km (met accupakket van 77 kW). Ten slotte flitst hij in amper 6,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Zoals we dit al vaker zegden en herhaalden: je hoeft niet luidruchtig (en vervuilend) te zijn om goed vooruit te komen. In de basisversie kost hij minder dan 38.000 euro.

Marvel(lous) MG!

MG is een oud (en prestigieus!) merk dat een wedergeboorte beleeft en eveneens kiest voor elektrisch. We hadden al de MG ZS EV en de MG EHS Plug-in Hybrid, die in 2021 en dat ondanks de pandemie verbazingwekkende verkoopcijfers lieten optekenen, met bijvoorbeeld meer dan 6500 inschrijvingen in de eerste helft van het jaar. Maar er komen alweer twee nieuwe modellen aan. Zo is er de MG5 Electric. De eerste 100% elektrische break ter wereld wordt bij de dealers verwacht in het eerste trimester van 2022. Verder is het ook uitkijken naar de MG Marvel R Electric (onze foto), de grootste en meest luxueuze SUV van het MG-gamma. Hij is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus en met twee aandrijflijnen (RWD & AWD). De versies Comfort en Luxury worden door twee elektromotoren aangedreven op de achterwielen. Zij leveren 132 kW (180 pk), met een autonomie (WLTP) van 402 km. De Performance voegt een elektromotor toe aan de vooras, waardoor permanente vierwielaandrijving ontstaat. Het systeemvermogen en het maximumkoppel bereiken 212 kW (288 pk) en 665 Nm, met een autonomie van 370 km.

Fiat New 500 3+1: ideaal in de stad

En daar is de New 500 met een 3e type van carrosserie en een kleine (antagonistische) deur aan passagierskant, wat een groot verschil maakt in het dagelijks gebruik. Er is keuze uit twee soorten autonomie: meer dan 180 km en tot 320 km (WLTP), met de mogelijkheid om op te drijven tot 460 km in de stad. Dit alles afhankelijk van de rijstijl, of course. De New 500 heeft geavanceerde rijhulpsystemen die het rijden veiliger en makkelijker maken, en hij is de eerste auto in zijn segment die is uitgerust met autonoom rijden op niveau 2.

En daar is de Volvo C40!

Zijn officiële naam is C40 Recharge en hij wordt gebouwd in Gent. Deze SUV coupé is afgeleid van de XC40 en dus relatief compact. In tegenstelling tot de XC40 en ondanks hun gemeenschappelijk platform beschikt de C40 Recharge niet over een verbrandingsmotor. Dit model komt op het perfecte moment op de markt nu het Zweedse bedrijf heeft aangekondigd dat het tegen 2030 zal afstappen van de fossiele brandstoffen. De prestaties zijn verbluffend. Twee motoren met een gecombineerd vermogen van ongeveer 408 pk drijven deze nieuwe Volvo aan. Het koppel bedraagt 660 Nm. Door deze ambitieuze aandrijflijn heeft hij maar 4,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te gaan, terwijl de topsnelheid wordt afgetopt op 180 km/h. De C40 Recharge wordt aangedreven door een 78 kWh batterij die een actieradius tot 420 km belooft. Met een snellader duurt het minder dan 45 minuten om 80% van de autonomie terug te krijgen.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.