De kogel lijkt door de kerk. Akkoord: elektrische auto’s blijven in de minderheid op het wegennet, maar de enorme inspanningen door de constructeurs werpen steeds meer hun vruchten af.


Almaar meer weggebruikers worden zich bewust van de wereldwijde ecologische dreigingen en kiezen voor auto’s die minder vervuilen. Alleen al de overstap van een oude diesel naar een recent model is een constructieve stap naar de toekomst toe. Maar sommigen reiken al verder. Zij kiezen voor de elektrische modellen van de nieuwe generatie en initiëren op die manier een overstap naar een zuiverdere mobiliteit. Een overzicht met een aantal nieuwigheden en wat interessante ‘green cars info’.

Polestar: de perfecte transparantie

Voor zij die de autowereld op de voet volgen, is de naam Polestar zeker geen onbekende. Dit label verzorgde inderdaad lange tijd de tuning van de racebolides van Volvo. Maar vandaag is Polestar een merk op zich, met behoud van de strakke lijnen die dynamische modellen typeren. Het merk springt er trouwens ook uit omdat het voor een 100% elektrische toekomst kiest. Nadat een eerste plug-in hybride de weg opende voor dit nieuwe merk, schakelde het meteen over naar een hogere versnelling. Resultaat was de full electric Polestar 2, een topmodel dat vandaag in tien wereldmarkten wordt verkocht. Daar openden zo’n 40 Polestar Spaces de deuren, waarbij één in België. Zij accentueren op een ideale manier de ervaring van de digitale aankoop.

Bijzonder belangrijk wat ons betreft is de totale transparantie van Polestar, dat helder wil communiceren over zijn milieu-impact en alle andere constructeurs oproept om hetzelfde te doen. Daarom publiceert dit Zweedse bedrijf reeds vandaag de cijfers over de klimaatimpact van zijn elektrische modellen zodra zij de productielijn verlaten. Met zijn full Life Cycle Assessment gaat Polestar het verst, want deze toont de volledige klimaatimpact van de auto tijdens zijn levenscyclus.

‘In het verleden communiceerden de autoconstructeurs niet altijd even duidelijk over de milieu-impact van hun producten’, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘Dat is niet langer aanvaardbaar. We moeten het spel eerlijk spelen, ook al zijn de cijfers misschien niet altijd wat we verhopen.’ Terwijl Polestar er geen geheim van maakt dat de milieu-impact bij het bouwen van zijn elektrische modellen groter is dan bij een thermische motor, voornamelijk omdat het productieproces van de batterij bijzonder veel energie vreet, geeft een interne studie aan dat de bijkomende CO2-uitstoot te verwaarlozen is zodra de klant bezit heeft genomen van de elektrische auto en hem oplaadt met groene energie. Na 50.000 km rijden ligt de CO2-uitstoot van de auto met een fossiele brandstof hoger dan die van de elektrische. ‘De boodschap is duidelijk, stelt Thomas Ingenlath. ‘Elektrische auto’s bieden een weg naar klimaatneutraliteit. Wij zullen de lessen van dit rapport gebruiken om dat doel te bereiken.’ Een doelstelling die helemaal in lijn ligt met de toekomst van een groene mobiliteit met respect voor onze planeet.

Qashqai eindelijk elektrisch!

De 3e generatie van de Nissan Qashqai, een van de leiders binnen zijn segment, kiest voor een modernere look, met overduidelijk veel strakkere lijnen. Wat ons echter vooral interesseert is dat dit model nu ook wordt aangeboden in een benzineversie met een mild-hybridesysteem op 12V. Niet dat we daar meteen zo wild van worden, maar het is een eerste verwachte stap van de constructeur, die al heel wat ervaring heeft opgedaan op het gebied van elektrische modellen. In 2022 wordt trouwens een versie E-Power verwacht met een vrij uniek systeem, want deze Qashqai zal worden voortgestuwd door een elektrische motor aangedreven door een… benzinemotor! Een soort herlaadbare hybride dus, met dat verschil dat men de auto niet op het stopcontact zal moeten aansluiten, maar hem gewoon op de klassieke manier zal moeten voltanken (zoals vroeger) aan de pomp. Een systeem dat in Japan overigens al wordt toegepast op de Note en de Serena. Als men weet dat het (nog altijd veel te lage) aantal laadpalen een van de belangrijkste factoren is die de overstap naar elektrisch hinderen, heeft deze oplossing misschien wel de wind in de zeilen. Op naar volgend jaar dus, zodat we deze formule eigenhandig voor u kunnen uittesten.

IX3: full electric!

BMW brengt een elektrische versie uit van de X3. Zijn basiskarakteristieken zijn dezelfde als voor de thermische versies. Op technisch vlak kiest het Duitse merk voor één enkele en unieke configuratie die netjes binnen de lijntjes kleurt. Qua aandrijving is gekozen voor een elektromodule van 286 pk. Deze is achteraan gemonteerd op een specifiek subrame, terwijl de lithium-ion accu’s in de vloer zitten. Zij cumuleren samen 80 kWh aan vermogen met een WLTP-rijbereik tot 460 km (al naargelang de temperatuur). Met dit model wil BMW aantonen dat het perfect mogelijk is om een full electric model aan te bieden zonder daarom het vakje ‘new look extravagant’ aan te vinken. Bij het proefrijden viel ons vooral zijn vermogen op om bij te laden tijdens het rijden (en vooral bij het afremmen); een bijzonder efficiënt systeem in de stad.

CUPRA Formentor e-Hybrid

Net zoals AMG DS en Polestar is ook Cupra nu een merk op zich. De Formentor, het eerste model dat exclusief voor dit label werd ontwikkeld, probeert nu de markt te veroveren met twee plug-inhybride varianten. Hiermee slaat Cupra duidelijk de elektrische weg in en bewijst dat de combinatie elektrisch-presteren perfect mogelijk is.

De auto wordt aangeboden met twee systeemvermogens: 204 en 245 pk. Beide zijn gekoppeld aan een automatische DSG-transmissie. Door de combinatie van de 1,4 liter-turbobenzine, de elektrische motor en de lithium-ionbatterij wordt de CO2-uitstoot gereduceerd tot 26-36g/km (31-35g/km voor de krachtigste versie). Het 100% elektrisch rijbereik bedraagt 59 km (55 km voor de 245 pk). Ideaal dus voor een emissievrije modus in een stedelijke omgeving.

De Renault 5… van de toekomst

De designers van Renault hebben beslist om een iconisch model van de firma met de ruit te laten herleven: de Renault 5. Maar dit keer in een versie 2.0! De Renault 5 Prototype staat inderdaad voor de elektrische wedergeboorte van deze populaire stadsauto uit de jaren 70. Terwijl de verwantschap tussen het oude model en het prototype zich duidelijk manifesteert in zijn looks is het natuurlijk vooral de aandrijving die ons in het kader van deze rubriek interesseert. Maar daarop is het nog even wachten, want de exacte gegevens met betrekking tot de batterijcapaciteit, de autonomie en de krachtbron van deze nieuwe stadsauto zijn nog niet officieel. Renault bevestigde al wel dat hij gebouwd zal worden op het platform CMF-B EV, de elektrische afgeleide van het platform van de Captur. Omdat Renault op een goedkoop stadsmodel mikt, is het zeer waarschijnlijk dat de batterijcapaciteit dichtbij de 52 kWh van de huidige ZOE zal liggen, met systeemvermogens van 110 en 135 pk. François Leboine, die de leiding heeft van de concept cars bij Renault, gaf aan dat dit model ‘op zoek zal gaan naar een nieuw cliënteel dat zich voelt aangetrokken door auto’s met een sterke persoonlijkheid, zoals de Fiat 500 en de Mini’. Die twee geüpgradede ‘golden oldies’ hebben blijkbaar ook onze zuiderburen geïnspireerd!

Members Only partner and reporter

Comments are closed.