Ook 60 jaar na zijn geboorte is en blijft hij een van de meest begeerde collector cars ter wereld. De E-Type is dan ook het absolute en ongeëvenaarde model van Jaguar. We blikken terug op zijn geschiedenis en zijn baanbrekende impact op de kleine autosportwereld.


Jaguar beleeft zijn hoogdagen in de jaren 50. Op dat ogenblik wordt het merk nog altijd gestuurd door Sir William Lyons. Hoewel de oprichter geen enkele opleiding heeft genoten in dit domein, blijft hij de meeste van zijn modellen uittekenen. Het is dus aan hem dat we de emblematische designs danken voor zowel de E-Type als voor een aantal andere modellen, zoals de XK-series uit de jaren 50. De XK’s schonken Jaguar wereldfaam, niet in het minst omdat zij regelmatig snelheidsrecords vestigden voor productiewagens. Het was trouwens in België dat de eerste telg van die familie, de XK120, deze ‘traditie’ inluidde. Toen hij in 1949 met 219 km/h tussen Oostende en Jabbeke flitste, werd hij officieel de snelste auto ter wereld. Een record dat zes jaar zou standhouden.

Geboren op het circuit

Toch bouwde het merk zijn legendarische status vooral uit op een welbepaald circuit in de Sarthe. Zo won Jaguar tussen 1951 en 1960 vijf van de tien edities van de 24 Uur van Le Mans. Daardoor voert het samen met Bentley de erelijst aan van deze uithoudingswedstrijd. De te kloppen auto was de Jaguar D-Type, die won in 1955, 1956 en 1957. Dat laatste jaar palmde Jaguar liefst vijf plaatsen in de top-6 in. Enkel een Ferrari (5e) kon er zich tussenwurmen. Zoveel was duidelijk: de legendarische competitiebolide zat technisch bijzonder goed in elkaar. En hoewel het model kort na zijn laatste zege uit competitie verdween, ging de technische excellentie niet verloren. Integendeel. Want Jaguar gebruikte alles wat het van de D-Type had geleerd om een model te bouwen dat zou uitgroeien tot een van de grootste meesterwerken in de autogeschiedenis…

Glamour

Op 15 maart 1961, op de vooravond van de opening van het Autosalon van Genève, wordt de gespecialiseerde autopers uitgenodigd in het hotel-restaurant van het Park des Eaux-Vives naast het Lac Léman. Wanneer de Jaguar E-Type van zijn beschermhoes wordt ontdaan, kijkt iedereen sprakeloos toe. De eindeloze motorkap, de eenvoudige en soepele lijn, het breed en laag postuur, de korte achterkant en de stralende aerodynamica die tot dan enkel op circuits viel te bewonderen, zet alle autosportclichés op de helling. Het enthousiasme van het grote publiek op het Autosalon van Genève is zo groot dat Jaguar al op de eerste dag beslist om een tweede E-Type op zijn stand te plaatsen. Omdat die niet voorhanden is en de tijd dringt, verlaat een fonkelnieuwe E-Type in ijltempo de Engelse fabriek en overbrugt de 1000 km naar Genève in elf uur. Een straffe prestatie, want in die tijd zijn autostrades zeldzaam. Op het Salon is iedereen wild van de E-Type. ‘De mooiste auto ooit gebouwd’, klinkt het. Het is een markante uitspraak, want zij komt uit de mond van een man die maar zelden een compliment in de mond neemt. Een kenner ook, want hij bouwt zelf prestigieuze sportauto’s waarvoor gekroonde hoofden, sterren uit de showbiz en rijke industriëlen in de rij staan. De man met de lovende woorden voor de Jaguar E-Type is niemand minder dan Enzo Ferrari!

Het is snel duidelijk dat de ‘Commendatore’ niet de enige is die daar zo over denkt, want de E-Type wordt al snel de favoriet van de adel en de vips (al moet die laatste term nog worden uitgevonden, red.). Of men nu de coupé kiest of de Roadster: deze Jaguar ademt sensualiteit uit en seksappeal. Het is dé auto om te poseren voor de fotografen en waarmee men de weg opdraait naar Saint-Tropez, Cannes en Monaco. Maar laten we de E-Type toch vooral geen pin-up noemen. Zijn schoonheid is immers maar één van de kwaliteiten die ertoe leidden dat men de sportieve modellen op een totaal andere manier ging bouwen.

Avant-gardist

Herinner u: de E-Type is de zoon van de D-Type. Daarom is hij uitgerust met een groot pakket aan technische snufjes die voor het eerst, onafhankelijk en samen, op de weg worden gebruikt. Dat maakt van deze Jaguar de eerste ‘moderne’ sportauto. Zo heeft hij bijvoorbeeld geen gewoon chassis waarop de mechanische elementen en de carrosserie zijn gemonteerd. Alles of bijna alles is een onderdeel van de structuur en dat maakt deze auto ongekend licht. De E-Type is ook de eerste in zijn soort die is uitgerust met schijfremmen op de vier wielen die bovendien onafhankelijk worden geveerd. Door de 6-cilinder in lijn, die eveneens uit de racerij komt en de Jaguar E-Type ruim 240 km/h snel maakt, moet de mooie Brit absoluut niet onderdoen voor het kruim van de sportmodellen gaande van Ferrari tot Aston Martin, zonder Maserati te vergeten.

Bovenop zijn duivelse schoonheid, zijn moderne looks en zijn straffe prestaties had de Jaguar E-Type trouwens nog een gigantische troef: zijn prijs. De E-Type was merkelijk goedkoper en kostte vaak maar de helft van wat sommige van zijn concurrenten aanrekenden.

Eeuwig icoon

De laatste Jaguar E-Type werd gebouwd in 1975. Het model sprak 14 jaar lang tot de verbeelding en zou dat blijven doen, in zoverre dat hij een icoon is geworden waarvan men een reïncarnatie verhoopt. Alleen al bij Jaguar bestempelen verscheidene modellen zichzelf graag als zijn opvolger. Bij de XK (twee generaties van 1996 tot 2014) valt de esthetische evidentie ook niet te ontkennen.

Vandaag de dag wordt de fakkel op een briljante manier gedragen door de F-Type. Hij lijkt fysiek misschien een tikkeltje minder op zijn oudere broer, maar blijft wel trouwer aan het concept van pure sportiviteit. Ook andere ambachtslui hebben een aandeel in de onsterfelijkheid van de E-Type. Zoals Lyonsheart (de naam alleen is een eerbetoon!), dat recente Jaguars een vintage kleedje aantrekt. Toch onthouden we vooral het bedrijf Eagle E-Type, dat niet alleen gespecialiseerd is in de restauratie van dit model, maar ook ‘nieuwe’ exemplaren aanbiedt. Deze worden integraal opgebouwd vanaf donorauto’s en met moderne elementen. Subliem…

Continuation Cars

Al bij al blijft Jaguar natuurlijk het best geplaatst voor een hommage aan de E-Type. Dat gebeurde onlangs in het kader van een recente trend binnen de collector cars: de ‘Continuation Cars’. Dit zijn replica’s van auto’s die niet meer in productie zijn en gebouwd worden volgens de originele normen en blauwdrukken, met gebruik van de componenten en technieken van weleer. Vandaar dat Jaguar onlangs de laatste zes Lightweight E-Type’s – lichtere versies bestemd voor de racerij – produceerde van de 18 stuks die men in 1963 zinnens was om te bouwen. De zes ‘nieuwe’ auto’s zijn tot in de kleinste details identiek aan de twaalf die in 1963 en 1964 werden gemaakt en vonden vanzelfsprekend meteen een koper. Kostprijs: ruim een miljoen pond.

Op deze pagina’s staan we wel vaker stil bij de grote verjaardagen uit de autowereld. Toch verdienen maar weinig modellen de aandacht van een volledig merk. En in dat legendarisch segment blijft de Jaguar E-Type voor altijd een van de mooiste.

70e verjaardag C-Type

2021 is duidelijk een feestelijk jaar voor Jaguar, want naast de 60e verjaardag van de E-Type zijn er ook de 70 lentes van zijn ‘opa’. Deze C-Type, hoewel veel minder bekend dan de E-Type, is wellicht even belangrijk voor de liefhebbers van het merk en de autosport. Zoals elders aangegeven ontwikkelde de E-Type zich vanuit de dominantie van Jaguar tijdens de 24 Uur van Le Mans. Maar het model dat daartoe de aanzet gaf, was wel degelijk de C-Type die in 1951 – onder de naam van XK120-C – het merk zijn eerste van in totaal zeven zeges bezorgde in deze mythische wedstrijd, waarbij vijf stuks in de jaren 50. Ergens valt dus te stellen dat de genesis van de E-Type werd opgestart met de zege van de C-Type. Vandaar dat we de gelegenheid niet willen laten voorbijgaan om ook hem een gelukkige verjaardag te wensen!

Members Only freelance reporter

Comments are closed.