Hoewel SUV voor Sport Utility Vehicle staat, zijn er op deze opwindende markt maar weinig die de ‘S’ in hun naam ook echt verdienen. Zelfs een badge met een sportieve reputatie is vaak onvoldoende. Maar zoals alle regels vinden we ook hier de uitzonderingen die… enzovoort. Zoals deze.


Met het oog op de jaargang 2020 vond Jaguar het belangrijk om de F-Pace nòg aantrekkelijker te maken. Het verrijkt zijn gamma met versies die een nog sterkere persoonlijkheid uitstralen en zo gepositioneerd zijn dat iedereen er eentje vindt naar zijn smaak. Voor ons is er evenwel maar één favoriet en dat is de ‘absolute’ F-Pace: de SVR, met als belangrijkste argument de supercharged 5-liter V8. Deze motor jaagt via de vier wielen liefst 550 pk naar het asfalt en brult zoals een katachtig roofdier van dit kaliber dat hoort te doen.

« Alles is voorzien zodat de klant weet waarvoor hij betaald heeft. »

Zoals aangegeven zijn er maar weinig SUV’s die hun ‘S’ ook echt verdienen, want sportiviteit gaat niet enkel over cijfers. Het is ook een kwestie van gedrag, gevoel en het vermogen om emoties door te geven. Al zijn er natuurlijk nog andere superkrachtige SUV’s die aankondigen dat ze in minder dan 5 of 6 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen spurten.

Het probleem ligt evenwel bij de definitie zelf van de SUV. Omdat die doorgaans een hoog gewicht torst, laat de inertie zich nadrukkelijk gevoelen zodra men zich op kronkelende wegen begeeft. Als men voelt dat de auto tegen zijn eigen massa vecht om zijn lijn vast te houden, en vooral als men voelt dat de remmen op de limiet zitten als ze niet correct bediend worden, blijft er van het sportieve rijgevoel maar weinig over. Bovendien zorgt de hoge zit ervoor dat ook het gevoel van snelheid minder duidelijk wordt ervaren dan bij een meer klassieke auto. Hoewel de wijzer van de tachymeter bij het indrukken van de rechterpedaal breed uitslaat, is het rijgevoel vaak niet navenant!

Niets daarvan aan het stuur van de F-Pace en nog minder bij de SVR. Hoewel de F-Pace SVR met 2070 kg leeggewicht een van de ‘tengerste’ in zijn categorie is, kan je hem moeilijk slank noemen. Maar dankzij de energie van de motor, de soepelheid van het chassis, de vierwielaandrijving die de achtertrein assisteert en het strakke stuurgedrag is de indruk van inertie vrijwel onbestaande. Deze auto geeft de indruk dat hij van bocht naar bocht rijdt zonder ook maar een seconde tegen zichzelf te moeten vechten. En ondanks de hoge zit vergeet men – het lijkt wel een mirakel – helemaal dat men in een SUV zit. Niet dat dit vergelijkbaar is met een coupé F-Type, want daarmee zouden we de waarheid geweld aandoen, maar het gevoel van een grote break is niet ver weg. En dat maakt het grote verschil!

Kortom: als u een SUV zoekt die even sportief aanvoelt als de badge die dat suggereert, vertrouw dan niet op om het even welk logo. Bekijk deze eens goed. U krijgt nooit spijt van uw 102.000 euro inclusief btw!

Luxueus of sportief?

De nieuwe versie Checkered Flag heeft alles voor wie de luxekwaliteiten van Jaguar belangrijker vindt dat de pure sportieve prestaties. Qua motorisatie is de keuze beperkt tot een 2-liter benzine (250 pk) en diesel (180 of 240 pk) viercilindermotoren. Het accent ligt inderdaad op de geweldige look en op een standaarduitrusting die men op z’n minst genereus kan noemen: Checkered Flag badges op de carrosserie, rijkelijk ingericht interieur, hifi en hoogwaardig infotainmentsysteem… Alles is voorzien zodat de klant weet waarvoor hij betaald heeft en dat vooraleer hij 1 km heeft gereden.

Nog een segment hoger vinden we een andere speciale uitvoering: de 300 Sport. De naam verraadt al veel, want deze versie van de F-Pace richt zich inderdaad tot wie extra wil investeren in een performante mechaniek. Je leest het ook op de flanken: deze 300 Sport-versies zijn goed voor 300 pk. Er is keuze uit een 2 liter viercilinder benzinemotor of een schitterende V6 diesel bi-turbo met een koppel van liefst 700 Nm! Denk niet dat deze versie daardoor minder luxueus is uitgerust, integendeel. Maar zijn roeping ligt duidelijk bij zijn sportief karakter en dat merk je ook aan de expressieve look van het interieur.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.