Na regen komt zonneschijn! Met de behoefte om plezier te maken, ons vrij te voelen, van de buitenlucht te genieten. En als we dat aan de auto koppelen, is er maar één optie: de cabrio!


Geen eenvoudige opdracht om een selectie te maken van legendarische cabrio’s. Dit blijft zonder meer subjectief. Maar we zijn er toch voor gegaan. Misschien mist dit overzicht de volgens u ‘ultieme cabrio’ en misschien zitten er in deze opsomming enkele modellen die u amper kunnen bekoren, maar bon: ook uw dienaar is natuurlijk subjectief voor datgene wat hem aanspreekt. U vergeeft me dus dit vleugje egoïsme?

Porsche 911 Targa

Voor sommigen is een 911-cabrio niet echt een 911. Anderen keuren hem enkel goed als hij helemaal open kan. Maar voor ons is de 911 Targa een icoon. Dit model, dat in 1967 werd gelanceerd om aan de nieuwe Amerikaanse normen qua wegveiligheid te beantwoorden, heeft een stijlfiguur gecreëerd. In de beginne was hij uitgerust met een soepele achterruit die zich, zoals het dak, liet afnemen. Het was pas een jaar later dat de glazen achterruit werd geïntroduceerd. De ‘echte’ Targa verdween een tijdje uit de catalogus van de 911, mogelijk omdat het cliënteel dat intussen vertrouwd was met de elektrische bedieningsknoppen niet langer een dak met de hand wilde opklappen. Maar dankzij de introductie van een complex automatisch opklapsysteem keerde hij terug met de vorige generatie van de 911. Porsche stelde onlangs trouwens de huidige Targa-versie van de 911 voor en die is nog altijd even mooi.

Jaguar E-Type Roadster

De Jag E-Type is wellicht een van de mooiste auto’s ooit. Dat vond zelfs Enzo Ferrari. En ook al had hij het daarbij over de coupé: men kan moeilijk beweren dat de roadster minder sexy oogt. Naar onze smaak is hij zelfs nog sexyer, want door het wegnemen van het dak komen de welvingen op de auto nog mooier tot hun recht. Met zijn motorkap zonder einde, zijn zuivere lijn en zijn herkenbaar geluid blijft de E-Type Roadster een goddelijke verschijning, die ook vandaag nog tot de verbeelding spreekt van jonge kinderen wier vader nog niet geboren was toen deze Jag al bij de concessiehouder stond. Als een cabrio in onze selectie u niet bevalt, dan is het wellicht niet deze.

BMW 507

Hoewel hij bij de kenners als een echte legende geldt, is deze BMW bij het grote publiek toch minder bekend. Dat is ergens ook logisch te noemen, want de verkoop liep voor geen meter. Terwijl de constructeur overtuigd was om er vele duizenden stuks van te slijten in de USA, bolden er van deze sublieme en zeer sportieve roadster tussen 1956 en 1959 amper 252 exemplaren van de band. Al moeten we daar ook bij vertellen dat het merk toen lang niet dezelfde uitstraling had van vandaag. Het viel tussen de plooien en zijn imago was te bescheiden voor een duur model als de 507. Mede door deze verkeerde inschatting duurde het tot het einde van de jaren 60 vooraleer BMW weer licht bespeurde aan het einde van de tunnel. Maar vandaag is deze 507 wel een hype bij verzamelaars. Dat merk je ook aan zijn prijskaartje van om en bij de twee miljoen euro.

Bentley S2 Continental Drophead Coupe

Hoewel Bentley een mythisch merk is, kende het vanaf zijn geboorte heel wat problemen, bij zoverre dat het in 1931 werd opgekocht door zijn eeuwige rivaal Rolls-Royce. Vanaf dat ogenblik werden de Bentley’s alleen maar de meer sportieve versies van de Rolls-Roycemodellen, maar er is er toch eentje uit dat tijdperk dat de puristen als een echte Bentley beschouwen: de S2 Continental. Deze imposante coupé is gebaseerd op de S2-limousine, die daarna op zijn beurt een cabrio-versie kreeg die bol stond van de superlatieven. Waarom dan de S2 en niet de S1 of de S3? Omdat hij, zoals we al aangaven, de favoriet is bij de puristen vanwege zijn Bentley-DNA en hij, volgens ons dan weer, op esthetisch vlak de elegantste en evenwichtigste is in het ganse gamma van de S-Series.

Alfa Romeo Duetto

Geen selectie cabrio’s zonder een Alfa Spider, of ‘Duetto’ zoals hij in het begin werd genoemd. Akkoord: de historische waarde van zijn voorganger, de Giulietta Spider, is groter. Maar de Duetto, die in de jaren 60 het levenslicht zag, is een van de emblemen van la Dolce Vita. Omdat hij strak was, sportief én glamour werd dit model de vaandeldrager van het merk. Als men het indertijd over de aankoop van een ‘kleine Alfa’ had, impliceerde dat de Spider, en geen ander model. En ook al is het segment van de roadsters tegenwoordig minder lucratief dan destijds, toch durven wij er heel wat op te verwedden dat Alfa zijn populariteit pijlsnel de hoogte zou injagen door zijn catalogus te stofferen met een knappe Spider – die we de voorbije generaties niet te zien hebben gekregen.

Fiat 124 Spider

Samen met de 500 is de 124 Spider zonder twijfel een van de bekendste Fiatmodellen bij het grote publiek. Hij kwam uit in 1966 en zorgde er net als de Alfa Spider voor dat iedereen bij de gedachte aan vakantie wegdroomde naar Italië. De Fiat 124 Spider zag er goed uit, liet zich prettig sturen, was betrouwbaar en niet al te duur. Daardoor werd hij in zijn categorie een echte verkoopshit. Dankzij dit succes rijden er vandaag de dag nog heel wat 124 Spiders rond. Zij zijn vrij makkelijk te vinden, verkopen voor redelijke prijzen en vormen samen een populaire legende. De Spider 124 is ook het enige betaalbare model in onze selectie.

Mercedes 300 SL Roadster

In 1954 hield Mercedes een model boven de doopvont dat zou uitgroeien tot het meest betoverende in zijn geschiedenis: de 300 SL Gullwing. Hij werd drie jaar lang verkocht en gaf dan de fakkel door aan wat men vandaag als een dynastie kan beschouwen: de SL Roadster. De compacte, gespierde en snelle SL Roadster is vooral duur en verleidt alles en iedereen in de wereld van beroemdheden en het grote geld. De meeste van zijn opvolgers zijn gelinkt aan respectieve periodes: de ‘Pagode’ in de sixties, de modellen van de jaren 70 en 80 met hun uitzonderlijke levensduur (1971-1989) die we ons onbewust herinneren als de ‘Bobby Ewing’, de versie uit de jaren 90. Stuk voor stuk technologische huzarenstukjes, maar geen enkele benadert het charisma van de originele SL Roadster.

Cadillac Eldorado Biarritz 1959

In de categorie USA had u mogelijk liever de Mustang cabrio gezien. Of een Corvette. Maar welke cabrio typeert de Amerikaanse overdaad beter dan deze? Als we verduidelijken dat dit model uit 1959 is, komt dit omdat Cadillac toen het design van zijn auto’s elk jaar aanpaste. En de jaargang 59 is degene van ‘too much’. Dit is het jaar met het meeste chroom, de grootste afmetingen, het jaar waarin de vleugels geen maximale afmetingen hebben, het jaar van de overweldigende stoplichten. Vanaf 1960 wordt al dat enthousiasme enigszins getemperd, ook al is dat relatief. Dat alles maakt de Cadillac Eldorado Biarritz 1959 tot een absolute legende in de geschiedenis van de cabrio’s.

Ferrari 250 GT Cabriolet Pininfarina

Iedereen is het erover eens: de familie 250 is de meest markante in de geschiedenis van Ferrari. Het is trouwens binnen deze familie dat men de duurste auto ter wereld vindt. Een auto die zijn eigen records telkens weer aanscherpt zodra er een wordt verkocht: de 250 GTO. Deze familie had natuurlijk ook recht op zijn cabrio, en zelfs op meerdere versies, waartussen wij onmogelijk kunnen kiezen. Ze zijn stuk voor stuk van een adembenemende schoonheid, hebben allemaal een legendarische V12 onder de motorkap en zijn stuk voor stuk onbetaalbaar. Al naargelang de variant, de originele staat of een beroemde vorige eigenaar kost een Ferrari 250 GT cabrio tussen de 6 en de 18 miljoen euro.

DS cabriolet Chapron

Geen twijfel mogelijk: de DS is een echte autolegende en zelfs een van de grootste. Hij verdient dus ook een plekje in dit overzicht. DS, die in 1955 op de markt komt, is al een bestseller wanneer de Franse carrosseriebouwer Chapron drie jaar later voor het eerst een cabrio uitwerkt op basis van deze schitterende auto. Zijn prototype is zo overtuigend, zo knap gemaakt en zo mooi om naar te kijken dat de constructeur beslist om hem vanaf 1960 in zijn officiële catalogus op te nemen. Daar zal de cabrio tot 1971 zijn plekje behouden en natuurlijk mee de technische evoluties van de DS opvolgen. Beste bewijs dat dit een legendarische cabrio is: het is een van de meest gekopieerde modellen op de markt. Specialisten zeggen inderdaad dat er momenteel meer valse ‘Chaproncabrio’s’ (klassieke DS-modellen die achteraf gestript werden) rondrijden dan authentieke ‘fabriekscabrio’s’. Tip: als hij minder dan 100.000 euro kost, is het wellicht een valse. Een echte haalt tot 250.000 euro.

Peugeot 402 Eclipse

Als bonus op onze persoonlijke top-10 stellen wij u een Peugeot voor, maar wees gerust: niet zomaar een Peugeot. Mogelijk denkt u dat het Mercedes was, met de SLK, dat in 1996 als eerste een inklapbaar metalen dak uitvond, maar neen: het eerste systeem in dit genre werd al in de jaren 30 bedacht door een Fransman en het was Peugeot dat het voor het eerst toepaste op de 402 Eclipse. Nadat het elektrisch was in het begin werd het systeem na een jaar manueel. Dat verklaart wellicht waarom het principe van het stijve plooidak vervolgens nog maar spaarzaam werd toegepast (zoals bijvoorbeeld op de Ford Fairlane in de jaren 50). Er dient tot de SLK gewacht om het idee van de coupé-cabrio weer te zien opbloeien: het type cabrio in de mode in de jaren 2010.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.