De pick-up by excellence ‘made by Ford’ heeft de markt veroverd. In zijn laatste bi-turbo evolutie, die nog chiquer en nog comfortabeler is geworden, combineert de Ranger al zijn werkcapaciteiten met een buitengewoon gebruiksgemak.


De Ford Ranger werd vorig jaar helemaal herzien en verbeterd. Noem dit gerust een facelift. Maar de grootste revolutie situeert zich zonder twijfel onder de motorkap waar de DuraTorq 3,2 liter TDCI de plaats ruimde voor een gloednieuwe 2,0 liter EcoBlue motor, die in drie powerversies wordt aangeboden (130, 170 en 213 pk). In zijn sterkste versie biedt dit motorblok 13 pk meer dan het vorige en een extra 30 Nm. Dit alles in combinatie met een tientraps automatische transmissie (die we al kennen van de Mustang, de F-150 en de Ranger Raptor). Aangezien het verbruik met 9% wordt gereduceerd, zorgt deze 2 liter voor heel wat modernisme op de Ranger. Hij start duidelijk stiller op en klinkt ook rustiger tijdens het rijden. De versnellingsbak van onze testauto toonde zich behoorlijk reactief en ging zacht door de tien versnellingen heen. Ook dat is een pluspunt voor de rustige sfeer aan boord. De ophanging is bijna even comfortabel als bij een traditionele berline en dat ondanks de bladveren achterin.

Prachtig uitgerust

Ter gelegenheid van deze derde upgrade werd ook de uitrusting van de Ranger helemaal herzien. Daardoor beschikt hij nu voor het eerst over een infotainmentsysteem met stembediening Sync 3 en een scherm van 8’’. Ford verbeterde ook de passieve veiligheid, met een cameratechnologie die het risico op botsingen detecteert, en met een intelligente snelheidsbeperking met verkeersbordherkenning. De versie Wildtrack op onze testauto beschikte verder ook over keyless starten en een parkeerhulp, wat altijd handig is in de stad.

Raptor: het grote werk

Voor de meest avontuurlijken onder u is er de versie Raptor. Achter zijn enorme 285/70 en 17 duims all-terrain wielen, die een heerlijke offroad-ervaring laten veronderstellen, zitten geoptimaliseerde remmen die de 2,5 ton van dit beest in toom houden. Verder is het chassis extra verstevigd met onder andere Fox Racing racecompetitieschokdempers en een Watt-parallellogram in plaats van bladveren. Hiermee worden de horizontale bewegingen geabsorbeerd en de laterale schommelingen beperkt. Kortom: het perfecte pakket voor het grote werk!

Uw favoriet blad rijdt mee

U hebt hem mogelijk al gezien op de weg: het is inderdaad een Ford Ranger die de magazines van Members Only naar alle uithoeken van België en het Groothertogdom Luxemburg brengt. Comfort, veiligheid, gemak: er gaan heel wat tonnen van onze edities aan boord, zodat onze trouwe lezers hun favoriet driemaandelijks magazine steeds weer en op het verwachte tijdstip ontvangen.

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.