Voor Alfa, een van de oudste en meest passionele merken op de automarkt, staat 2020 gelijk met de 110e verjaardag. Die wordt gevierd met een bijzonder explosief vuurwerk op vier wielen, want de GTA is terug!


GTA: deze drie letters brengen elke Alfa Romeo-fan in verrukking. Zij staan voor ‘Gran Turismo Allegerita (licht groot toerisme) en werden voor het eerst toegepast op een model dat de legende instapte: de Giulia Sprint GTA uit 1965. Dat jaar vierde Alfa Romeo inderdaad de geboorte van een van zijn strafste competitiebeesten uit zijn geschiedenis door de stalen carrosserie van de Giulia Sprint GT in te ruilen voor een 100% aluminium koetswerk. Met 205 kg minder – van 950 naar 745 – was die A dus helemaal terecht. Tegelijk werd de 1500cc-motor, die in de klassieke uitvoering 115 pk leverde, opgedreven naar 170 pk. Resultaat was een auto die honderden zeges zou boeken en dat met zowel officiële als private klanten achter het stuur.

Wedergeboorte

Sinds die tijd geldt GTA als het label van de absolute sportiviteit bij een merk dat sport nochtans al langer in zijn DNA had staan. Enkel de krachtigste en snelste Alfa’s mochten deze letters opspelden en uw dienaar denkt nog altijd met enige weemoed terug aan de laatste GTA’s van weleer: de 156 en 147 uit het begin van de jaren 2000, waar de geweldige V6-motor tegelijk een beeldhouwwerk was en een operazangeres, zij het met de nodige kapsones.

Na een hiaat van 15 jaar en speciaal voor zijn 110e verjaardag blaast Alfa Romeo deze prestigieuze lijn nieuw leven in met een gloednieuwe GTA die helemaal aansluit bij de codes van het origineel. De basis is de Giulia. Hij geldt als een authentieke Alfa Romeo en zo mogelijk als de meest sportieve berline uit zijn categorie. Er is gekozen voor de Giulia Quadrifoglio, die lovende kritieken krijgt voor de power van zijn motor en zijn buitengewone sportieve kwaliteiten, maar vooral voor het geweldige rijplezier en de passie die elke chauffeur aan den lijve ervaart. Precies wat men bij dit merk verwacht.

Op die basis pasten de ingenieurs het GTA-recept toe. Eerste stap was een lichter koetswerk. Omdat de internationale reglementeringen zijn wat ze zijn, was een spectaculaire afslankkuur zoals in 1965 niet mogelijk, maar door royaal gebruik te maken van carbon (zoals bij de voorste stoelen), aluminium, Lexan (materiaal dat in competitie wordt gebruikt) en andere composietmaterialen klokt de Giulia GTA af op 1520 kg, zijnde 100 kg minder dan de Giulia Quadrifoglio.

540 pk

De mechaniek dan. De wonderlijke V6 2,9 liter biturbo, goed voor 510 pk in de Giulia Quadrifoglio, is opgedreven naar 540 pk en kiest voor een centrale uitlaat. Deze werd speciaal ontwikkeld door Akrapovič: een specialist en bekend voor het aparte geluid van zijn systemen. Vervolgens optimaliseerden de ingenieurs de aerodynamica van de auto. Zij deden daarvoor een beroep op een nieuwe voorspoiler, een royale achtervleugel, specifieke skirts en een actief aerodynamisch systeem dat uit de Formule 1 is gehaald en werd ontworpen in samenwerking met Sauber Engineering (het bedrijf achter de activiteiten van Alfa Romeo in F1). Final touch: het interieur. Alcantara alom, inserts en kuipstoelen in carbon, 6-puntsveiligheidsgordel… De Giulia GTA ademt zijn sportiviteit uit tot in de cockpit. En als u dit al ietwat ‘over the top’ vindt, houdt u dan vast voor wat komt…

GTAm

Car Alfa Romeo a créé une version vraiment extrême : la GTAm. Celle-ci est plus légère encore, puisqu’elle est dépourvue de banquette arrière. A la place, on trouve des puits revêtus d’alcantara, dans lesquels prennent place deux casques et des extincteurs. Dans la GTAm, il n’y a pas non plus de panneaux de portes et les poignées sont remplacées par des sangles. Enfin, elle est équipée d’un arceau de sécurité. Une bête de course, homologuée pour la route !

Collector

Het slechte nieuws is dat deze Giulia GTA en GTAm op slechts 500 genummerde exemplaren geproduceerd gaan worden. Dat worden dus echte collectors, die des te meer in waarde zullen stijgen omdat zij vergezeld worden van een reeks ‘accessoires’. Zo krijgt elke koper er een Bell-helm bij in een speciale GTA-uitvoering, een volledige raceoutfit van Alpinestars (combi, handschoenen, schoenen), een Goodwool-overtrek om de GTA te beschermen en… een racecursus in de Alfa Romeo Driving Academy. Last but not least: om zijn blije klanten toe te laten om er een echt unieke collector van te maken, ontwikkelde Centro Stile Alfa Romeo voor de GTA en de GTAm speciale uitvoeringen die zich laten inspireren door de beroemdste GTA’s uit de jaren 60 en 70.

Deze Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm worden te koop aangeboden vanaf 143.000 en 147.000 euro, exclusief taksen.

www.gta.alfaromeo.com

Herbeleef ook de 110-jarige Alfa Romeo-geschiedenis, met de video’s ‘Storie Alfa Romeo’, te bekijken op het Youtube-kanaal van Alfa Romeo.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.