Slippen en schuiven! Bij zijn terugkeer naar de Doubs en de Jura werd de 66e Rallye Neige et Glace gekruid met een opwindende epiloog. Daar was de overvloedige sneeuw in de laatste twee etappes niet vreemd aan.


De traditie zorgt ervoor dat deze ritus aanvoelt als een broederlijk weerzien. Als een familiereünie. Dag op dag drie jaar naar na zijn laatste vertrek uit Sochaux zocht de Rallye Neige et Glace het Musée de l’Aventure Peugeot op voor de start van zijn 66e editie. Op het programma: ruim 2000 km verdeeld over vier etappes en over boswegen die de organisatoren minutieus hadden uitgekozen langsheen de Frans-Zwitserse grens. Nadat de eerste twee dagen in droge omstandigheden werden afgewerkt, met onder meer een nachtrit om het HK in Malbuisson te bereiken, begon de rally aan zijn beslissende eindfase en een opwindende finale met veel slippen en schuiven.

« Welcome to Jura ski Park ! »

Flashback. Eerst ‘Tombe la neige’, dan ‘Let it snow’… En na twee nachten van bezweringen en smeekbeden in alle talen was het mirakel ook een feit: het sneeuwde boven de Franche-Comté!

De hemel kleurt zwart boven de Mouthe. Een bliksemschicht doorklieft de lucht. De donder rolt over Malbuisson. Plots lijkt Frankrijk een stukje… Siberië. De hagelstorm maakt plaats voor sneeuw. Het witte tapijt wordt uitgerold. De spijkerbanden worden naar boven gehaald. Zij zullen in de derde etappe duchtig aan het werk worden gezet.

‘Welcome to Jura ski Park!’ Glijden of slalommen: het is erop of eronder. In de spits zetten de 4×4’s hun tractie aan het werk. De navigatie in dit ongerept sneeuwtapijt blijkt vooral nattevingerwerk. De helden met tweewielaandrijving leveren een echt sneeuwballengevecht. De ongrijpbare Sanseignes plegen een Italiaanse hold-up en laten de Belgen de verkeerde wapens kiezen. Wie de verkeerde banden heeft opstaan, harkt om te overleven. En bij het ontbijt in Arbent regent het strafpunten!

Nadat ze op sneeuwbanden de eerste ZR van de dag hebben aangevat, kiezen Yves Deflandre en Eddy Gully voor Sisterons om de ochtend af te werken. Dat blijkt een verkeerde keuze want de sneeuw kost de viervoudige winnaar meer dan 50 punten voor de lunch, waar de assistentie de Porsche met Burzets schoeit. Het Belgisch team hoopt daarmee punten terug te pakken in de namiddag, maar het wordt in Saint-Claude afgeremd door een gebroken koppelingskabel. Daardoor gaat ook heel wat kostbare tijd verloren op de verbindingsrit naar de laatste drie regelmatigheidszones. ‘Die middag wist ik dat we de punten die we ’s morgens door onze slechte bandenstrategie hadden verloren niet zouden terugpakken’, aldus onze ietwat bedrukte landgenoot. ‘Voorin doen de Sanseignes het geweldig. Zij maken geen enkele fout. Zij voelen zich helemaal thuis. Als dit Spa was, zou het misschien anders zijn gelopen. De breuk van de koppelingskabel deze namiddag kostte ons alweer enkele punten. Voor ons komt het er nu op aan de derde podiumplaats te vrijwaren.’

“We gaan die bocht herdopen tot… Deflandre”

Die plaats zal onze landgenoot uiteindelijk aan zijn neus zien voorbijgaan na een schuiver in de voorlaatste ZR van de rally. Nota bene net in dezelfde bocht (maar dan in de omgekeerde richting) waar de titel hem drie jaar geleden ontglipte. ‘Ik stel voor dat we die bocht herdopen tot Deflandre’, lacht de Luikse piloot die deze rally al vier keer heeft gewonnen.

Zoals wel vaker is de ene zijn dood de andere zijn brood. Daardoor komen de Antwerpenaar Guino Kenis en zijn BMW 325i als derde op het podium achter de Sanseignes waar Romulad (Fiat Cinquecento) uiteindelijk het pleit beslecht voor zijn oom Joël (Autobianchi) na een rally die overheerst werd door de kleine Italiaanse bolides.

‘Zodra de sneeuw viel, amuseerde ik me echt geweldig met mijn serie-BMW’, aldus Guino Kenis. ‘Tweede vorig jaar in de Vercors, derde dit jaar in de Doubs en de Jura: ik zal volgend jaar moeten terugkomen om te winnen, ook al is het met de huidige versie van het reglement echt moeilijk om de kleine Fiats en Autobianchi’s van de lokale piloten te verslaan…’

Het slotwoord is natuurlijk voor Patrick Zaniroli, de organisator van de wedstrijd die in zijn 66e editie duidelijk heraanknoopte met het verleden. ‘Omdat de sneeuw op de laatste twee dagen met bakken uit de lucht viel, kregen we een schitterende finale. Twee droometappes waarin er naar hartenlust geschoven werd. Op sportief vlak was er spanning in elke categorie. Bij de tweewielaangedreven auto’s werd het peloton van de favorieten duidelijk gedomineerd door de Sanseignes. Zij tekenden voor een unieke familiedubbel voor de beste Belgische teams. In elke van de categorieën diende tot de laatste ZR’s gewacht om zekerheid te hebben over de eindzege. Proficiat aan alle teams die zich volop smeten en meewerkten aan een memorabele editie.’

Start van de 66e editie aan het Musée de l’Aventure Peugeot in Sochaux.

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.