De reuzen van de zee kiezen opnieuw het ruime sop! Na de Maxi Yacht Rolex Cup in Porto Cervo is het begin oktober de beurt aan La Valetta met de Middle Sea Race. Twee mediterrane competities die, hopen we, definitief de trossen zullen losgooien in een seizoen dat het sinds de voorbije lente zonder regatta’s moet doen.


Akkoord: ze waren op het einde van deze zomer minder talrijk dan gewoonlijk in de baai van Porto Cervo, maar het belangrijkste nieuws was wel dat de grootste en mooiste zeilboten van de wereld op de afspraak waren voor de 31e editie van de Maxi Yacht Rolex Cup. De Sardeense parel is immers al vier decennia lang ‘the place to be’ voor een van de meest indrukwekkende regatta’s op aarde.

Twee woorden symboliseren dit evenement: elegantie en overdaad. De Maxi Yacht Rolex Cup verenigt het allerbeste wat de wereld van snelle zeiljachten te bieden heeft. Om het maximum uit hun capaciteiten te halen, dienen deze hoogtechnologische boten, die minimaal 60 voet (18,28 m) meten en soms tot 100 voet lang zijn, te worden bemand door getalenteerde en getrainde mannen en vrouwen. Hier wordt niets aan het toeval overgelaten. Hier geen nattevingerwerk. Alles is professioneel en minutieus voorbereid. Het resultaat is er dan ook naar…

Ook dit jaar zette dit spektakel in augustus koers naar Porto Cervo voor een feeëriek vijfdaags spektakel in een droomdecor. Een zeeslag met tuigage in het turkooisblauwe water van de Costa Smeralda.

‘De Maxi Yacht Rolex Cup is het schoolvoorbeeld van een zeer succesvol langdurig engagement tussen een nautische club en een toppartner’, zegt Paul Cayard, een beroemde Amerikaanse skipper en een vaste waarde op dit Sardeense rendez-vous. ‘Het is de enige manier om aan de top te blijven. Wij, de zeelui, vinden het heerlijk om elkaar uit te dagen in Sardinië. De wind, de zee, de prachtige decors en de schitterende organisatie van de Yacht Club Costa Smeralda maken dit rendez-vous uniek. Het geheel is een perfect pakket; een must voor de grote meerderheid van de skippers. Geen twijfel mogelijk: dit is het belangrijkste rendez-vous ter wereld voor de grote zeiljachten.’

Duel van reuzen in de Middellandse Zee

Deze oude ‘made in USA’-zeerot is lang niet de enige die deze competitie hoog in het vaandel draagt. Ook de Britse viervoudige olympisch kampioen Sir Ben Ainslie onderstreept de onwaarschijnlijke precisie die vereist is in deze regattaweek. ‘Het verschil tussen winst en verlies is soms miniem. Elke verkeerde inschatting of aarzeling wordt meteen uitgebuit door de tegenstanders, die maar één ding willen: het showen van de felbegeerde trofee van Maxi Yacht Rolex Cup.’

Voor de reuzen van de zee zou het seizoen begin oktober een eerste vervolg moeten krijgen op Malta en in het hart van de Middellandse Zee. Al publiceerde de Royal Malta Yacht Club (RMYC) het wedstrijdreglement voor de 41e Rolex Middle Sea Race met een voorzichtig optimisme als gevolg van corona. De RMYC volgde de voorbije weken de sanitaire ontwikkelingen in de wereld van dichtbij op. Met speciale aandacht voor de aanbevelingen en overwegingen van de Wereldgezondheidsorganisatie en de Maltese regering omtrent ploegsporten, waaronder ook de regatta’s vallen. De organisatie van de editie 2020 blijft vanzelfsprekend afhankelijk van hoe de omstandigheden evolueren – zowel lokaal als internationaal – en van de evolutie van de directieven.

Momenteel hebben al een 30-tal boten ingeschreven voor dit duel van de reuzen, halverwege Europa en Noord-Afrika. Bij de blikvangers: Fast 42 Atame van Beppe Bisotto , J-109 Chestress van Leonardo Petti en Jeanne JPK10.30 van Laurent Camprubi. Stefan Jentzsch toonde zijn laatste Black Pearl le Botin 56 die gebouwd wordt bij King Marine in Spanje en dit jaar het ruime sop zal kiezen.

Black Jack vs Commanche

Twee andere namen springen zo mogelijk nog meer in het oog: de Black Jack van 30,5m (100 voet) van Peter Harburg Reichel/Pugh Maxi, die voor het eerst zal deelnemen (ook al deed hij al mee onder de naam Alfa Romeo II) en Esimit Europa 2, al vijf keer winnaar.

Ook het beroemde zeiljacht Comanche komt aan de start. Sinds zijn lancering in 2014 zette deze Maxi van 30,5m (100 voet) heel wat snelste chrono’s neer bij de monorompboten, zoals tijdens de Transatlantic West to East (Ambrose Light in Lizard Point), de Newport Bermuda Race en, recenter, de Rolex Sydney Hobart Yacht Race. Hij is ook recordhouder over de grootste afstand in 24 uur. De Rolex Middle Sea Race wordt zijn eerste wedstrijd met zijn nieuwe eigenaars. Dit is er eentje om in de gaten te houden!

Malta: meer dan een rots

Meer dan 300 dagen zon per jaar, steden op mensenmaat en een uniek zacht levensklimaat. Malta, dat de kop opsteekt tussen Sicilië en de Noord-Afrikaanse kusten, ontheemdt en staat garant voor een superzacht klimaat, het hele jaar door. Met zijn warme en droge zomer en zijn zachte en zonnige winter is de archipel de ideale plek om de somberheid te verdrijven. Hoewel het er soms stevig kan waaien, verwent de zeelucht de toeristen met gemiddelde temperaturen boven de 25°C in mei, juni, september en oktober. Dat zijn dan ook de ideale maanden om dit eiland te verkennen, zijn historische steden met sporen van verschillende beschavingen en de prachtige ongerepte natuur.

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.