Yves Deflandre won de 5e Trophée des Alpes, een evenement dat grotendeels gedomineerd werd door Belgische piloten en gekenmerkt werd door de vreugde van de deelnemers die elkaar na de pandemie eindelijk weer konden ontmoeten.


De teams hadden de spreekwoordelijke ijsbijlen, klimtouwen en karabijnhaken klaar, want de 5e Trophée des Alpes, een waardige opvolger van de Rallye des Alpes en de Coupe des Alpes, beloofde sportiever te worden dan ooit! Door het start- en finishpodium in Le Grand Bornand te heroriënteren, wilde Zaniroli Racing Classic de lange, oninteressante routes drastisch inkorten tot een rally ‘pur plaisir’. Met ruim 1000 km, 35 RZ’s (Regularity Zones) en 38 bergpassen die in vier dagen tijd dienden overgestoken, kregen de bemanningen amper de tijd om te verpozen.

Patrick Zaniroli, de organisator, was dan ook een gelukkig man! ‘Het is een grote opluchting dat we na anderhalf jaar en de pandemie onze evenementen kunnen hervatten. Het verheugt ons ook om alle bemanningen terug te zien die ons trouw zijn gebleven na zo’n lange en moeilijke periode’, onderstreepte de voormalige winnaar en organisator van de Parijs-Dakar. ‘Met de start en finish in Le Grand Bornand wilden we het evenement opnieuw concentreren in het hart van de Alpen. We spaarden 400 km aan verbindingswegen uit voor een rally die ritmischer is en opwindender. Sportiever ook, want 1045 km over vier etappes.’

Deflandre-Piret geven geen krimp

De titelverdedigers Yves Deflandre en Jean-Marc Piret verlieten Le Grand Bornand als favorieten en beschaamden hun reputatie niet. In de vier intense etappes over meer dan 1000 km en met een 35-tal beklimmingen gaf het Belgische duo geen krimp. Na afloop van de eerste etappe, die gedomineerd werd door drie Franse duo’s, namen de Belgen de wedstrijd in handen tijdens de twee hoofdetappes in de Hautes Alpes. Bij zoverre dat bij de start van de 4e etappe in Brides-Les-Bains, die de karavaan terugbracht naar de voet van de Col des Aravis, een Belgisch podium al helemaal vaststond. Het werd een eindsprint in de twee landstalen en onder een typisch Belgische stortregen. Deflandre en Piret (Porsche 944, n°1) bezweken niet onder de druk en wonnen voor Michel Decremer en Patrick Lienne (Opel Ascona 2000, n°17) en André Lamotte en Joseph Pollet (Lancia Fulvia, n°8). Een 100% Belgisch podium dus!

Met deze nieuwe zege kroont Yves Deflandre zich tot kampioen aller categorieën in regelmatigheidswedstrijden. Met zijn eindzege in 2017, zijn 2e plaats in 2018 en de nieuwe eindzeges in 2019 en 2021 zorgt onze landgenoot voor een klinkende hattrick in deze Trophée des Alpes, een echt referentie-evenement in dit type van rally’s. Voeg daar zijn vier eindzeges aan toe in de ‘Neige et Glace’-rally en u begrijpt waarom onze buren hem de ‘Kannibaal’ noemen! ‘De enige druk die we merkten, zat in onze glazen’, glimlachte de coureur uit Beaufays op hun laatste podium dat verdronk in de regen en de champagne. ‘Nee, ernstiger: de zege in de Alpine Trophy was bijzonder nipt. De verschillen waren vier dagen lang bijzonder klein, waardoor alles kon omslaan bij het minste foutje of het kleinste incident! Ik ben ook blij dat ik deze drie zeges heb behaald met drie verschillende auto’s en drie verschillende teamleden…’

ALPINISME AUTOMOBILE

Voor de moderne autorijder zijn de geasfalteerde wegen, de tunnels en de pasovergangen in de Alpen een evidentie. Het lijkt wel alsof ze er altijd zijn geweest, terwijl hun aanleg een gigantische hoeveelheid werk impliceerde en zijn oorsprong vond in een militaire strategie. Zij waren immers bedoeld om het hoofd te bieden aan buurland Italië, want dat had zich op het einde van de 19e eeuw aangesloten bij het Duitse Rijk en Oostenrijk-Hongarije in de zogeheten Driebond. Nadat het in 1904 een wedstrijd ‘Alpinisme Automobile’ had georganiseerd, droomde de Touring-Club de France van een route die Evian met Nice zou verbinden, gletsjers en afgronden zou omzeilen, langs sneeuwvelden zou kronkelen en de bergstromen bij hun bron zou opzoeken. De Route des Alpes was geboren! Met 615 km, 10.675 hoogtemeters en niet minder dan acht passen klimt deze nieuwe route hoger dan de Stelvio (2759m) in Tirol. Hij is mooier dan de Zwitserse postroutes en verbindt de twee belangrijke steden van het zomer- en wintertoerisme.

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.