Met een vleugje Zagato…

Half november rukten alle Belgische oldtimerfans uit naar de Brussels Expo voor de 5e editie van InterClassics Brussels. Vooral de mythische Italiaanse designers stonden er in de spotlights, met bijzondere aandacht voor Zagato, waarvan het eerste model precies 100 jaar oud is.


Halfweg de herfst bruist de Brussels Expo van de grote passie voor de classic car. Die staat dan inderdaad in het middelpunt van de belangstelling in de paleizen van Brussels Expo dat daar om en bij de 42.000 m2 voor vrijmaakt. De 25.000 verwachte bezoekers daagden ook op en voor de zowat 400 exposanten werd het een lang en druk weekend. Automobielclubs, verzamelaars, accessoiristen, organisatoren van rally’s: alle hadden ze maar één gespreksonderwerp en dat was de prachtige oldtimer. Authentiek of gerestaureerd, op ware grootte of een schaalmodel: alle verdienden ze om te worden bekeken, gewaardeerd… of te worden verkocht tijdens de veiling van Nobles Auctions tijdens de driedaagse.

De grote designers werden al dente op een schoteltje aangeleverd.

In de gezellige en rustige sfeer van de Paleizen 5, 6, 7 en 9 vielen met het grondplan in de aanslag tal van schatten – sommige nog in de restauratiefase – te bewonderen. Daarbij een groot aantal geïnspireerd door la dolce vita. Deze schitterende en opwindende Italiaanse pronkstukken spreken alle zintuigen aan en herinneren aan de essentie: de passie voor de auto in al zijn schoonheid. Levendig, liefdevol, onbeschaamd, rebels en soms ontembaar, met een hartstocht die zich ongeremd, met fonkelende ogen en een verhoogde hartslag laat ontdekken.

De grote designers werden al dente op een schoteltje aangeleverd: Pininfarina, Bertone, Touring, maar ook Chia en – vooral – Zagato. Want als er eentje is waarvan de lof dient bezongen, dan zeker Ugo Zagato, een uitmuntend vormgever van de mooiste Italiaanse auto’s, alsook van een aantal mysterieuze Engelse vierwielers.

Zagato: opwindende eeuw

Zagato staat voor een eeuw van perfecte en opwindende rondingen zonder enige terughoudendheid. Toen deze geniale tekenaar in 1919 en in de buurt van Milaan op eigen vleugels ging vliegen, had hij er al een aantal vlieguren opzitten. Zo was hij al van zijn 15e en na het overlijden van zijn vader actief in de Duitse metaalbouw (omgeving Keulen). Daarna verkaste hij naar La Carrozzeria Varesina en tijdens WOI naar de Turijnse vliegtuigbouwer Pomilio, waar hij de lichte metalen leerde bewerken. Waarna de Carrozzeria Ugo Zagato & Co zich specialiseerde in het ontwerpen en uitwerken van autocarrosserieën voor verschillende segmenten.

In de eerste jaren na de oprichting boog dit familiebedrijf zich hoofdzakelijk over het carrosseriewerk van (voornamelijk) Italiaanse racewagens. Alfa Romeo was de eerste die de jonge carrossier Zagato aansprak met het verzoek om een koetswerk te bouwen voor de sublieme Alfa Romeo 6C 1500, gevolgd door de 6C 1750 GS Spider Zagato. Deze auto werd vervolgens tweede in de Mille Miglia van 1927 en won de daaropvolgende editie. Daardoor had de Italiaanse carrosseriebouwer meteen de wind in de zeilen.

Ook in Engeland

Vervolgens was Zagato op verscheidene fronten actief, gaande van gran turismo’s tot kleine stadsauto’s, en op het einde van de 20e eeuw zelfs… computers! Hoewel het veelvuldig samenwerkte met de Italiaanse constructeurs Lancia, Maserati, Alfa Romeo en Fiat, had het ook een boontje voor Engeland. Dat leidde tot tal van samenwerkingsverbanden met Jaguar, Bristol, Aston Martin en AC.

Momenteel is Zagato nog enkel actief in neoklassieke designs voor beperkte series van luxe- en prestigemerken, zoals bijvoorbeeld de laatste Aston Martin Vanquish Zagato (slechts 99 exemplaren). De door Zagato uitgetekende modellen onderscheiden zich door hun avantgardistisch design, hun laag gewicht en hun aerodynamisch profiel.

Op de beurs waren de modellen opgelijnd van oud naar nieuw. Als op een startgrid konden de toeschouwers heel mooi de evolutie van de verschillende designs opvolgen, het ene nog vernieuwender dan het andere. Vanaf 1936 met de Alfa Romeo 6C 1750 GS Spider Zagato vervolgde men de tijdslijn met min of meer bekende modellen voor het grote publiek. Daarbij gran turismo’s, zoals de Lancia Flaminia Super Sport Coupé Zagato en de Alfa Romeo 2600 SZ Coupé Zagato, maar ook kleine bolides, zoals de Fiat Abarth 750 GT Coupé Zagato en de bekende Lancia Fulvia Sport Coupé Zagato.

Porsche 356 Speedster

Ook de zeldzame parels van de autogeschiedenis waren aanwezig, zoals de Porsche 356 Speedster Zagato, die bijzonder veel gelijkenissen vertoont met de Porsche 550 Spyder uit diezelfde periode, en ook de zeer exclusieve Aston Martin DB4 GTZ Coupé Zagato, waarvan amper 19 exemplaren werden gebouwd. Om af te ronden en omringd door een bar kon men ook de beide elektrische stadswagens bewonderen die door Zagato in de jaren 70 werden uitgewerkt: Milanino (1972) en Zele Electro Zagato (1974).

Daarna belandden we bij de Carrera GT, de eerste echte supercar van de Duitse constructeur (niet afgeleid van een 911). Dit model, dat met een V10 van 5,7 liter en 612 wedstrijdpk’s was uitgerust, werd tussen 2003 en 2006 verkocht en vond 1270 blije kopers.

Door letterlijk af te stappen van de klassieke stijl van zijn auto’s tekende Porsche een sublieme coupé-cabrio uit zonder het DNA van de constructeur te verloochenen. De auto groeide uit tot een mythe en oogt nog altijd behoorlijk modern. Hoewel het model op zich al redelijk exclusief was, drongen sommige eigenaars aan op meer. Zoals de Duitse rallypiloot Ernst Berg die Zagato smeekte om een uniek model. Het resultaat loonde de moeite, ook al was het een complexe operatie. Zagato paste de Carrera GT aan, maar het respecteerde de klassieke lijnen. Daardoor zijn de aanpassingen behoorlijk subtiel en moet men ze in de details gaan zoeken. Terwijl de voorbumper lichtjes werd aangepast, situeert het gros van het werk zich toch vooral aan de achterzijde. Zo volgt de speciaal ontworpen nieuwe motorkap de lijnen van het golvende dak van de Carrera GT. Ook de achterbumper werd aangepast om plaats te bieden aan een vernieuwde uitlaat met een aangepast design. Het resultaat? Een uniek exemplaar dat het resultaat is van een Duits-Italiaanse samenwerking. Mooi hoor, senior Zagato!

Een eeuw Bentley

Ook de 100e verjaardag van Bentley stond centraal tijdens deze beurs. Een eeuw Bentley: dat zijn 100 unieke jaren en dus een prestatie die de nodige luister verdient. In 1919 richtte Walter Owen Bentley een bedrijf op dat één doel had: ‘Het bouwen van de snelste kwaliteitsauto in zijn categorie’. Dit principe is altijd de gangmaker gebleven bij Bentley. De eerste auto van het merk werd in oktober 1919 voorgesteld tijdens de London Motor Show. Deze lancering inspireerde Bentley om door te gaan op dat elan en zich op te werken tot een van de belangrijkste spelers in de sector van luxeauto’s wereldwijd. Tijdens InterClassics Brussels 2019 konden de bezoekers een unieke collectie bewonderen van de prachtigste voorbeelden uit de voorbije eeuw. Dit alles in samenwerking met Bentley Belgium.

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.