De InterClassics Brussels mocht dan met een jaartje zijn uitgesteld als gevolg van corona, de 75e verjaardag van Jacky Ickx werd niet vergeten. In het bekende salon voor collector cars in Brussels Expo waren enkele emblematische vierwielers aanwezig. Hierbij de Porsche 959 die in de Dakarrally van 1986 voor een merkwaardige dubbel zorgde.


Binnen de contouren van Brussels Expo verheerlijkte InterClassics de ‘goede oude tijd’, toen racen nog een verhaal was van passie, enthousiasme en bravoure. Jacky Ickx, het boegbeeld van het event, moest 12 maanden wachten om zijn 75 kaarsjes uit te blazen. Tussen de Ford GT 40 die hij bestuurde tijdens zijn memorabele eerste zege in Le Mans en de mythische Porsche 935, een andere getuige van de schitterende carrière van ‘Monsieur Le Mans’, pronkte de emblematische Porsche 959 Rothmans, in 1986 winnaar van de Dakarrally.

Porsche ontwierp de 959 als een homologatiemodel voor de races van Groep B, maar deze hoogtechnologische categorie werd geschrapt nog voor de bolides de kans kregen om over de circuits te razen. Motief: veel te snel en daardoor veel te gevaarlijk. Maar net zoals de Peugeot 205 T16 dat later zou doen, boekte de Porsche 959 zijn grootste successen op de Afrikaanse pistes.

“De levenslijn van de Porsche 911 eindigde in… 1983!”

Na een eerste deelname in 1981 aan het stuur van een tweewielaangedreven Citroën CX gingen Jacky Ickx en zijn vriend Claude Brasseur in 1982 een nieuwe uitdaging aan met een all-terrain Mercedes. Zij finishten als 5e. De 3e deelname was de goede! In 1983 keerde het duo terug naar de rally met Mercedes en zij werden eindwinnaars! Ickx, die in die periode ook voor Porsche uitkwam, overtuigde het Duitse merk om aan de editie van 1984 deel te nemen met drie versies van de 4×4 911 (953). Deze werden speciaal voor de Dakarrally aangepast. ‘Alle dingen gebeuren met een reden. En bovendien: de auto was er en de goesting ook’, aldus Ickx, met een passie waar geen kras opzit. ‘Weinigen weten dat dit initieel een 911 betrof. Ik zal hier trouwens een anekdote vertellen die nauwelijks bekend is (lacht). We schrijven 1983 en bevinden ons in het kantoor van de heer Helmut Bott, verantwoordelijk voor research en ontwikkeling. Aan de muur hangen schetsen van alle perspectieven voor de Porsche-producten door de jaren heen. Elk model had een levenslijn en werd gesymboliseerd door een streep die stopte bij een bepaalde datum. De levenslijn van de Porsche 911 eindigde in… 1983. Einde reeks? We schrijven 2021 en de 911 is nog altijd het paradepaardje van het merk! Is dat niet zeer bijzonder? Maar de uitleg is simpel: het is een perfecte auto. Dat alles om te vertellen dat we vertrokken zijn van een auto voor de Safari Rally. Het toeval wilde dat we toen volop brainstormden over vierwielaandrijving. Dat was de ‘baby’ van Roland Kussmaul. Hieruit werd de 911 Carrera SC 4×4 geboren die vervolgens doorgroeide naar de 959. Er was dus tegelijk de goesting, de auto en de Dakarrally die beetje bij beetje was uitgegroeid tot een topevenement. Het enige wat ontbrak, was een model met vierwielaandrijving dat toen in voorbereiding was. Ik heb de auto’s ingeschreven onder mijn eigen naam. Niemand die een centiem durfde te verwedden op het welslagen van het project… maar we hebben het klaargespeeld! Laten we ook niet vergeten dat we toen maar met 20 mensen waren voor drie auto’s in de race. Er werd niks veranderd aan de auto’s, ook niet op de rustdagen.’

Dat jaar ging de zege naar René Metge. Hij bestuurde de 2e auto van het Porsche-team. Jacky Ickx werd toen 6e.

In 1985 stonden voor het eerst drie prototypes van de 959 aan de start, maar geen enkele bereikte de finish. Hun wraak was zoet, want een jaar later pakte Metge de eindzege en was de 2e plaats voor Ickx. Met andere woorden: een ‘dubbel’ voor Porsche. In totaal bouwde Porsche slechts zeven auto’s van dit type (drie voor 1985, drie voor 1986 en 1 prototype).

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.