Typisch Italiaanse Dolce Vita in een flesje: dat is de ‘Colonia’ van Acqua di Parma. Alles begon in 1916 toen Carlo Magnani, de erfgenaam van een aristocratische familie, er in een klein laboratorium een fris, prikkelend parfum tot leven wekte. Een ‘Colonia’ met een buitengewoon modern karakter. Oftewel: tijdloos op z’n best.


Een wervelwind van Siciliaanse citrusvruchten, Bulgaarse roos en Engelse lavendel, afgewerkt met een vleugje rozemarijn, verbena, vetiver en een oosterse toets. Dat is het geheim achter een parfum dat in alle elegantie de 20e eeuw heeft doorkruist en ook in het nu stevig verankerd blijft. Zoals te zien is in de allereerste advertenties van het huis, zat ‘Colonia’ oorspronkelijk in een eenvoudig apothekersflesje. Het was pas in de jaren 30 dat de overgang werd gemaakt naar de huidige flacon, met zijn art-decolijnen, dik glas, strak (wit) etiket en (zwarte) dop geïnspireerd op de radioknoppen uit die tijd. Vandaag is het bakeliet vervangen door een synthetisch materiaal, maar de ziel van de flacon blijft ongewijzigd. In de jaren 50 groeide de geur uit tot een internationaal succes. De Hollywoodacteurs die naar de Cinecittà kwamen om er met de grote meesters van de Italiaanse cinema te werken, ontdekten de intieme, verfijnde noten van het parfum in de traditionele coutureateliers waar de kleermaker elk pak van een vleugje Colonia voorzag voordat het bij de eigenaar terecht kwam. Cary Grant was er dol op. Ava Gardner rook het duizend keer liever dan Marilyn’s N°5.

De parfums van Acqua di Parma blijven echter niet beperkt tot deze iconische geur. In de loop der jaren bleven zowel de collectie als het merk zelf (dat in 2001 toetrad tot de LVMH-groep) stevig verder groeien. Zo biedt het huis vandaag verschillende parfumlijnen, een bath & bodycollectie, een Home Collection en ook een ‘Barbiere’-lijn met scheerproducten en -accessoires in het teken van mannelijke elegantie. Bovendien is er ook een heus aanbod geschenksets voor de feestdagen. Daar waar Colonia resoluut ‘genderless’ is, heeft het huis ook geuren exclusief voor haar. Met Profumo kwam er het eerste 100% vrouwelijke parfum van het huis, een grootse chypregeur die niet langer in productie is. Het assortiment van vrouwelijke geuren werd vervolgens verder uitgebreid met de ‘Le Nobili’-collectie geïnspireerd op de bekendste bloemen uit de tuinen van de Italiaanse noblesse: Magnolia Nobile, Rosa Nobile en Peonia Nobile. Verder is er ook de ‘Note di Colonia’-lijn, waarin Italiaanse excellentie haar hoogtepunt bereikt, en de ‘Signatures of the Sun’-lijn, waarin de meest kostbare ingrediënten geherinterpreteerd worden als zonovergoten geuren. De laatste nieuwkomer in dat gamma? ‘Magnolia Infinita’. Ten slotte zijn we ook fan van ‘Blu Mediterraneo’, een assortiment van geuren die een ode brengen aan de zon en de kleuren van enkele van de meest geliefde plekken langs de Italiaanse Middellandse Zee zoals Arancia di Capri, Fico di Amalfi, Mirto di Panarea,…

Ook duurzaamheid is een belangrijke waarde voor Acqua di Parma, dat als doel heeft om elegante rituelen van generatie op generatie door te geven in alle authenticiteit. Hun Futura-programma houdt dan weer specifiek in dat het huis een milieu- en sociaal beleid voert dat voldoet aan de vereisten van het LIFE-initiatief – LVMH Initiatives For The Environment. Acqua di Parma engageert zich voor Italiaanse kunst, natuur en cultuur, en dat op vijf actiegebieden: producten, mensen, klimaat, productie- en verpakkingsprocessen en community. Dat alles valt onder één en dezelfde noemer die er zich op richt Italiaanse levenskunst te bewaren. Voor het honderdjarige bestaan van Acqua di Parma in 2016 werd er zo een reeks initiatieven uitgedacht ten voordele van Made in Italy, in samenwerking met de Stad Parma, het ministerie van Culturele Activiteiten en Toerisme (MIBACT) en het Nationaal Instituut voor Buitenlandse Handel (ICE). Het idee was om de architectonische wonderen van de stad onder de aandacht te brengen, maar ook specifiek de theaters, muziek, kunstwerken, bekende mensen (Verdi, Toscanini, Stendhal) en levendige ambachtelijke tradities.

Home Collection

Vier jaar geleden stelde Acqua di Parma voor het eerst de tien geuren uit haar toen gloednieuwe Home Collection voor. Alle kaarsen en diffusers uit de ‘Italian Moments’-lijn zijn vernoemd naar een onmiskenbaar moment uit de Italiaanse levenskunst. Zo zijn er onder andere ‘Buongiorno’, ‘La Casa Sul Lago’, ‘Aperitivo In Terrazza’ of ‘Oh L’Amore’. We zijn in de laars – zoveel is duidelijk! Met elke geur wanen we ons spontaan op een schaduwrijk terras in Rome of Capri, aan de Amalfikust tussen de vijgenbomen of op het eiland Pantelleria. Ze passen perfect binnen een zonovergoten, verfijnde interieur, zoals dat van het Belmond Hôtel Splendido van Portofino. Het is dus geen wonder dat Acqua di Parma het hotel als locatie koos voor zijn recentste campagne. Het huisgamma werd ondertussen bovendien uitgebreid met een gloednieuwe collectie lichtrijke geuren geïnspireerd op de meest geliefde parfums uit de Signatures of the Sun by Acqua di Parma-collectie: Oud, Yuzu, Osmanthus en Quercia. Ideaal voor wie op zoek is naar een bijzondere zintuiglijke ervaring en het gevoel van een totale osmose – helemaal binnen je eigen cocoon.

Comments are closed.