Even onweerstaanbaar als een snoepje, bezet met gekleurde (half)edelstenen – eerder dan een enkele diamant – en gedrenkt in roosgoud: de ringen van BIGLI zijn echte blikvangers. Italissimo! Maar wist u dat deze creaties 100% van Belgische bodem zijn?


Geen gemakkelijke designs noch nutteloze frutsels, wel elegant en tijdloos minimalisme. Elk juweel van BIGLI beschikt over eindeloos veel verschillende interpretatiemogelijkheden. Al (bijna) 25 jaar verleiden de ringen met Italiaanse allures van het Belgische merk generatie na generatie Belgische vrouwen … die er vaak geen idee van hebben dat ze tussen Brussel en Gent worden ontworpen! ‘In het begin was het idee om ringen aan te bieden die ik niet vond op de markt in de jaren 90. Zo zijn we dus ringen gaan ontwerpen die een brug vormen tussen Italiaanse extravagantie enerzijds en Vlaamse puurheid anderzijds. Charmant meets sober!’, legt Laurence Aerens uit, hoofd ontwerp bij BIGLI.

In het prille begin (1997) heette het merk eigenlijk Gianfranco BIGLI, maar die voornaam lieten we al snel vallen. Te ingewikkeld… ‘Toen we van start gingen liet ik me vooral inspireren door de sfeer van de seventies, mijn jeugdjaren, maar ook door de vrouwen die mij dierbaar zijn. De glamoureuze, chique kant van de Nicki-collectie, bijvoorbeeld, haal ik vanbij mijn moeder, een elegante en stijlvolle vrouw die veel te vroeg gestorven is. Tijdens haar jeugd was ze model. De Chloé-collectie is vernoemd naar mijn jongste dochter. De ringen, oorbellen, hangers en armbanden hebben ongelijke, uitbundige vormen die losjes doen denken aan de jaren 80. Recenter ben ik grootmoeder geworden. De sprankelende lach en de levenslust van mijn kleindochters (Milla en Lilly) inspireerden me om de Milla en Lilly Bloom-collecties te ontwerpen. De lieve bloemblaadjes zijn fijntjes bezet met briljant-geslepen diamanten (…) Ik laat me ook inspireren door de natuur. Mijn dagelijkse wandeling is voor mij een deel van mijn werkdag!’

Draagbare juwelen 

In het begin was Laurence Aerens nochtans niet voorbestemd om juweelontwerpster te worden. ‘Ik hield veel meer van de natuur, paarden, yoga. Ik was nog heel jong toen ik het huis uit ging op zoek naar meer vrijheid. Een manier van rebelleren.’ Die vrijheid is het resultaat van mentaal sterk te zijn en niet enkel van materiële rijkdommen afhankelijk te willen zijn. Op dertigjarige leeftijd leert ze haar toekomstige man kennen, Thierry Spitaels, die al lang actief is binnen de juwelensector. Op dat moment importeerde hij meerdere Italiaanse juwelenmerken en verdeelde ze binnen de Benelux. Samen besloten ze BIGLI op te richten: Laurence zou de collecties bedenken en ontwerpen terwijl Thierry instond voor de productie (in Italië), het management en de uitbreiding van het merk. De juwelen zijn voornamelijk kleurige, elegante, moderne ringen met (half)edelstenen op een roosgouden basis. ‘U begrijpt het al: verlovingsringen met een enkele diamant of saffier, dat behoort niet tot het DNA van BIGLI. Wij hebben ervoor gekozen om hedendaagse juwelen te maken die vooral erg makkelijk te dragen zijn. Een juweel van BIGLI is ontworpen voor elke dag, niet om ergens in een doosje te zitten! Dat verklaart ook waarom het merk luxe biedt tegen een erg redelijke prijs. ‘Persoonlijk draag ik er meerdere – ’s morgens, ’s middags en ’s avonds – uit verschillende collecties.’ Voor Laurence Aerens is het erg belangrijk om elke creatie een duidelijke toegevoegde waarde te schenken. Haar definitie van kostbaarheid? ‘Elk belangrijk moment van ons leven kan gevat worden in een juweel. Mijn wens voor de persoon die een bepaald juweel uitkiest is dat dat juweel de schoonheid kan symboliseren dat het leven haar te bieden heeft.’

Aquareltalent

In 2009 lanceerde BIGLI de Mini Sweety-collectie, het grootste verkoopsucces tot nog toe. Het geheim: de gladde, ronde vorm van de cabochon-geslepen stenen combineren met een breed mineraal kleurenpalet. Ondertussen zijn er al meer dan 50 verschillende tinten! Geen enkel ander merk biedt zoveel verschillende kleuren én zoveel verschillende combinatiemogelijkheden binnen één collectie. Dit kleurenspel is bovendien het resultaat van unieke artisanale knowhow: elke ‘tint’ bestaat uit 2 tot 3 laagjes natuurlijke halfedelstenen die op elkaar ‘geplakt’ worden (zonder enige poreusheid). Dat zorgt voor een bijzonder intens, diep kleureffect – absolute schoonheid. Als voorbeeld: zo kan een rutielkwarts boordevol kleine stukjes goud op grijze parelmoer geplakt worden, of een smaragd tussen rotskristal en witte parelmoer. Elke ‘kleur’ wordt zo opnieuw uitgevonden maar blijft toch 100% natuurlijk. Dat ‘aquareltalent’ ligt aan de basis van het merk BIGLI. Bovendien kunnen de Mini Sweety-ringen op zich gedragen worden maar laten twee of zelfs drie modelletjes zich ook prachtig samen combineren. Voor het twintigjarige bestaan van BIGLI bracht Laurence Aerens enkele limited-edition ‘big rock’-ringen uit, oftewel de ‘Bright Eyes’ – verkrijgbaar in diepzwart (onyx), glanzend wit (pierre de Cogolin) en zachtgroen (jade). ‘Het was tegelijkertijd een cadeautje voor mezelf voor mijn vijftigste verjaardag!’

Verkrijgbaar bij meerdere multimerken-boetieks in België waaronder Tollet, Gilson, Franssen… www.bigli.net 

Members Only freelance reporter

Comments are closed.