‘Too much? Dat bestaat niet bij Bvlgari!’ Het zou zomaar de slogan kunnen zijn van het bekendste Italiaanse juwelenhuis waaraan zelfs de meest ontembare celebrity, Liz Taylor, niet kon weerstaan.


Wie een boetiek van Bvlgari binnenloopt, kan niet naast de weelderige overvloed van creaties kijken. Een ruim spectrum van ingetogen tot extravagant onthult zich, of we nu langsgaan op de mythische 10 Via Condotti in Roma, 23 Place Vendôme of de Waterloolaan 36 in Brussel. Hier is de hoofdrol weggelegd voor elke vrouw: niet enkel voor de ‘haute joaillerie’-klant, maar voor iedereen die van juwelen houdt – van de meest toegankelijke tot de echte pareltjes – maar ook van horloges, parfums, sjaals en handtassen. De geschiedenis van het huis Bvlgari lijkt wel een roman gewijd aan luxe en vrouwelijkheid, waarin het hoofdpersonage, de oorspronkelijk Griekse goudsmid Sotirios Voúlgaris met een voorliefde voor antieke Etruskische juwelen, op het einde van de 19de eeuw uitgroeit tot de bekendste Italiaanse juwelier. Zijn stijl – een mix van Renaissance, neoclassicisme en Art Nouveau afgewerkt met gekleurde stenen – is even herkenbaar als de mode-erfenis van Coco Chanel. Zoals wel vaker bij Bvlgari is de steen de basis voor het juweel, en specifiek zijn mysterie en éclat. Die vormen het uitgangspunt voor een nieuw ontwerp, legt Jean-Christophe Babin uit, de CEO van het prestigieuze merk. De meest bijzondere stenen ter wereld worden verheerlijkt door het uitzonderlijke handwerk in de ateliers. En daarmee hebben we misschien wel de echte definitie van ‘haute joaillerie’! Wat de collecties betreft, spreekt het voor zich dat luxe in de eerste plaats geen lifestyle is, maar een talent.

‘Aandachtig naar de geschiedenis kijken, het verleden begrijpen en die kennis gebruiken als basis voor de toekomst.’

Haute joaillerie

‘Aandachtig naar de geschiedenis kijken, het verleden begrijpen en die kennis gebruiken als basis voor de toekomst’: het zijn de woorden van Nicola Bvlgari, de kleinzoon van de oprichter van het juwelenimperium. Vandaag bedraagt de ‘haute joaillerie’ een meer dan noemenswaardig deel van de omzet van het merk. Enerzijds is het iets dat altijd voort blijft bestaan, anderzijds ook een uitstekend voorbeeld van Bvlgari’s gave om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden. Maar de essentie van al dat kostbaars … is om ons te laten dromen! Armband Festa in geelgoud, rubelieten, amethysten en diamanten, Collectie Barocko, 2020.

Om elke dag te dragen

Bvlgari, wereldwijd de nummer 3 van de juwelenhuizen, werd in 2011 opgenomen in de luxegroep van Bernard Arnault. Binnen LVMH behoort het tot de afdeling Watches & Jewelry, die vandaag wordt geleid door Francesco Trapani, de neef van de laatste Bvlgari. Samen met Michael Burke na hem en Jean-Christophe Babin, de huidige CEO, slaagden ze erin juwelen te ontwerpen tegen een toegankelijke prijs. Wat moet u zich daar dan bij voorstellen? Denk rond de 1000 euro. Juwelen uit de Bvlgari Bvlgari, Divas’Dream en Fiorever-collecties. 

Luxehandtassen

Het Festival van Cannes bevestigde de sterrenstatus van de iconische Serpenti-handtas die werd gespot bij de bekendste dames, van de (Duitse) influencer Caro Daur (twee miljoen volgers) tot Toni Garrn. De juweelsluiting in de vorm van een slangenhoofd was dé musthave op de Croisette! Bij elke look, voor elke dresscode en van ’s morgens tot ’s avonds is de handtas de garantie op een chique finishing touch. Er bestaan meerdere kleuren, maar onze favorieten zijn de (kalfs)lederen modellen in Sea Star Coral en Tropical Turquoise; Sacs Bvlgari Serpenti Forever.

Het uur van de slang

De Serpenti is hét symbool van Bvlgari. Dit motief van een opgerolde slang dook voor het eerst op in de horlogearchieven van het merk in de jaren 40, maar wordt steeds opnieuw geïnterpreteerd met elk jaar nieuwe modellen. De eerste versies waren in geelgoud, met het hoofd en staart van de slang bezet met diamanten. Het was het symbool van de glamour in Rome ten tijde van de Cinecittà toen de Eeuwige Stad dé bestemming bij uitstek was voor celebrities van over de hele wereld: Horloge Bvlgari Serpenti Tubogas dubbel rond de arm, goud en diamanten.

Kostbare geuren

Met de parfumcollectie Splendida sublimeert Bvlgari de kwaliteiten van de kostbaarste bloemen binnen de parfumerie. Net als bij de juwelen! Tubéreuse Mystique nodigt je uit om je over te geven aan deze bloemige fantasie. De tuberoos geeft een opulent, sensueel aroma vrij dat niemand onberoerd laat. Het delicate karakter van deze legendarische bloem verklaart ook haar bijnaam als ‘diva van de velden’; Splendida Bvlgari Tubéreuse Mystique Eau de parfum.

« The Glam Culture »   

Ze had de mooiste ogen ter wereld, viooltjes met kleine goudspikkeltjes, en ze was verzot op juwelen. In de jaren 60 woonde Liz Taylor in Rome toen ze er samen met Joseph Mankiewicz Cleopatra draaide. Als een dolle geliefde bedolf haar tegenspeler Richard Burton haar met juwelen. Bvlgari onderscheidde zich van de Place Vendôme dankzij zijn lossere stijl, vrolijke combinatie van Italiaanse glamour, classicisme en veelkleurige stenen. Tijdens een bal in Venetië droeg Elizabeth Taylor een smaragden halsketting van Bvlgari (1967).

Members Only freelance reporter

Comments are closed.