De identiteit van Maison Chopard vormde zich in de loop der jaren, onder de invloed van elk familielid dat ooit aan het hoofd stond van het huis, terwijl het van generatie op generatie werd doorgegeven. Hun horloges vertellen het succesverhaal van 160 jaar durf en onafhankelijkheid.


Wie bij Chopard enkel aan prachtige juwelen denkt gedragen door oogverblindende actrices op de trappen van het filmfestival van Cannes, doet het merk ‘dat de tijd aangeeft met diamanten’ te weinig eer aan. Het huis is ook in de horlogewereld absoluut rode-lopermateriaal, eerst en vooral omdat oprichter Louis-Ulysse Chopard (1836-1915) begon als succesvolle fabrikant van zakhorloges en chronometers. Na een aantal stillere jaren werd het bedrijf in 1963 overgekocht door de Duitse familie Scheufele (goudsmeden & juweliers), om vervolgens door te groeien tot een internationaal luxemerk.

Vandaag behoort Chopard tot de laatste Zwitserse familiebedrijven die gespecialiseerd zijn in horloges en high jewellery. Sinds de jaren 80 zijn Caroline en haar broer Karl-Friedrich Scheufele medevoorzitters van het bedrijf. Samen vertegenwoordigen ze de familiewaarden van het huis dat onder hun leiding op een duurzame, solide en winstgevende manier verder kan groeien. Caroline is met haar passie voor cinema verantwoordelijk voor de dameslijnen, de juwelen en de high jewellery. Karl-Friedrich runt dan weer de mannenhorloges, die dikwijls geïnspireerd zijn op zijn liefde voor ‘vintage’ raceauto’s, zoals de modellen Mille Miglia (genoemd naar de legendarische Italiaanse rally die door Chopard wordt gesponsord), Jacky Ickx en Grand Prix de Monaco Historique. Elk model wordt geproduceerd in de ‘Manufacture’ van Fleurier met hoogwaardige artisanale productieworkshops. 25 jaar na de oprichting van de site is elk onderdeel uit de kunst van het horlogemaken er vertegenwoordigd, waardoor dit het kloppend hart is van de groep. In 2008 huldigde Karl-Friedrich Scheufele in Fleurier Ebauches en vlakbij de bestaande site een nieuwe basis in. De nieuwe site is gespecialiseerd in de productie van kalibers in hogere oplages waarbij alle industriële procedures uiterst nauwkeurig worden nageleefd. Die automatische kalibers, zoals de Chopard 09.01-C, de Chopard 03.05-C of de Chopard 01.01-C, worden gebruikt voor een groot deel van de horloges uit de Happy Sport, Mille Miglia en Alpine Eagle-collecties.

Happy Chopard !

Flashback. Begin jaren 80. Chopard innoveert met zijn bruisend concept van ‘happy diamanten die het uur aangeven’ in de vorm van vijf mobiele, ongezette diamanten die dansen tussen twee lagen saffierglas. Het op zich ludieke idee voor een juweel werd door middel van een kleine revolutie vertaald tot een stalen sporthorloge. Sindsdien groeiden de Happy Sport- en Happy Diamonds-lijnen uit tot echte klassiekers waarvan meerdere varianten werden uitgebracht. En wie anders dan de actrice met de meest stralende lach van heel Hollywood zou die vreugde waardig kunnen uitdragen?

Om de ontmoeting tussen Julia Roberts en het horloge te kunnen bewerkstelligen, riep Caroline Scheufele de artistieke leiding in van de jonge (Canadese) regisseur Xavier Dolan. Met zijn reputatie als meester in het vastleggen van intense emoties, maakte hij er zijn persoonlijke missie van om zo oprecht mogelijk de blijdschap van Roberts op beeld te vangen die ze voelt wanneer ze haar Happy Sport-horloge draagt. Verder had hij ook de artistieke leiding over een reeks beelden van de fotograaf Shayne Laverdière, een keuze die de diepgewortelde liefde van het huis voor de filmwereld benadrukt. Als officiële partner van het Filmfestival van Cannes sinds 1998 draagt Chopard actief bij aan filmproducties en de opkomst van jong talent. Zo wordt de ‘Trophée Chopard’ elk jaar uitgereikt aan een opkomende acteur of actrice.

Maar er is meer. Drie jaar geleden al meldde Caroline Scheufele dat enkel nog ethisch goud zou gebruikt worden bij de fabricage van juwelen en horloges, oftewel goud dat is aangekocht bij leveranciers die voldoen aan de hoogste internationale normen op het gebied van duurzaamheid, respect voor de natuur en sociaal engagement. Waarop Julianne Moore, sinds jaar en dag vriendin van het merk, verkondigde: ‘Dat de juwelen van Chopard vanaf nu 100% “sustainable” zijn, maakt ze nog meer gewild!’.

Blikvanger is de ‘Happy Sport Golf Edition’. Een wervelwind van zeven bewegende elementen (5 diamanten, een golfbal en een golfclub in ethisch witgoud) die met hun energie de uren op de korrelige wijzerplaat van dit casual-chic horloge (36 mm) laten oplichten; groene lederen band; mechanisch kaliber met automatische opwinding.

Waar tijd wordt gemaakt

 Ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van de Chopard-manufactuur in Fleurier lanceert Chopard nu de L.U.C Quattro Spirit 25 (L.U.C verwijst naar Louis-Ulysse Chopard), het eerste springuur-horloge van het huis. Het innovatieve en ultra-geavanceerde kaliber werd ondergebracht in een horlogekast (in ethisch goud) van 40 mm met zuivere lijnen en is uitgerust met vier tonnen. Deze eigenschap van de exclusieve Chopard Quattro-technologie biedt tot 8 dagen gangreserve, wat bijzonder veel autonomie is voor een springuur-horloge. Van het kaliber tot de wijzerplaat in wit ‘Grand Feu’ email met urenindicatie op zes uur wordt deze tijdcreatie (met een beperkte oplage van 100 stuks) volledig intern geproduceerd. Dit staat garant voor een hoog niveau van afwerking, bekroond met de prestigieuze Poinçon de Genève. Ontwerp van het kaliber, afstellingen tot kwaliteitscontrole, design tot eindproduct, met daarin begrepen het gieten van het goud, het stempelen, het bewerken van de horlogekasten en de onderdelen van het kaliber, het graveren en traditioneel decoreren met de hand, het ‘Grand Feu’ email, het behandelen van de oppervlakken, het polijsten en de assemblage: in haar ateliers in Genève en Fleurier begeleidt Chopard elke stap van het productieproces voor elke creatie uit de L.U.C.-collectie.

Eveneens het ontdekken waard is de Chopard L.U.C Time Traveler One Black, het eerste reishorloge ter wereld van geceramiseerd titanium Grade 5, een ultralicht en tegelijkertijd zeer resistent materiaal. Deze verbazingwekkende combinatie van innovatieve technologie en traditioneel vakmanschap komt samen in het ultieme horloge voor een nieuwe generatie reizende gentlemen.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.