Ter ere van het 240-jarige bestaan van Chaumet en de renovatie van zijn herenhuis op de Place Vendôme 12 presenteert het Huis een exclusieve collectie van kostbare medailles – elk van de 29 is een stukje geschiedenis op zich.


27 februari 2020: na anderhalf jaar renoveren heropent het Huis Chaumet de deuren op de Place Vendôme 12. Alle regels van de kunst werden in acht genomen voor de werken aan dit stadspaleis (het vroegere verblijf van baron Claude Baudard de Saint-James, algemeen schatbewaarder van de Marine van Lodewijk XVI). Het kroonjuweel van de Parijse juwelier sinds 1907 (het label Chaumet werd opgericht in 1780, red.) nodigt nu nog harder uit om de glorie van het vroegere decor te (her)ontdekken: van de boetiek en het ‘Haute Joaillerie’-atelier tot de grote salons, waar Joseph Chaumet zelf zijn beroemdste klanten ontving, zoals Joséphine de Beauharnais, groothertogin Vladimir van Rusland, prinses Youssoupoff en de bekendste ‘Cocottes’ van die tijd.

“Traditie ontmoet moderniteit”

‘Traditie ontmoet moderniteit. Ziedaar het uitgangspunt voor deze iconische plek die volledig opnieuw werd uitgedacht om de pijlers van het Huis te accentueren, zoals haar oprichter het had gewild’, vertelt Claire Gannet, heritage manager bij Chaumet. ‘De klanten kunnen terecht in een boetiek met de allures van een uitzonderlijk Parijs appartement. De cultuur en het erfgoed komen tot hun recht in de ruime salons en bovenal in het Salon Chopin, dat geklasseerd is als Historisch Monument (waar Frédéric Chopin zijn laatste mazurka componeerde voordat hij er het leven liet in de herfst van 1849). En natuurlijk is er vooral de virtuositeit van het ‘Haute Joaillerie’-atelier dat vanaf nu uitkijkt op de Place Vendôme (…) Het huis was zelfs in het bezit van een fotolab, een geniaal idee zoveel jaren terug.’

In het Salon des Diadèmes zijn de muren bekleed met 250 ‘maillechorts’. Deze handbeschilderde diadeemmaquettes bestaan uit een legering van koper, zink en nikkel. Zij zijn de voorlopers van de de facto fabricatie van hetzelfde juweel in goud, platina en edelstenen. Ook de andere Chaumet-heritage stukken vertellen het verhaal van de juweelkunst, van 1780 tot nu. Bij Chaumet zijn de diademen niet alleen het symbool van het majestueuze huis, maar ook van de ongeëvenaarde knowhow op het gebied van de creatie van deze machtsattributen. Van de tiara die Napoleon 1 schonk aan Paus Pius VII tot het spectaculaire ontwerp met ‘korenaar en acanthusbladeren’ van keizerin Joséphine dienen deze juwelen ook vandaag nog als referentie voor nieuwe modellen met vereenvoudigde lijnen zoals de ‘Epis de Blé’ en de ‘Attrape-moi…si Tu m’aimes’-collecties. De diademen, die we onder andere spotten bij Sophie Marceau, Bondgirl Caterina Murino en het Britse topmodel Stella Tennant werden gemoderniseerd en kunnen op meerdere manieren gebruikt worden: armband, ketting, broche of clip. Een drie-in-een juweel!’

Op het laatste verdiep bevindt zich al 240 jaar het kloppende hart van het huis: het ‘Haute Joaillerie’-atelier waarvan de oppervlakte verdrievoudigd werd. Hier werkt een heel team van handwerkers – juweliers, steenslijpers, -zetters en -polijsters – de kostbaarste creaties uit onder het toeziend oog van Benoît Verhulle. Hij is de 13e atelierchef sinds de oprichting van het huis. Deze nieuwe ruimtes, die met het grootste respect voor de ziel van het huis werden ingericht, doen de virtuoze creaties alle eer aan. Zo werd het reliëf in het vroegere plafond opgefrist tijdens de restauratiewerken en overal in het vernieuwde interieur komt het bekende ‘bleu Chaumet’ terug, een diepblauw dat lijkt op het ‘bleu de Sèvres’ van de gelijknamige Manufactuur. Het ontstaat uit kobaltoxide en is nog steeds een van dé sleutelcodes van Chaumet.

Limited Edition

Het langverwachte nieuwe interieur van de historische Parijse boetiek inspireerde Chaumet om ook twee nieuwe capsulecollecties te onthullen die de waarden en knowhow van het huis bevestigen. De ‘Légendes’-collectie bestaat uit een 20-tal medailles waarop recto-verso het DNA van het huis staat afgebeeld (een eerbetoon aan keizerin Joséphine, de laurierkrans van Apollo, de lelie of een luchtzicht op de Colonne Vendôme). Op elk van de symbolische medailles staat een motief dat een stukje uit de legende van Chaumet uitbeeldt. Uitgesneden, gegraveerd of geguillocheerd, al dan niet bezet met diamanten, roos goud of parelmoer – de medailles zijn een hulde aan de kunstambachten die Chaumet helpt te bewaren: het bewerken van harde stenen, zoals lapis lazuli, malachiet en kornalijn is een knipoog naar de knowhow van het huis en tegelijkertijd de perfecte afwerking voor de cameeën en halfedelstenen.

Binnen de ‘haute joaillerie’ ontwierp Chaumet ook een mooie verzameling ringen. Zij zijn een ode aan de architecturale kroonjuwelen van Parijs ten tijde van de Belle Epoque alsook van alle andere lievelingslanden van het huis, zoals de elegantie van keizerlijk Japan, de Chinese pagoda’s of het Midden-Oosten. De ringen uit de ‘Trésors D’Ailleurs’-collectie – virtuoze prachtstukken, net kunst! – zijn een ontmoeting tussen monumentale praal en uitzonderlijke details. Ze slaan de brug tussen architectuur en juweelkunst en zijn vervaardigd uit onverwachte materialen met subtiele kleurcombinaties tussen de centrumsteen en de gelakte details. Voor de final touch kan je zelfs een boodschap laten graveren onder de diamanten ‘koepel’ van het ‘Grand Palais’ op de ‘Oriane’-ring of spelen met het geheime mechanisme van de Japanse pagoda’s op de ‘Madame Butterfly’-ring. Beide collecties zijn exclusief verkrijgbaar op de Place Vendôme 12 … tot zolang liefhebbers van ‘collectors’ en andere verzamelaars er niet weg mee zijn!

Members Only freelance reporter

Comments are closed.