Mode en decoratie zijn altijd een goede combinatie. Dat bevestigde Dior nog maar eens tijdens de Design Week in Milaan van 2021 met een reeks herinterpretaties van de lievelingsstoel van de iconische ontwerper waar menig gast zich al op mocht neervlijen tijdens een défilé van het huis. Vandaag zit de Médaillon zelf in een nieuw jasje – getekend door Philippe Starck himself.


Welk meubel belichaamt er beter de kwintessentie van de Lodewijk XV-stijl, het hoogtepunt van 18e-eeuwse Franse decoratie, dan de klassieke, sobere, elegante stoel van Louis Delanois uit 1769? Het ontwerp, met zijn ovalen rug in de vorm van een medaillon, werd oorspronkelijk bekleed met riet en toile de Jouy. Als symbool van ‘Parisian chic’ koos Christian Dior de poederroos-grijze variant uit voor zijn haute-couturedéfilés op de avenue Montaigne vanaf 1947.

Milaan, september 2021. Ter gelegenheid van het Salone del Mobile vraagt Dior 17 kunstenaars, ontwerpers en decorateurs een moderne interpretatie van de medaillonstoel als verlengstuk van hun eigen filosofie en zin voor cultuur. Daarvoor doet het huis een beroep op namen van over de hele wereld, waaronder designstudio Nendo, schilder Joy de Rohan Chabot, Dimore Studio, ontwerper Sam Baron, interieurarchitect Martino Gamper, de Japanse kunstenaars Seungjin Yang en Tokujin Yoshioka,… De bekende Parijse decorateur Pierre Yovanovitch ontwerpt voor de gelegenheid het speelse duo ‘Monsieur et Madame Dior’, twee medaillonstoelen in zwart smeedwerk met uitgepuurde rondingen, gehuld in de bekende (geel en lichtbruine) ‘Oblique’-stof (die in 1967 werd uitgevonden door Marc Bohan als ‘eigentijdse en tegelijk rebelse knipoog’). De Frans-Iraans-Egyptische architecte India Mahdavi koos er dan weer voor om ‘de medaillonstoel – als symbool bij uitstek van klassieke, typisch Franse elegantie – te bekleden met felgekleurde wollen haakpatronen in Indische stijl tot een soort van vijfkoppige ‘stam’’.

Van kostbare stoffen en zwart-witte streepjesmotieven tot volledige transparante, retro-futuristische en hypnotische herinterpretaties; van gebeeldhouwd tot grof geschetst; van über-minimalistisch tot flamboyant bezet met (metalen) bloemen gehuld in bladgoud, elke stoel is uniek. Twee dingen hebben alle creaties echter wel gemeen: stuk voor stuk werden ze tentoongesteld in het Palazzo Citterio in Milaan en verkocht ten voordele van een goed doel van het huis.

De nieuwe Miss Dior

Dit jaar valt de eer om de medaillonstoel van een eigen twist te voorzien aan de iconische ontwerper Philippe Starck te beurt. De wereldberoemde designer bedacht een ode aan vrouwelijkheid als kruising tussen durf en elegantie. Haar naam? Miss Dior, évidemment. Met zijn ‘passie voor minimalisme’ was het Starcks doel om het silhouet van de stoel terug te brengen naar de essentie. Die verfijnde structuur wordt verder benadrukt door de materiaalkeuze: duurzaam en eenvoudig vederlicht aluminium. Het hele project weerspiegelt de wens van de Franse ontwerper om de mythe die de Médaillon in zijn ogen uitstraalt beter te begrijpen en zijn essentie, de ‘ruggengraat’, bloot te leggen aan de hand van drie bijzondere modellen van Italiaanse makelij. Met twee, één of zonder armleuningen. Deze tijdloze creatie – ondertussen een echt kunstobject – bestaat in verschillende gepolijste en gesatineerde kleuren, waaronder zwart chroom, roze koper en goud. De Miss Dior-stoel zal verkrijgbaar zijn in een selectie Dior-boetieks vanaf het einde van het jaar, alsook te bestellen bij alle adressen van het huis.

Al zijn hele leven lang probeert Philippe Starck een taal uit te vinden waarbij objecten kunnen spreken, met een woordenschat van verleiding, ‘waarbij techniek onderdeel wordt van de show en de show zelf een technisch schouwspel’. De enige gemene deler van de Starck-stijl is de vrijheid van de ontwerper om te doen wat hij wil, hoe hij het wil. Design is, volgens hem, 98% gezond verstand en 2% futiliteit. Alles kan hij ontwerpen: zetels, lampen, badkuipen, tandenborstels, elektrische theepotten, citroenpersen, ultralichte brillen (4g) waarvan de benen geïnspireerd zijn op het sleutelbeen,… maar ook de Freebox Revolution (de olympische vlam voor de Spelen van Albertville uit 1992), auto’s, moto’s, jachten en zelfs een bouwpakkethuis. Verder heeft hij ook het concept voor een boetiekhotel op zijn naam, net als de inrichting van toekomstige ruimtevaartuigen (Axiom Space)! Starck, die de 70 voorbij is, heeft zo naar verluidt meer dan 10.000 objecten bedacht. Of hoe design er volgens hem ook is ‘om verplichte objecten draaglijk te proberen maken’.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.