Tijdloos, eigentijds, eeuwig modern. Met een nieuwe creatieve visie die sportieve subculturen identificeert en de nadruk legt op beweging en het lichaam wordt 2022 duidelijk een keerpunt voor Lacoste. Of hoe een altijd al sterk DNA nog sterker wordt door trouw te blijven aan zichzelf.


Lacoste is in de eerste plaats een legende. Die van de mythische tennisser René Lacoste (1904-1996), een meervoudig kampioen van Wimbledon, Forest Hills en Roland-Garros. Zijn prestaties behoren toe aan een volledige generatie, die aan het begin van de 20ste eeuw de tennissport uitvond zoals wij ze vandaag kennen. Verder ontwierp hij ook sportkledij en poloshirts met een logo dat vandaag iconisch is: een groene krokodil met open bek. Een logo dat zo bekend is dat het samensmelt met het merk waar het voor staat.

Maar waarom toch een krokodil? In 1925 staan René Lacoste en zijn bekende ‘Musketiers’ ((Jacques Brugnon, Jean Borotra en Henri Cochet) op de affiche voor de finale van de Davis Cup in Philadelphia. Een journalist geeft Lacoste de bijnaam ‘de alligator’ (na een weddenschap met de aanvoerder van het Franse team die hem een aktetas van krokodillenleer had beloofd als hij de wedstrijd zou winnen). De Fransman met zijn onuitputtelijke uithoudingsvermogen, die erom bekend staat nooit zijn prooi te lossen, wint de match en maakt daarmee van zijn bijnaam een blijvertje.

Louise Trotter: inspiratiebronnen

Vandaag is Lacoste een elegant, uniseks, resoluut hedendaags sport-modelabel met winkels overal ter wereld. Sinds 2018 is de creatieve leiding in handen van de Britse designer Louise Trotter (ex Calvin Klein, GAP, Joseph). Zij blies het heritagemerk een nieuwe, frisse wind in en gaf een make-over aan enkele ‘sportklassiekers’: XL-trainingspakken, designerpetjes, ultra-technische materialen, sneakers (L001, L002) met iconenstatus,… Onder haar creatief oog bouwde Lacoste innovatieve sub-lijnen uit, zonder daarbij het erfgoed van het huis uit het oog te verliezen. Door mannelijk en vrouwelijk met elkaar te laten versmelten, slaat het merk een transversale richting in met een kleurenpalet dat levendige tinten afwisselt met zachtere alternatieven. ‘Spelen en winnen is niet genoeg, je moet er ook stijlvol uitzien’, aldus René Lacoste. De boodschap is duidelijk!

Beweging, lichtheid en functionaliteit in de context van tennis, wielrennen en basket zijn de basispijlers van het ontwerpproces van Trotter. Het samenkomen van sportoutfits met looks uit het dagelijks leven doet de grenzen tussen technisch en esthetisch vervagen. Zo kan de inspiratie voor nieuwe collecties evengoed komen van stijlvolle portretten van René Lacoste en zijn tennispartner Suzanne Lenglen in de jaren 30 als van een hippe fietskoerier in New York in de jaren 2000. Elk stuk is on point, geïnspireerd door de bewegingen van het lichaam – zoals René Lacoste het wou.

Iconische polo

Met zijn gebruinde huid, glanzend haar, lange broek en witte blazer was René Lacoste de elegant-casual versie van de Fitzgerald-held. Het soort elegantie dat synoniem is met de tennisbaan. In 1927 liet hij in Londen een licht hemd op maat maken. In 1932 stelde de zakenman André Gillier hem voor om het te beginnen produceren. De eerste polo van Lacoste, de ‘1212’ (codenaam van het prototype), was (en bleef lang) wit. Hij werd gemaakt uit een licht, soepel en luchtig materiaal dat transpiratie opnam, waarin het vrij bewegen was en waarin de huid kon ademen. Het echte productiegeheim zat hem in het materiaal: ‘petit piqué’ katoenen jersey, een nieuwe, elastischere structuur die het bekende katoen uit Peru extreem licht maakte. Rond dezelfde periode trouwde René met golfkampioene Simone Thion de la Chaume. Met Madame Lacoste deed de polo ook zijn intrede in de golfwereld. De parelmoeren knoopjes – twee voor hem, drie of vijf voor haar – waren daarbij kenmerkend.

Venus Williams: ambassadrice van Lacoste

 Met haar durf, engagement, passie voor mode en inzet voor haar eigen lifestylemerk ‘EleVen’ is Venus Williams de belichaming zelve van het nieuwe mode-sport-silhouet waar Louise Trotter aan werkt. Samen ontwierpen ze een garderobe die het krachtige DNA van het merk alle eer aandoet. Daarbij staan nieuwe levensstijlen en polyvalente kledingstukken centraal die zich aanpassen aan het moderne leven van vrouwen. ‘Ik ben al heel lang fan van Lacoste’, vertelt Venus Williams. ‘En ik ben altijd al geïnspireerd geweest door de innovatieve stijl van het merk, dat verder kijkt dan zijn tennisroots. Louise is een absolute visionair en haar avant-garde creaties zijn enorm inspirerend en voortdurend in ontwikkeling. Ik ben enorm blij om met haar samen te werken als gezicht van het nieuwe Lacoste-silhouet.’

Members Only freelance reporter

Comments are closed.