Al sinds 1898 bedenkt, ontwerpt en maakt Le Tanneur lederen tassen en accessoires. Met zijn liefde voor kleine lederwaren en mooie materialen is het merk een referentie in toegankelijke luxe.


Le Tanneur is veel meer dan zomaar een merk. Het is knowhow, geschiedenis, levenskunst. Sinds de oprichting 120 jaar geleden heeft het in de loop der jaren steeds zijn basisprincipes behouden: familiegeest, natuurlijke en ingenieuze materialen, de kwaliteit van een echte lederwarenfabrikant en – uiteraard – passie voor mooie, edele, tijdloze en levendige materialen. Met respect voor het verleden, maar 100% gericht op de toekomst. Le Tanneur is er voor mannen en vrouwen die op zoek zijn naar intelligente lederwaren die passen bij hun levensstijl, in de stad, op reis, op kantoor of tijdens het weekend. Het is een vorm van toegankelijke luxe voor iedereen die duurzaam boven tijdelijk en elegant boven opzichtig verkiest. So French!

Er was eens…

We schrijven 1898. De heer Bonnardel, een vindingrijke leerbewerker, en de heer Bornex, een leerlooier die van zijn vader een uitzonderlijke vakkennis heeft geërfd, bundelen hun talenten en richten samen Le Tanneur op. Twee jaar later, in 1900, wordt het eerste ontwerp van het huis, de ‘naadloze portemonnee’, bekroond met de tweede prijs op de Wereldtentoonstelling van Parijs. Een iconisch merk is geboren.

Van naaigerei en kaartspellen tot portefeuilles, sleutelhangers, beautycases of handtassen: al van bij het begin staat Le Tanneur garant voor kleine lederwaren van unieke kwaliteit die aangenaam in de hand liggen. Al snel volgen kantoorartikelen en boekentassen (voor groot en klein), maar ook een ruim gamma damesartikelen waaronder een prachtige collectie handtassen. Elegantie ‘à la française’, oftewel verleidelijk zonder opzichtig te zijn, adellijk met steeds een onverwachte twist.

Heritage staat centraal bij dit ambachtelijke bedrijf op mensenmaat dat mooie materialen en respect voor zijn waarden hoog in het vaandel draagt. Het DNA? Klassiek maar niet voorspelbaar, verleidelijk maar niet blingbling, ondeugend maar niet provocerend, creatief maar niet rebels. Eigenlijk vertelt het merk het verhaal van mooie stukken op z’n Frans. ‘Wij volgen geen trends. Wij richten op ons op de lange termijn, op materialen die evolueren, op objecten om door te geven. Onze stijl kan in een paar woorden worden samengevat: tijdloze, bijna architecturale lijnen, kleuren en accessoires die eruit springen en oog voor detail, afwerking en discretie’, aldus managing director Christian Rondelet.

Keuze te over

Bij Le Tanneur is de handtas hét product bij uitstek. Duizenden varianten delen stuk voor stuk hetzelfde uitgangspunt: de knowhow van het bedrijf gegoten in drie hoofdlijnen. De Madeleine – een echte musthave – biedt een uitgebreid gamma in Taurillon-leder afgewerkt met accenten in palladium. De Louise is de perfecte draagtas uit soepel, generfd Italiaans leder, het ideale materiaal voor dit elegante stuk om dagelijks te gebruiken. Sans Couture is de historische lijn wiens kenmerken en popnagelconstructie teruggaan tot 1898. 125 jaar later is de lijn nog steeds even relevant en zelfs de trots van het huis.

Met de lente-zomercollectie brengt Le Tanneur een ode aan vrijheid en onbezorgdheid dankzij een nieuw kleurenpalet van zachte, lichte tinten die ons onderdompelen in de fleurige wereld van framboos en winde. Elk stuk – in rietbruin, saliegroen of schaduwgrijs – straalt een soort natuurlijke rust uit en vormt tegelijkertijd een nieuwe interpretatie van tijdloosheid.

Al deze kleuren komen terug in de belangrijkste lijnen van nu: Emile, Charles, Juliette, Éva, Émilie en Gisèle maar ook Laura, de recentste klassieker-in-wording van het huis.

Daarnaast biedt Le Tanneur nog steeds een breed gamma aan lederwaren voor mannen en vrouwen: van portefeuilles tot reistassen, van armbanden tot riemen, van horloge-etuis tot aktetassen – telkens met gepersonaliseerd label. Het Franse merk is meer dan ooit aanwezig in België met meerdere boetieks in Brussel en Luik.

www.letanneur.com

Members Only partner and editor

Comments are closed.