Yurtdışı Yatırım

Al sinds 1954 is Conquest de definitie zelve van sportieve elegantie binnen de collecties van Longines. Vandaag breidt het merk met de gevleugelde zandloper haar HydroConquest-lijn uit met nieuwe kakigroene varianten, nu al dé kleur van de zomer.


De band van Longines met de sportwereld gaat heel ver terug. Het Zwitserse horlogemerk, dat in Saint-Imier werd opgericht, viert dit jaar zijn 188ste verjaardag. Het werd vernoemd naar ‘le pré (de weide) des Longines’, de bakermat van de eerste manufactuur. De vele jaren ervaring van Longines als tijdwaarnemer bij wereldkampioenschappen of partner van de internationale federaties getuigen van een traditie waarbij elegantie en performance centraal staan, een filosofie die we ook terugvinden in de producten van het merk. Sinds 1878 werd dankzij nieuwe mechanische werkwijzen het 20H-kaliber vervaardigd, een eenvoudig chronograafmouvement. Dit was de eerste functie van het merk gespecialiseerd in chronometrage en tijdmeten. In 1952 maakte Longines in Helsinki zijn intrede in de geschiedenis van de Olympische Spelen als officiële tijdwaarnemer, de eerste van vele moderne olympiades. Hoewel de beheersing van de modernste technologieën het huis ook met de wereld van de Formule 1 verbond, blijven de ‘specialiteiten’ van Longines skiën, paardrijden en turnen. Vandaag behoort het merk tot de Swatch Group (wereldwijd de grootste fabrikant van horloges), met een gevleugelde zandloper als logo.

Performance Conquest

In 1954 brengt Longines de Conquest uit – tegelijk het begin van een nieuwe productontwikkelingstrategie waarbij het concept van ‘productlijnen’ wordt geïntegreerd om klanten te helpen het juiste horloge te kiezen. De ‘kwintessentie van sportieve elegantie’, werd het toen genoemd. Het idee: het accent leggen op een nieuwe sportieve en hedendaagse look, maar ook op de strijdmentaliteit van iedereen die verder durfde te gaan op zijn zoektocht naar nieuwe horizonten. De Conquest-lijn, met zijn ronde vormen, kwam met modellen in keramiek en/of staal en witte, zwarte, grijze of zilveren wijzerplaten. Met hun initieel eerder mannelijk design werden sommige Conquest-modellen voorzien van een smalle kast, vanaf 29,5mm, waardoor de collectie ook vrouwen met een voorliefde voor sportieve, elegante horloges wist te bekoren. De modellen zijn niet alleen waterdicht tot 50 en soms tot 300m (zoals bij de Conquest Céramique), maar bovendien ook voorzien van datumnotering en zelfs een chronograaf of een tweede tijdzone, zoals op de Conquest 24 Hours. Dat alles met een stalen, keramieken of lederen armband.

Als eerbetoon aan het erfgoed van de lijn en zijn oudste modellen ontwierp Longines een Conquest-model dat al snel iconisch zou worden: de Conquest Heritage uit 1954. Voor de lancering deed Longines een beroep op Hollywood-legende Grace Kelly, op dat moment nog geen prinses van Monaco, die het precisiejuweel liet schitteren aan de zijde van Cary Grant in Hitchcock’s ‘Dial M For Murder’. Sindsdien doorstond de ‘zonnig zilveren’ wijzerplaat met glans de tand des tijds en werd later heruitgebracht in staal, titanium, geel- of roségoud.

Very High Precision

In 2017 presenteerde Longines als trotse pionier in de geschiedenis van de kwartshorloges de Conquest V.H.P. (Very High Precision)-collectie, gebaseerd op vernieuwende kwartstechnologie. Het resultaat: modellen die vijf tot tien keer zo precies zijn als een normaal kwartshorloge (met een afwijkingswaarde van maximaal 1 minuut op 5 jaar). Als de ultieme sportlijn bestaat Conquest V.H.P. vandaag uit heel wat nieuwe modellen met lederen armband (‘point sellier’-steek) die perfect tot hun recht komen aan de pols van iedereen die streeft naar het toppunt van elegantie. De bruine armband sublimeert de sobere lijnen van de stalen kast terwijl de zwarte en nachtblauwe variant dezelfde kleuren van de kast oproepen als een subtiele, geraffineerde toets.

In zijn HydroConquest-lijn serveert Longines nieuwe groene varianten (kaki en keizerlijk groen) – duidelijk dé kleur van de zomer 2020. Na blauw, grijs en zwart is het nu dus aan groen om de nieuwe HydroConquest te bekleden. Die heeft namelijk ook een kaki keramieken insert op de wijzerplaat in dezelfde tint als de kast, wat het sportieve, modern silhouet enkel versterkt. De stalen of rubberen armband is eveneens kakigroen. De kast is dan weer beschikbaar in twee maten (41 of 43 mm diameter) en herbergt een mechanisch mouvement met automatisch opwindsysteem. Bij de HydroConquest Boutique Edition kiest Longines voor een verticale wijzerplaat uit geborsteld keizerlijk groen met een exclusief voor het merk ontworpen kaliber met spiraal uit silicium. De armband uit staal of rubber is in dezelfde groene tint als de wijzerplaat en kan dankzij het snelle wisselsysteem eenvoudig vervangen worden zonder gebruik van een of andere tool.

De Conquest, HydroConquest, Conquest VHP, Conquest Classic en Conquest Heritage-lijnen vormen samen een rijk assortiment met meer dan 300 verschillende modellen van de laatste Longines-reeks en zijn heel wat meer dan simpele horlogecollecties. Ze zijn de pijlers van de identiteit van het merk met de gevleugelde zandloper. Naast de duikhorloges en -chronografen zijn er ook de GMT-horloges en de ontelbare retro designs. En dat alles binnen een zeer aantrekkelijk prijsgamma (rond de 1000 euro) – één van de redenen dat Longines zo geliefd is bij een jonger, aandachtig publiek. Het Zwitserse huis is dan ook bekend voor zijn continuïteit, eerder dan op elke seizoentrend te springen. Een filosofie waarvan zonder enige twijfel de Conquest-lijn het beste voorbeeld blijft.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.