Eindelijk is de zomer daar! Het ideale moment om los te breken uit de status quo en in te zetten op nonchalant. De look? Casual luxe, vertaald in een natuurlijk silhouet dat allesbehalve inboet aan vrouwelijkheid. De trend? Eco-friendly… oftewel op modegebied: zorg dragen voor jezelf én voor de planeet.


Na vele grijze dagen is het eindelijk tijd voor stralend zomerweer. Weg met de lockdown, deze zomer is vrijheid onze grootste wens. Die vrijheid laat zich voelen in een zekere nonchalante, sportswear voor verschillende gelegenheden en kleuren waar je niet naast kan kijken. In de stad, op het strand of op de green, waarom niet? De specialisten zijn het eens, de mode bevestigt het: de zomercollecties van 2021 brengen enkel waar we zin in hebben.

De trend: wit en pasteltinten, poederroze, hemelsblauw, lichtgeel, grijsgroen of lilapaars. Maar designers hebben ook zin in fuchsia, poppy oranje en geelgoud. Kleurvitamientjes die we terugvinden als subtiele accenten op trendy accessoires of als een (bijna) total look voor de grootste durvers onder ons. En dan is er de onmisbare, onvervangbare, tijdloze ‘little black dress’ die een vaste waarde blijft binnen de vrouwengarderobe. Nog steeds binnen het jurkensegment vinden we ook zijn positieve/negatieve tegenhanger: het volledig witte jurkje. Lang, heel lang, kort, mini, los of aansluitend, op een gebruinde huid is het de ster van elke zomeravond. De zomermode komt ook met bewust androgyne stukken zoals ongevoerde, soepele blazers, bermuda’s en hemden in oversized volumes die hoofden doen draaien.

Ook op het gebied van accessoires is oversized een must. Zo is de ‘big bag’ DE handtas van het seizoen. Louis Vuitton komt met een ‘On The Go’ in de kleuren van Het Zoute. De handtas (uit de ‘Summer by the Pool’-collectie) verenigt de Monogram Giant-stof in pasteltinten met zijkanten in geweven raffia, lederen details, de naam van de badstad op de voorkant en een schelpje als final touch (als verwijzing naar het ‘wapenschild’ van de gemeente Knokke). De tas is méér dan groot genoeg voor het hoogstnodige en kan dankzij de handvaten zowel aan de schouder als in de hand gedragen worden. Beperkte oplage.

Delvaux gaat dan weer voor het tegenovergestelde van XXL met miniversies van zijn iconische Cool Box- en So Cool-modellen. Chiquer wordt het niet!

Clean Beauty

‘Clean beauty’ is veel meer dan zomaar een trend of een modefenomeen, het is een vloedgolf! Een (nieuwe) manier van consumeren, bijna een levensfilosofie. Steeds meer onder ons verwachten van merken een coherenter, ethischer discours ten overstaan van de mens, de natuur, dieren en de planeet over het algemeen. Het concept van ‘clean beauty’ bestaat erin kledij, cosmetica en accessoires te vervaardigen die ‘schoner’, natuurlijk en eerlijk zijn. Er is de vraag naar meer transparantie op het gebied van hun samenstelling, maar ook naar hoe ze geproduceerd en verpakt worden. Meer bio, meer cruelty-free (niet getest op dieren) en echte initiatieven om het milieu te beschermen, dat is nodig. Kortom, producten die zorg dragen voor ons … maar ook voor de planeet!

Deze zomer had Édouard Vermeulen het idee om zijn vorige collecties te ‘upcyclen’. Met een flinke dosis creativiteit als basis en een indrukwekkend inzicht in proporties voorzag de ontwerper sterke stukken uit het verleden van een nieuwe, onverwachte twist. Het resultaat is de Circular-collectie. Zo werd een voormalige rok omgetoverd tot een top, een hemd tot een jurk of een trui tot een rok. En waarom zou je je hemd niet omdraaien voor een nieuw styling-resultaat? Zo draagt ook Natan zijn steentje bij aan de trend om overproductie en -consumptie tegen te gaan, en in plaats daarvan een tweede leven te schenken aan een kledingstuk … dat meteen een tweede keer door het atelier gaat.

Legendarische hoed

Onder andere Winston Churchill, Humphrey Bogart, Gary Cooper en Al Capone werden ‘gehoed’ door dit meesterwerk, dat ook vandaag het toonbeeld blijft van een zekere (zomerse) elegantie. Wist je dat… Deze hoed, waarvan vooral de variant met brede rand oftewel de ‘borsalino’ bekend is, niet gemaakt wordt in Panama, maar in Equador? Oorspronkelijk, in de jaren 1900, was het een simpele strohoed die zeer fijn werd geweven door Indiaanse weefsters. Zij gebruikten daarvoor (natuurlijke) palmvezels (carludovica palmata) die enkel groeien aan de kust van de Stille Oceaan. De naam werd geboren toen arbeiders er zich bij de aanleg van het Panamakanaal mee beschermden tegen de zon. Het lichte, ademende karakter van het model maakt hem de ideale keuze voor warme, zonnige dagen.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.