Louis Jalaber en Simon Szleper, twee jonge Frans-Belgische startuppers met evenveel passie voor motoren als voor de pracht van de carrosserie, zijn er in geslaagd om de perfecte fusie te creëren van een horloge en een autolegende, meer bepaald de Aston Martin DB5 van James Bond.


Grote auto- en horlogemanufacturen kunnen het al jaren goed met elkaar vinden. Sommige huwelijken zijn zelfs erg geslaagd te noemen, ook al is de echtelijke trouw soms ver te zoeken. Herinner u: de horloges verhuisden vanuit de vestzak naar de pols om atleten en de eerste autobestuurders te plezieren. Zij wilden hun prestaties in één oogopslag kunnen meten, maar tegelijk hadden ze beide handen nodig om hun bolides onder controle te houden. De behoefte aan horloges met een secondewijzer groeide al snel, omdat dit voor racende gentlemen drivers nu eenmaal meer fun is. Tegenwoordig reikt die auto-inspiratie heel wat verder. Zo kunnen we nu een horloge kopen waarin een stukje van de motorkap van een Aston Martin DB5 is verwerkt. De mooie Brit kreeg de voorkeur op de AC Cobra, de Ferrari F40 en de Jaguar Type-E. Waar tal van horlogemerken met snelle auto’s flirten – via partnerships of een al dan niet discrete knipoog – brachten de Fransman Louis Jalaber (27 jaar) en de Belg Simon Szleper (25 jaar) beide werelden samen. Met het eerstegraads horlogemerk Atelier Jalaper als eindresultaat.

Geboorte van een horloge-start-up

De eerste stap was de zoektocht naar het perfecte idee dat verder vorm kreeg tijdens hun studies aan de Parijse handelsschool ESCP Europe. De tweede stap was om hun enthousiasme over te brengen op een jonge industriële designer. Dat lukte perfect met Constantin Sohier, want hij heeft een goede smaak voor tophorloges en hij is vertrouwd met de autosector. Zijn talent, dat al tot uiting kwam bij de supercars (met opdrachten voor Land Rover, Jaguar, Renault en VW) concretiseerde de ideeën van het duo tot vier mechanische modellen. Het eindresultaat – puur, krachtig, geprofileerd – is een subtiele knipoog naar de autowereld in het algemeen en de DB5 in het bijzonder. De typografie doet denken aan de toerenteller, de grille is die van de radiator en de wijzerplaat neemt de lijnen over van de legendarische luchtinlaat van de James Bond-auto in Goldfinger.

Voor stap 3, het vinden van een fabrikant, trok het duo naar het Zwitserse La Chaux-de Fonds. Daar stemde Stéphane Muller, specialist ontwerp en productie van horlogekasten, toe om samen het project te ontwikkelen. ‘Hij heeft ons enorm geholpen’, zegt Simon Szleper. ‘Om te beginnen testte hij ons idee uit op motorkappen van andere oldtimers.’ De operatie is inderdaad complex: de motorkap dient afgevlakt zonder te raken aan de originele kleur en de wijzerplaat dient exact te worden uitgesneden zonder het aluminiuim te vervormen. Bovendien dient het eindresultaat bestand te zijn tegen de tijd.

And last but not least: er is ook geld nodig. Vandaar het idee om via crowdfunding kapitaal te verzamelen op het internet zodat de productie kan opgestart worden. De huidige stand van zaken? Bijna alle exemplaren van de vier modellen in limited editions (600 stuks) zijn besteld in voorverkoop. ‘Ons project is een realiteit geworden, een merk, een bedrijf!’ Het goede nieuws voor de fans van collector horloges die je niet elke dag aan de pols ziet: de levering startte begin februari 2020 en een deel van de productie is nog beschikbaar op de website www.atelierjalaper.com

Vier modellen

Momenteel bestaat de collectie van Atelier Jalaper uit vier modellen: twee ‘Date’ en twee ‘Day-Date’ in zilverstaal of zwart PVD. Zij worden aangedreven door de Japanse automatische kalibers Miyota en hebben een autonomie van 42 uur. Daardoor ligt de verkoopprijs van deze mechanische horloges die in Zwitserland worden geassembleerd tussen 800 en 1150 euro. Het resultaat? Bestellingen stromen binnen uit de hele wereld. Niet alleen uit België en Frankrijk, maar ook uit Japan, Australië, Qatar, Mexico en Nieuw-Zeeland. Het merk dat in Brussel is gevestigd heeft een voorraad opgebouwd voor nieuwe klanten en kocht ook een nieuwe motorkap van de DB5 om daar nieuwe wijzerplaten uit te halen. Dat is geen evidentie, want de Aston Martin DB5 is een van de populairste oldtimers: de productie duurde amper drie jaar. Van 1963 tot 1965 verlieten slechts 1021 exemplaren de Engelse fabriek. Het vinden van reserveonderdelen is dan ook even lastig als duur.

Vandaag brainstormt deze horloge-start-up volop over een nieuw model, met een nieuw design en andere elementen van de mooiste bolides uit de jaren 60. De voorkeur, zo wordt gefluisterd, ligt bij de Lamborghini Miura. Waarom geen chronograaf?

Members Only freelance reporter

Comments are closed.