Wanneer we het water induiken, zijn we niet vanzelfsprekend allemaal gelijk: dat is niet enkel een kwestie van buikspieren, maar zeker ook van zwembroek. 50 jaar na de oprichting blijft het merk hét icoon onder de beachwear. Alle mannen zijn het eens: in een Vilebrequin-zwembroek voel je je goed!


De zwembroek van Vilebrequin, die bedacht werd op het terras van het mythische café Sénéquier aan de haven van Saint-Tropez, zorgde voor een heuse opschudding binnen de ‘swimwear’. Het merk viert dit jaar zijn 50e verjaardag maar beheerst de kunst van de zwembroek als geen ander. Want als er één zomeraccessoire is dat op de goedkeuring van elke man mag rekenen, dan is het toch wel een Vilebrequin. Chic, comfortabel, origineel, veelkleurig, sexy (maar niet té), mondain en toch sportief: deze zwembroek is van alle stranden – van Pampelonne tot Het Zoute.

Een succesverhaal

We schrijven 1971. Saint-Tropez is the place to be. In de mode op dat moment: vrij korte, eerder aansluitende ‘badslips’ waar Fred Prysquel, een bekende autojournalist en graag geziene zonneklopper in ‘Saint-Trop’, absoluut geen fan van is. ‘Maar hoe kan ik nu een zwembroek vinden waarin ik mij goed voel?’, vroeg hij zich af. Het antwoord schetste hij zelf op een hoekje van de tafel: een breder model, geïnspireerd op de shorts van Californische surfers – ideaal voor de zomer. Ook zijn vriendin, Yvette, zag wel potentieel in het concept en begon zich al snel te interesseren voor de technische kant van de zwembroek.

Met Vilebrequin schijnt de zon altijd ergens

Het materiaal? Spi(nnaker)-stof van de zeilboten voor een snellere droogtijd in de zon en de wind. De look? Originele, veelkleurige motieven, vrij geïnspireerd op de Afrikaanse ‘waxstoffen’ die Fred Prysquel ontdekt had in Senegal. Fred zou zelf het eerste model worden van zijn creaties en vond ook al snel medeaanhangers onder zijn vrienden die vooral op het ‘Moorea’-strand (niet toevallig de naam van het eerste model van het merk, dat nog steeds in productie is) van Saint-Tropez vertoefden. Toch was zijn idee voor een zwembroek die je zowel op als naast het strand kan dragen, een gedurfde zet. Revolutionair zelfs voor die tijd! Fred en Yvette vonden enkele vennoten, en zo ging het avontuur echt van start. Het was echter een andere ‘Tropézien’, Loïc Berthet, die met zijn ervaring in de textielwereld het merk naar internationaal niveau tilde. Maar waarom nu ‘Vilebrequin’? Omdat de wenteltrap in het eerste winkeltje van Fred en Yvette deed denken aan het gelijknamige onderdeel van een zuigermotor (een krukas) die de energie van de zuiger doorgeeft. In 2012 werd het merk overgekocht door de (Amerikaanse) groep G-III Apparel.

Ringetjes op de achterkant

Hoe herken je nu een Vilebrequin? Een eerste indicatie is de feel good-factor van de veelkleurige prints. De bestseller is het ‘zeeschildpad-motief’. Voor de 50e verjaardag van het merk kreeg de print zelfs een speciale poppy, maar tegelijk ook vintage make-over: de iconische schildpad zit in een neo-psychedelisch pakje en wordt omgeven door kernwoorden die het succes achter Vilebrequin verklaren. Oranje, paars en lichtblauw voegen zich bij het iconische donkerblauw van het huis. Een ander kenmerk van de Vilebrequin-zwembroeken is het duidelijke zichtbare opgenaaide logo en de steekzak (die perfect is aangepast aan de rest van de print) voor persoonlijke benodigdheden. Bovendien voorkomen de discrete ‘ringetjes’ aan de achterkant een ongewild ‘luchtballoneffect’. En last but not least zijn er natuurlijk de bekende Vilebrequin-touwtjes met hun uiteindes in ‘Zamak’, een legering van gegraveerd roestvast metaal. Chiquer wordt het niet!

Ook voor dames

‘Doorgeven’ staat centraal bij het merk. Vilebrequin kleedt niet zonder enige trots mannen vanaf de maat 2 jaar tot 5XL en hecht veel belang aan familiewaarden. Die waarden worden sinds kort ook doorgetrokken in een vrouwelijk segment. Roland Herlory, CEO van Vilebrequin (die elk jaar een aantal maanden in Saint-Barthélemy verblijft): ‘Ons doel is om op termijn 20% van onze verkoop uit onze vrouwencollecties te halen. Gelukkig zijn er altijd al veel vrouwen naar onze winkels gekomen: meer dan de helft van onze klanten zijn dames die zwemkledij zoeken voor hun man of kinderen.’ En om te blijven groeien, zonder de ziel van het merk kwijt te raken, lanceerde Vilbrequin ook een ready-to-wear strandcollectie uit milieuvriendelijke materialen zoals linnen, bio-katoen en Tencel (een vezel op basis van eucalyptushoutpulp). Ook verbindt het huis zich ertoe om vanaf 2021 de helft van hun collecties uit gerecyleerde of recycleerbare materialen te maken (62% van de zwembroeken voor de exclusieve collectie ter gelegenheid van hun 50 jaar) en 80% vanaf 2023. Bovendien is het merk ook betrokken bij de bescherming van de zee-biodiversiteit, en specifiek die van zeeschildpadden. Volg alles mee op de Instagrampagina van hun eigen Foundation: @vilebrequinfondation.

50 Jaar-Collectie

Ter gelegenheid van hun jubileum ontwierp Vilebrequin een collectie van 50 collector-zwembroeken, één voor elk jaar tussen 1971 en 2021. Sommige prints werden heruitgegeven zoals het origineel, anderen dienden als uitgangspunt voor een nieuwe, vrije interpretatie. Doorheen de collectie ontdekken we de archieven van het merk, maar ook een aantal prachtige jeugdherinneringen. De collectie zal volledig verkrijgbaar zijn in een aantal flagship stores vanaf april 2021 en op de website (vilebrequin.com). Wil je graag een model van een bepaald jaar al pre-orderen? Dat kan, zowel in de boetiek als online.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.