Ford zet vandaag een belangrijke stap voorwaarts in zijn Europese transformatie met het engagement om volledig in te zetten op elektrische personenwagens en om zijn toonaangevende gamma bedrijfsvoertuigen gevoelig uit te breiden en te elektrificeren.


Ford engageerde zich vandaag om zijn Europese gamma personenwagens tegen midden 2026 volledig emissievrij te maken, met zuiver elektrische auto’s en plug-in hybridemodellen. Tegen 2030 moet het hele gamma uit zuiver elektrische wagens bestaan. Oo k zal Ford zijn volledige gamma bedrijfsvoertuigen tegen 2024 van een zuiver elektrische motor of plug-in hybrideaandrijving voorzien. Tegen 2030 zal Fords verkoop van bedrijfsvoertuigen voor twee derde uit zuiver elektrische modellen en plug-in hybrides bestaan.

De aankondiging volgt kort na het bericht dat Ford in het vierde kwartaal van 2020 opnieuw winstgevend is geworden in Europa en dat het wereldwijd enorm zal investeren in elektrificering. Ford maakte bekend tot 2025 wereldwijd minstens 22 miljard dollar te investeren in elektrificering, bijna twee keer zoveel als wat Ford eerder had uitgetrokken voor elektrische voertuigen.

De voorbije twee jaar stond de transformatie van Fords activiteiten in Europa voornamelijk in het teken van een structurele kostenbesparing van 1 miljard dollar. Dat deden we door onderpresterende markten aan te pakken, een gerichter gamma uit te bouwen binnen drie klantgerichte businessgroepen, en partnerschappen te creëren om de groei en rentabiliteit in de hele onderneming te bevorderen.

De groei van Fords bedrijfsvoertuigengamma versnellen

In 2020 was Ford voor het zesde opeenvolgende jaar het toonaangevende bedrijfsvoertuigenmerk in Europa. De groei van Fords sterke bedrijfsvoertuigenverkoop is cruciaal voor zijn Europese rentabiliteit en wordt ondersteund door nieuwe producten en diensten, de samenwerking met een uitgebreid netwerk van partners die bedrijfsvoertuigen ombouwen, Fords strategische alliantie met Volkswagen en zijn joint venture Ford Otosan, die een kostenef ficiënte ontwikkeling en aankoop garandeert.

De activiteiten op het vlak van bedrijfsvoertuigen zullen verder groeien door de uitbouw van een ecosysteem dat steunt op geconnecteerde diensten die samen met klanten werden ontwikkeld om de klantenervaring te verbeteren en hun ondernemingen te helpen groeien. Voorbeelden daarvan zijn geconnecteerde uptime- en productiviteitsdiensten zoals FordPass Pro voor wagenparken tot vijf voertuigen en de lancering van Ford Fleet Management. Dat laatste systeem hebben Ford en ALD Automotive vorig jaar op de markt gebracht om de productiviteit te maximaliseren voor fleetklanten die op zoek zijn naar specifieke diensten om hun wagenpark op de weg te houden.

Ook hebben Ford en Google onlangs de nieuwe samenwerkingsgroep ‘Team Upshift’ opgericht, om baanbrekende, datagestuurde opportuniteiten te benutten. D it unieke partnerschap zal samen met de interne capaciteiten van Ford de basis leggen voor een ongekende bezitservaring en services voor klanten van zowel bedrijfs- als personenwagens.

Één miljard dollar in Keulen geinvesteert

Als speerpunt van Fords opmars naar een volledig elektrische toekomst investeert het merk 1 miljard dollar in de modernisering van zijn assemblagefabriek in Keulen (Duitsland), een van zijn grootste productiecentra in Europa en de thuisbasis van Ford of Eu rope. De investering zal de bestaande assemblageactiviteiten omvormen tot het Ford Cologne Electrification Center voor de productie van elektrische voertuigen, de eerste Ford-fabriek van dit type in Europa. Ford bevestigde ook dat zijn eerste in Europa gebouwde, volledig elektrische personenwagen voor Europese klanten vanaf 2023 in deze fabriek zal worden gebouwd en onderzoekt het potentieel om er nog een tweede zuiver elektrisch model te bouwen.

All the latest news from our advertisers and partners

Comments are closed.