Omdat we niet langer van Moeder Natuur kunnen genieten zonder haar afdoende te beschermen, pakt Jeep uit met nieuwe motoren. Die zijn deugdzamer, maar daarom niet minder avontuurlijk dan de voorgangers bij dit merk.


De compacte modellen Renegade en Compass zijn echte voltreffers voor Jeep en dat geldt zeker voor Europa, maar ook voor de rest van de wereld. Dit is het beste bewijs – voor zover nodig – dat het merk meer dan ooit mee is met z’n tijd en voortdurend nieuwe oplossingen aanreikt die perfect beantwoorden aan de verwachtingen van het publiek. Dit vermogen om met zijn tijd mee te gaan illustreert Jeep opnieuw met een nieuwe versie van de Renegade en twee van de Compass. Zij sluiten alle aan bij de grootste uitdaging voor de autowereld van nu: het reduceren van de CO2-uitstoot. Er wordt gezegd dat kiezen, verliezen is, maar ook dat uitzonderingen de regel bevestigen. Dat is ook hier het geval, want de keuze voor een milieubewustere Jeep betekent niet dat men afstand doet van wat Jeep zo uniek maakt. Ook deze nieuwe versies zijn klaar om de wereld te verkennen en de platgetreden paden te verlaten.

Jeep Compass 1.3 GSE

De eerste versie die we onder het vergrootglas plaatsen, is redelijk klassiek. Bij de upgrade halfweg zijn carrière neemt de Jeep Compass inderdaad afscheid van de 1,4l Multi Air benzinemotor. Deze wordt vervangen door een gloednieuwe 1,3l benzine turbo. Hij levert 130 of 150 pk en wordt respectievelijk gekoppeld aan een manuele 6-traps versnellingsbak of een 6-traps dubbele koppeling versnellingsbak. Dat is overigens een nieuwigheid binnen het Compassgamma, want het is inderdaad voor het eerst dat een automaat wordt toegepast op een Compass met tweewielaandrijving.

Belangrijkste kwaliteit van deze nieuwe motor: hij stoot tot 14% minder CO2 uit dan zijn voorganger. In de versie met 130 pk is de Jeep Compass 1.3 GSE gehomologeerd op 158g CO2/km, voor een gemiddeld verbruik van 6,9l/100km (officiële cijfers volgens de nieuwe WLTP-normen, zoveel is duidelijk). Ondanks de 10 pk minder dan de oude 1.4l biedt de 1,3 liter meer rijplezier dankzij zijn grotere soepelheid en zijn hoger koppel van 270 Nm. De nieuwe Jeep Compass 1.3 GSE wordt te koop aangeboden vanaf 25.900 euro.

4Xe: nieuw elektrisch label van Jeep

De compacte Jeepmodellen zetten trouwens nog een andere belangrijke stap en dat is hun overstap naar elektriciteit. Zo biedt de constructeur de Renegade en de Compass vandaag inderdaad aan met een volledig herlaadbaar hybride systeem dat zich onderscheidt door de benaming 4Xe. Dit acroniem laat niets aan duidelijkheid te wensen over, want de elektrische Jeeps blijven trouw aan hun 4×4-status.

Dit herlaadbaar hybride systeem steunt op de 1,3l benzine turbomotor waaraan twee elektrische motoren zijn gekoppeld – één per as. Hij wordt uitgebracht in twee powerversies: 190 pk voor het pakket Limited en 240 pk voor het pakket S en voor de Trailhawk, die zich het beste leent tot het offroadgebeuren. Bij elk van deze modellen is de herlaadbare hybride motorisering gekoppeld aan een 6-traps automaat en dus hebt u begrepen dat elke 4Xe de facto op de vier wielen wordt aangedreven.

De 11,4 KWh-batterijen die het systeem aandrijven, staan voor een autonomie tot 54 elektrische km voor de Renegade en tot 51 km voor de Compass. Hierdoor zijn de modellen respectievelijk gehomologeerd op 2l/100km en 49g CO2/km, en op 2l/100km en 47g CO2/km. De herlaadtijd van deze batterijen gaat van 5 uur op een klassieke thuisstekker tot 100 minuten op een 7,4 kW WallBox.

Rijgedrag

Aan het stuur van de Jeep Renegade en Compass 4Xe heeft de bestuurder de keuze uit een veelvoud van rijmodi, met eerst en vooral degene die aansluiten op het hybride karakter.

Zoals de naam dit aangeeft, laat de Hybridmodus de auto de vrijheid om zijn thermische en elektrische bronnen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Hierbij geniet de elektrische modus de voorkeur zodra de lading van de batterijen dit toelaat. Al even expliciet is de Electricmodus. Hierbij wordt exclusief gebruik gemaakt van de elektrische transmissie. Dit over maximaal 50 km en tot 130 km/h.

Tenslotte is er de E-SAVE-modus, die op zijn beurt is opgedeeld in twee submodi. In de passieve modus reserveert het systeem de batterijlading voor later gebruik. In de actieve modus gebruikt het systeem de thermische motor om de batterijen tijdens het rijden op te laden.

Omdat de Jeep 4Xe 4×4-voertuigen zijn, zijn zij ook uitgerust met rijsystemen die aansluiten op de integrale transmissie. Zo vindt u op de Jeep Terrain Select de modi Auto, Sport, Sneeuw, Zand/Modder, met daar bovenop een modus Rots op de Trailhawkversies. Deze modi beïnvloeden het beheer van de hybride motor, de versnellingsbak en de transmissie, en zulks al naargelang de ondergrond waarop men zich bevindt.

Hieraan dienen nog twee andere modi toegevoegd: 4-Lock (die de power permanent over de vier wielen verdeelt tot 15 km/h) en 4-Low (het ultieme offroadwapen dat het beschikbare koppel aanpast voor maximale tractie).

Kortom en we herhalen dit voor de laatste keer: hoe hybride en milieuvriendelijk de Renegade en Compass 4Xe ook zijn, zij doen op geen enkele manier afbreuk aan de reputatie van Jeep. De basisprijs van de Jeep Renegade en Compass 4Xe bedraagt respectievelijk 37.800 en 43.300 euro.

Made in Europe

Tenslotte nog dit: de ecologische afdruk van een auto reikt verder dan zijn gebruik, want hij impliceert ook de bouw en het transport tot bij de klant. Teneinde een perfecte coherentie te realiseren bij het hybridiseren van zijn modellen verhuisde Jeep de productie van alle voor de Europese markt bestemde modellen Compass van Mexico, waar zij tot dusver van de band rolden, naar het Italiaanse Melfi, waar ook de Renegade sinds 2014 wordt gebouwd. Deze fabriek van de FCA-groep is een van de modernste in Europa. De Renegade en de Compass zijn dus niet alleen milieuvriendelijker op de weg, maar ook door hun constructie en bij de aflevering aan de koper, die dankzij de nabijheid van het productieproces duidelijk minder lang op zijn nieuwe speelgoed moet wachten. De diepgang van het 4Xe-label is dus breedvoeriger dan men op het eerste gezicht zou veronderstellen.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.