Zelf is hij natuurlijk geen horlogemaker, maar Jean-Marc Pontroué’s passie voor mooie mechaniek, expertise en strategische visie brachten hem toch naar Panerai. Als opvolger van de bijzonder charismatische Angelo Bonati die het Florentijnse merk een tweede leven wist te schenken.


Net zoals bepaalde prestigieuze automerken hun aanhangers hebben, heeft Panerai heel wat ‘Paneristi’: fans en verzamelaars tot in het oneindige met een eigen codetaal voor al hun lievelingsreferenties. De geschiedenis van de familie Panerai begint in Firenze in 1860 toen Giovanni er de eerste horlogezaak van de stad opende. De generaties na hem bleven verderborduren op deze passie en ontwierpen zo (in 1934) precisie-instrumenten voor de duikers van de Italiaanse Nationale Marine. Uit die horloges kwamen de twee iconische collecties van Panerai voort: Radiomir en Luminor, beide een ontmoeting tussen Italiaans design en Zwitsers horlogevakmanschap (sinds 2005 rust Panerai zijn horloges uit met kalibers gemaakt in Neuchâtel). Wij spraken met CEO Jean-Marc Pontroué.

Hoe ziet uw loopbaan eruit?

‘Om het kort te houden, kunnen we zeggen dat ik startte in de mode bij Givenchy (LVMH) voordat ik in 2000 bij de horlogegroep Richemont begon. Daar werkte ik bij Montblanc en Roger Dubuis. In 2018 werd ik gevraagd als directeur van Panerai. Om eerlijk te zijn wist ik er in het begin helemaal niet zoveel van af. Vandaag ben ik natuurlijk geen horlogemaker – vraag mij niet om een horloge te herstellen! – maar ik heb wel een expertise en een passie ontwikkeld voor wat er zich binnenin een horlogekast afspeelt.’

Panerai, dat zijn toch vooral twee iconische modellen met een sterke persoonlijkheid. Is dat een voordeel of net een beperking op het gebied van creativiteit en development? 

‘Zeker een voordeel, want Luminor en Radiomir zijn het symbool van belangrijke waarden en worden elk jaar geboost met innovaties. Zo kunnen we tonen dat Panerai graag zijn geschiedenis benadrukt, zonder in het verleden te blijven hangen. (…) Vandaag zijn er ook de Submersible- en Luminor Due-collecties waarmee Panerai een perfect evenwicht heeft gevonden tussen dameshorloges en meer betaalbare varianten. En dan zou ik nog bijna de duikmodellen vergeten…’

Hoe ziet de toekomst van Luminor en Radiomir eruit?

‘Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van de high-end horloges gebouwd zal zijn op twee essentiële factoren waarmee Panerai het verschil kan maken. Ten eerste is er het idee van “iconen”, dat u eerder zelf al vermeldde. Zij worden steeds meer het centrum van de markt. Ten tweede komt het horloge ook steeds meer terug als centrale element van de mannengarderobe. Wist u dat valse Panerai vandaag het meest verkocht worden (uiteraard een illegale praktijk)? Daardoor komt de bekendheid van het merk ongeveer op hetzelfde niveau als dat van Rolex!’ (lacht)

U lanceerde ook de Submersibles-collectie en koos daarbij voor een strategie met ambassadeurs. Welke rol spelen zij?

‘De Luminor Submersible-collectie bestaat al van lang voor mijn komst. De grote horlogekast (44 op 47 mm), in één stuk en afgewerkt met een kroonbeschermerbrug met hefboomsysteem, werd ontworpen om de verlichte delen (de index en de wijzers) optimaal te kunnen lezen onder water. Ik was echter wel degene die het idee had om de Submersible uit de Luminor-lijn te halen en er een 100% onafhankelijke collectie van te maken. En dat is een succes! Bovendien lanceerde ik ook het concept met een verkoopervaring rond onze ambassadeurs Mike Horn, free diver Guillaume Néry en zwemmer Gregorio Paltrinieri: uitzonderlijke sportmannen (de beste binnen hun respectievelijke disciplines) met expertise én geloofwaardigheid. Bij Panerai zorgen zij voor (goeie) vibes.’

U zei eerder dat ‘een klant geen horloge koopt voor de ervaring, maar net een ervaring koopt waarvan het horloge deel uitmaakt’. Hoe ziet u die ‘ervaringen’ precies?

‘Het idee is dat klanten die bepaalde horloges kopen in limited edition (zoals de Submersible Marina Militare Carbotech) een unieke ervaring kunnen beleven (die is namelijk begrepen in de prijs van het horloge). Natuurlijk moet dat buitengewoon menselijke avontuur gematigd worden door de ervaring zelf: niet iedereen wil gaan duiken met een marine-commandant of over een ijsschots op de Noordpool wandelen met Mike Horn. Die ervaringen geven Panerai een nieuwe dimensie … en bezorgen onze klanten een echte adrenalineboost!’

Wat is de laatste Submersible? 

‘Er is de Submersible Goldtech Orocarbo 44 mm die voor het eerst twee tegenstrijdige (of net niet?), innovatieve materialen samenbrengt: Carbotech™ en Panerai Goldtech™, krasbestendig goud met een extra hoge dosis koper. Verder is er de Panerai Submersible Ecopangea™ Tourbillon GMT 50 mm Edition Mike Horn waarvan maar vijf exemplaren bestaan. Subliem! Liefhebbers kunnen daarmee deelnemen aan een avontuur in het noordpoolgebied met Mike Horn die hen uitdaagt om hun grenzen te verleggen … net zoals dit het geval is bij dit horloge, dat tegelijk robuust, elegant én milieuvriendelijk is.’

Klanten besteden steeds meer aandacht aan garanties. Wat bieden jullie?

‘De algemene waarborg bij Panerai is vanaf nu 8 jaar (zoals beschreven in het Panerai Pam.Guard Programma). En om het 70-jarig bestaan van het merk te vieren, gaan we op een selectie van 10 nieuwe producten een garantie van 70 jaar bieden.’

Hoe zit het met de online verkoop?

‘Die is nog heel beperkt. We zijn pas sinds anderhalf jaar online verkrijgbaar en voorlopig is onze groei nog beperkt tot drie cijfers. Panerai is echter een merk dat zich goed leent voor e-commerce. Het is een echte booster voor wat we doen binnen de lokale markten. De nieuwe Panerai Submersible Azzurro 42 mm, bijvoorbeeld, is enkel online verkrijgbaar via onze website www.panerai.com

Members Only freelance reporter

Comments are closed.