De revolutie is ingezet, ook bij Ford. Zo schakelt ook de emblematische Mustang over op full electric. De Ford Mustang Mach-E claimt tot 600 km autonomie. Deze elektrische Ford, die wordt aangeboden met verschillende configuraties van motoren en batterijen, wordt sinds begin dit jaar te koop aangeboden op de Europese markten.


De Ford Mach-E, een volwaardige telg van de Mustangfamilie, laat zich duidelijk inspireren door de vormgeving van het mythische Amerikaanse model. Enkel zijn vol (niet functioneel) radiatorrooster is totaal anders. Het DNA van Mustang komt helemaal tot uiting via de lange en gespierde motorkap, de opstaande achtervleugels, de slanke ledlichten vooraan en de drie verticale lichtstrips voor de achterlichten.

De 4,17m lange en 1,93m brede Mustang Mach-E is slechts 1,62m hoog: een bewuste keuze om de mythische look van het model te vrijwaren. Er is plaats voor vijf passagiers en de koffer biedt tot 402 liter laadruimte. Onder de motorkap is een extra 81 liter voorzien.

Al naargelang de gekozen batterijversie ontwikkelt de Mach-E van 269 tot 294 pk, met een koppel van maximaal 430 Nm. Bij vierwielaandrijving wordt dat van 269 tot 351 pk in de basisversie, met een koppel van 580 Nm. In de GT-versie, de pittigste van het hele gamma, wordt 456 pk aan power ontwikkeld en stijgt het koppel naar 830 Nm.

Twee batterijkeuzes

Om zich zo goed mogelijk aan te passen aan de wensen van zijn klanten biedt Ford de keuze uit twee batterijversies. De 75,7 kWh-batterij bestaat uit 288 lithium-ion cellen. Hij is, al naargelang de gekozen configuratie, goed voor 400 tot 440 km autonomie in WLTP-cyclus (schatting). De versie met de grotere batterij van 98,8 kWh telt 376 cellen en vergroot de actieradius naar 540 tot 610 km (met één enkele laadbeurt).

Snelladen met de Mach-E

De Ford Mustang Mach-E wordt ingeplugd op de linkervoorvleugel via een Combo-snellaadkabel. Het maximaal snellaadvermogen is 150 kW voor de versies met de grote batterij en 115 kW voor de andere.

Thuis kan de Mach-E worden opgeladen via een klassiek stopcontact en een wallbox. Als de kracht van de ingebouwde lader niet gespecificeerd wordt, schommelt zij volgens de specificaties van de constructeurs tussen 7 en 12 kW.

In Europa worden de eerste leveringen dit jaar verwacht. Dit start met de ‘First Edition’. Deze editie met een integrale transmissie en de batterij met de grootste autonomie zal snel worden opgevolgd door de andere versies met achterwiel- en vierwielaandrijving. De krachtigste GT-versie komt er pas later, want daarvoor zijn de eerste leveringen pas voor de zomer van 2022 voorzien.

All the latest news from our advertisers and partners

Comments are closed.