In 1957 zag een auto-icoon het levenslicht: de Fiat 500. In 2020, wordt de 3e generatie (inderdaad: nog maar de 3e…) 100% elektrisch. Wij konden hem al exclusief proefrijden.


De elektrische revolutie woedt volop binnen de groep Fiat dat over geen nacht ijs ging bij de selectie van zijn eerste model met een volledig elektrische aandrijving. De keuze viel uiteindelijk op de iconische Fiat 500. Echte kenners herinneren zich ongetwijfeld dat ook de tweede generatie (in 2012), die in een kleine oplage werd gebouwd, een elektrische versie had, maar deze 3e generatie heeft als voordeel dat hij helemaal vanaf een wit blad werd opgebouwd om in grote aantallen te worden verkocht. Fiat gaf zichzelf de nodige tijd om zijn slag niet te missen. Een geslaagde zet, zo lijkt het, zeker op technologisch vlak. Zo meteen meer daarover.

Tijdloze stijl

Om een batterijpakket te huisvesten dat een redelijke autonomie kan garanderen, moest de Cinquecento een tikkeltje groter worden. Hij is nu 6 cm langer en breder, maar blijft met amper 3,63m zeer ‘urban-sized’. En bovendien blijft hij vanaf de allereerste oogopslag herkenbaar uit duizend! De designer die we bij onze proefrit in de hoofdzetel in Turijn ontmoetten, toonde ons in hoeverre het radiatorrooster vergelijkbaar is bij dat van de 1e generatie. Aangezien het een elektrische auto betreft, is dit inderdaad… gesloten. Zoals in 1957, toen de 500 de motor achterin had. Leuk detail.

Heel wat opbergruimte

Aan boord is de ruimtelijke indruk een grote meevaller. Je voelt je meteen thuis. Door de afwezigheid van de traditionele versnellingsbak kon inderdaad extra ruimte gecreëerd worden tussen de voorste passagiers, zodat deze kleine auto plots over bijzonder veel bergruimte blijkt te beschikken. Door het dashboard volledig te hertekenen, maakte Fiat zelfs een plekje vrij onder het touchscreen. Speciaal voor de mobiele telefoon. Dit is een quasi unicum in de autowereld, met de gsm die zich oplaadt via inductie.

Hertekende en gecorrigeerde rijpositie

De nieuwe basistechnieken (met de batterijen van 42kWh verstopt in de vloer) lieten Fiat ook toe om de rijpositie te verbeteren. De stoelen staan dichter bij de grond en het aantal afstelmogelijkheden werd opgedreven, zodat comfort wordt gecreëerd voor elk type van lichaamsbouw. Nu we lekker achter het stuur zitten, zijn we meteen ook klaar voor een ritje van een 30-tal km door de straten van Turijn…

Het geluid van de Dolce Vita…

We duwen de D-knop in, die een originele plek kreeg op het dashboard, en vertrekken in alle stilte. Dat wil zeggen: dat denken we, want ook hier laat de Italiaanse creativiteit zich opmerken. Het akoestische waarschuwingssysteem AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) neemt de voetgangers mee in de Dolce Vita door het muziekje Amarcord te laten horen, een compositie van Nino Rota. Als u niet weet wat we bedoelen: surf dan even naar YouTube of Spotify, en u zult vaststellen dat dit deuntje u niet onbekend in de oren klinkt. Bovenop een bescherming voor de voetganger is het ook een leuke blikvanger.

Nog rijper in elektrische modus

In de ‘Normal’-modus geeft de elektrische New 500 iedereen het nakijken aan het groene licht. De 0 tot 50 km/uur wordt afgehaspeld in 3,1 seconden. Met dank aan de 87 kW (118 pk) en het koppel van 220 Nm, dat meteen beschikbaar is. Om tijdig te stoppen voor het volgende verkeerslicht dienen de remmen aan het werk te worden gezet. Tenzij u naar de ‘Range’-modus terugschakelt, want dan kunt u rustig met één pedaal rijden. De uitleg? Zodra u het gaspedaal loslaat, recupereert de elektrische Cinquecento een maximum aan energie en remt daardoor vanzelf. Met een beetje ervaring kunt u het rempedaal zelfs vergeten. Handig en vooral zeer efficiënt om een maximaal aantal kilometers af te leggen. Volgens Fiat zijn er dat 320 (WLTP). Volgens hun laatste testgegevens reikt de autonomie zelfs tot 468 km in de stad. Wat dit betreft, kunnen we enkel bevestigen dat ons elektriciteitsverbruik lager lag dan het theoretische verbruik. Op het einde van onze test gaf de boordcomputer namelijk 13,3 kWh/100 km aan tegen de aangekondigde 13,8 kWh/100 km. Dat is dus veelbelovend, want de Fiat 500 doet zo beter dan zijn grotere concurrenten, die bovendien over extra batterijcapaciteit beschikken. Er is zelfs nog een derde modus die de autonomie extra verhoogt: de ‘Sherpa’ beperkt de maximale snelheid van 150 tot 80 km/h en de power van 87 tot 57 kW.

En deze 500 heeft nog meer leuke extra’s. Zo werden we aangenaam verrast door het uitstekend stuurgedrag en de dito vering – ook bij stevig remmen, want dat is vaak een heikel punt bij de elektrische modellen. En hoewel ons testmodel een cabrio was, bleek ook de geluidsdemping van een uitstekende kwaliteit.

We zijn nu al vragende partij voor een langere testrit om dit alles te bevestigen, vooral omdat het model uit de pre-serie ons niet toeliet om de talloze faciliteiten van het gloednieuwe infotainmentsysteem uit te proberen. Idem dito voor het indrukwekkend aantal rijhulpsystemen die een autonome besturing op niveau 2 mogelijk maken (intelligente adaptieve snelheidsregelaar en andere).

Nog dit over het herladen: de elektrische Fiat 500 biedt uiteenlopende mogelijkheden, zoals supersnel opladen met 50 km autonomie in 5 minuten, of 80% van de autonomie in amper 35 minuten.

Comments are closed.