Het nieuwe Belgische merk Julémont verrast met elegante, sensuele en gedurfde modellen. Meer uitleg van zijn gepassioneerde ontwerper, Bernard Julémont.


Zoals hij zelf aangeeft, weerspiegelen deze horloges de persoonlijkheid van de drager; hij die anders wil zijn dan zijn buurman en niet het ‘nummer zoveel’ in een rij. ‘Ze zijn gedurfd, elegant, sensueel en karaktersterk’, opent Bernard Julémont, ontwerper en eigenaar van het gelijknamige merk. Zijn horloges weerspiegelen inderdaad een zekere levenskunst.

Bernard Julémont is een man van passies. Hij houdt van art-deco, Scandinavische meubelen en mooie auto’s. Hij begon zijn professionele carrière in de fotografie en de reclamewereld. Eens hij bezweek voor de charmes van de limited edition chronografen van Swatch was de stap naar de horlogerie snel gezet. ‘Ik was op slag verliefd. Ik verslond ettelijke gespecialiseerde boeken en magazines, kocht zeer bijzondere modellen…’

Na een leerschool als vertegenwoordiger bij IWC-Porsche Design werd hij de jongste invoerder van Dubey & Schaldenbrand, vervolgens vertegenwoordiger van Oris. Hij ging door op zijn elan en lanceerde in 2001 het merk Raidillon, waarvan de naam geïnspireerd is op de beroemde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps. ‘Ik ben altijd fan geweest van autodesign. Daarom ook hebben de Raidillonhorloges een onmiskenbaar DNA en een uitgesproken autolook!’

Na een meningsverschil met een van zijn vennoten besliste hij om in 2014 zijn aandelen te verkopen. Maar omdat hij nooit zonder ideeën zit, startte hij snel weer een nieuw project op. Dat droeg dit keer zijn naam of, beter, dat van een klein dorpje in het Land van Herve, van waar zijn familie afkomstig is.

Codebrekers

De Julémonthorloges passen bij zijn imago: ze zijn anders, onbeschroomd en boordevol persoonlijkheid. ‘Ik ontwierp ze als een sensuele sculptuur, door met klei te werken en me te laten leiden door mijn inspiratie en een combinatie van design, architectuur en moderne kunst. Het was de bedoeling om te breken met de traditionele codes en een publiek aan te spreken dat openstaat voor een vorm van modernisme; een publiek dat verlangt naar iets nieuws.’

Het resultaat is opmerkelijk, zoals blijkt uit de tonvormige horlogekast, de geïntegreerde kroon en het gewelfd asymmetrisch saffierglas. De uitgetrokken ergonomie van de ronde bandaanzetten sluit aan op elke pols, als een originele en elegante gladde kiezelsteen. ‘Je houdt ervan of je vindt het niks. Dit horloge laat niemand onverschillig, maar dat is ook helemaal de bedoeling’, getuigt de ontwerper.

De modellen hebben ook een eco-verantwoordelijke dimensie. ‘De armband is van plantaardig Italiaans rubber dat zich laat recycleren zoals een autoband. De wijzerplaat is van MDF: gerecycleerd hout. Het kaliber, dat door Japanse horlogemeesters is ontwikkeld, is automatisch en functioneert dankzij het bewegen van de arm. Er is dus geen batterij. De wijzer op 12 uur functioneert als gangreserve. Net zoals een peilstok toont hij de autonomie van het horloge. Dit Miyota 9100-kaliber is tegenwoordig bijzonder populair bij de nieuwe merken. Het is zeer precies, robuust en betrouwbaar en doet in niets onder voor de Zwitserse kalibers.

Met Dôme biedt Julémont de keuze uit acht automatische modellen. De collectie wordt nog voor Kerstmis uitgebreid met twee nieuwkomers, stuk voor stuk in een beperkte oplage (100 exemplaren per wijzerplaat) en met een prijskaartje van 1800 euro. ‘Door de coronacrisis was de timing van de lancering verre van ideaal. Wij begonnen met de verkoop op 17 februari 2020. Maar dankzij onze website, onze social media en de aanwezigheid in de etalages van een dozijn detailhandelaars in België, Luxemburg en Parijs zijn we er toch in geslaagd om een mannelijk – en soms ook vrouwelijk – cliënteel te bereiken dat zich graag wil verwennen met een horloge dat men niet snel rond een andere pols zal zien zitten!’

Teetime

Eén ding is zeker: een Julémonthorloge laat niemand onverschillig en de toekomst lacht hen toe, vooral dan in de coulissen van de golfsport, want die ‘andere’ sport sluit perfect aan op het DNA van het merk. ‘Zo steunen wij Adem Whabi, de Belgische paralympische kampioen, en Hugo Duquaine, een 13-jarige belofte en nu al kampioen bij de min-18. Wij sponsorden ook een toernooi in Rigenée en de Summer Edition in Sept Fontaines, met onder meer een hole in one-competitie.’

Ook Bernard Julémont is een gedreven golfer. ‘Voor mij is golf tegelijk sport en ontspanning. En een school in bescheidenheid. De frustratie is vaak op de afspraak, vooral bij de drive! Maar tegelijk is het ook genieten wanneer je ijzers precies landen waar je dat wil en je wedge perfect contact maakt met de bal…’

Deze Brusselaar van geboorte, maar Luikenaar in hart en nieren, ontdekte de golfsport toen hij 28 was. Dat gebeurde bij een initiatie samen met vrienden op de Golf de Pierpont. ‘Ik genoot met volle teugen, maar daarna namen mijn professionele en familiale verplichtingen snel weer de bovenhand. Vandaar dat ik pas een tweetal jaar geleden echt ben begonnen. Eerst op La Bruyère, daarna op Rigenée, waar ik nu ook lid ben.’

Zodra de agenda het toelaat vind je Bernard Julémont dus op de greens van de club in Villers-la-Ville. ‘Ik ben geen competitiebeest. Ik speel doorgaans de Men’s Days op woensdag en de weekendtoernooien. En soms ook met mijn vriendin die eveneens door de golfmicrobe is gebeten. Sinds ik speel, heb ik trouwens ook minder behoefte om met vakantie te gaan, want golf is ideaal om me te herbronnen in de natuur en alles los te laten. Elke ronde is anders en dat maakt golf zo mooi.’

Het swingvirus zorgt er ook voor dat hij graag de toptoernooien volgt op de televisie. ‘Ik nam een VOO-abonnement, enkel en alleen voor golf! Ik heb een zwak voor spelers als Rory McIlroy, Phil Mickelson en Bubba Watson. Zij zijn zo getalenteerd en zo expressief. Maar mijn grootste favoriet is de Amerikaan Tony Finau omdat hij zo’n ontspannen uitstraling heeft.’

Members Only partner and editor

Comments are closed.