Met de ene onverwachte twist na de andere lijkt de geschiedenis van La Mer wel het scenario van een Amerikaanse film. Het productieproces achter dit iconische cosmeticaproduct, geliefd door menig VIP? Dat is al meer dan 50 jaar een goed bewaard geheim.


Wie heeft er nog nooit gehoord van deze bijzondere crème? Dat zullen dan toch maar enkele uitzonderingen zijn! We schrijven de jaren 50. Na een onopzettelijke explosie in zijn laboratorium loopt Dr. Max Huber, een natuurkundige bij de Nasa, ernstige chemische brandwonden op aan zijn gezicht. Noch de wetenschap, noch de geneeskunde kunnen hem verlichten.

Om de schade te herstellen en de sporen van zijn littekens proberen uit te wissen, besluit hij dus al snel om zelf maar onderzoek te gaan voeren. Hierbij focust hij zich op de herstellende weldaden van zijn grote passie: de oceaan. Wanneer hij vissers aan de Californische baai van San Diego hun littekens ziet bedekken met algen, komt hij op het idee om zelf met deze specimens aan de slag te gaan. Twaalf jaar en ontelbaar veel pogingen later – sommigen zeggen meer dan 6000 – slaagt hij erin om de herstellende, antioxiderende ‘superkrachten’ van zeewier te ontgrendelen. 

Mysterieus ‘brouwsel’

Dankzij het onderzoek van Max Huber – een lang proces van bio-fermentatie – kon zeewier (een verzameling van bruine, groene en rode algen dat de zee achterlaat op de kust) uiteindelijk getransformeerd en gestabiliseerd worden. Dat zeewier wordt vervolgens vermengd met verschillende natuurlijke elementen zoals calcium, magnesium, kalium, lecithine, ijzer en vitamines C, E en B12, maar ook essentiële oliën van citrusvruchten, eucalyptus, tarwekiemen, luzerne en zonnebloemen tot één actief ingrediënt, dat nu tot de sterren van de moderne cosmetologie behoort – een marien ‘brouwsel’ met de naam ‘Miracle Broth™’. Algen zijn trouwens één van de snelst groeiende planten ter wereld en bovendien verbluffend zelfhelend. Dit celvernieuwende elixir vormt het hart van de Crème de la Mer. De resultaten van Max Huber waren ongezien en bezorgden hem zo ongeveer een nieuwe huid. Hij nam dan ook al snel een patent op de ‘magische formule’ die vooral efficiënt blijkt dankzij zijn bijzonder voedende, herstellende, verzachtende en gladmakende eigenschappen. De Crème de La Mer van vandaag kwam pas in 1996 op de markt, na het overlijden van Huber, toen de Estée Lauder Group het merk La Mer overkocht. Daarvoor was de artisanale productie van de crème een goed bewaard geheim. Het was een soort van ‘mirakelcrème’ met een mysterieus aura die mensen onder elkaar uitwisselden. Hoewel de Amerikaanse cosmeticagigant de notities van Dr. Max Huber in zijn bezit had, duurde het toch een jaar voordat het nieuwe team de samenstelling identiek wist na te maken. Het resultaat: een dikke, rijke, smeuïge crème met maar heel weinig bewaarmiddelen. Voordat de crème eind jaren 90 in Europa verkrijgbaar werd, bracht men hem mee uit de VS… Het toppunt van chic!

Een vip-crème 

Het lange fermentatie-/maturatieproces (3 tot 4 maanden), de manuele oogst van de zee-algen (de beste worden geoogst op Vancouvereiland in de Stille Oceaan) en de zorg waarmee elke pot handmatig wordt gevuld om het evenwicht van de Crème de la Mer te bewaren, verklaren het hoge prijskaartje en de zeldzaamheid van het product. Die elementen maken van La Mer een nichemerk. In de duurste plaatsen ter wereld wordt de vip-crème ook wel ‘De Rolls-Royce van de crèmes’, ‘De kaviaar van de anti-aging’ of ‘Mijn verzekering voor een gezonde gloed’ genoemd. Daarbij moet wel gezegd dat de producten van La Mer van bij het begin gepositioneerd worden als cosmetica voor ‘ingewijden’, waarbij mond-op-mondreclame centraal staat. Gebruiksaanwijzing: om het actieve ingrediënt Miracle Broth™ zo goed mogelijk te laten vrijkomen, warm je de Crème de La Mer eerste enkele seconden op tussen de vingers alvorens deze zachtjes te laten intrekken. Toen de crème nog maar net in Europa op de markt was, werd het aantal verkooppunten bewust erg beperkt (en elitair) gehouden. In de loop der jaren werkte de Estée Lauder Group echter een volledige verzorgingslijn uit voor het gezicht en het lichaam, gaande van oogserums tot make-upremovers en zonneproducten.

Limited edition

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat veel mannen wel eens de (geurloze) Crème de La Mer van hun vrouw of vriendin durven te ‘lenen’ om vervolgens vaak zelf helemaal te vallen voor de matte hydratatie van de crème. Het mannelijke klantenaandeel van het merk is dan ook aanzienlijk. Een specifieke mannenlijn? Nee, antwoorden ze bij Estée Lauder, ze willen geen specifieke verpakking ontwikkelen. Recent lanceerde het merk wel een nieuwe formule: de limited-edition La Mer Blue Heart Moisturizing Cream. Meerdere jaren onderzoek gingen vooraf aan de ontwikkeling van de luxueus ‘disruptieve’ textuur, die tegelijk rijker en lichter is dan de klassieke crème dankzij minuscule meerlagige bolletjes. Rimpels en lijntjes worden zichtbaar verminderd. Ideaal voor de erg droge huid! De kers op de taart: de verpakking symboliseert het engagement van La Mer voor de bescherming van de oceanen waaruit het al het goede van zijn producten haalt.

Members Only freelance reporter

Comments are closed.