De 20e editie van de regelmatigheidsrally Ardenne Roads, die naar begin deze zomer werd verplaatst, was die van de vernieuwing. Dit laatste tot grote vreugde van de fans van dit soort afspraken, oldtimers en GT-adepten.


De Ardenne Roads, die begin juli van start ging aan het Château Jemeppe in Hargimont (regio Marche-en-Famenne) en in het teken stond van de vernieuwing, kende een perfect verloop. Het parcours met testtraject op privaat terrein – mogelijk gemaakt dankzij het RACB-label – maakte alle deelnemers enthousiast. Kers op de taart: de aangekondigde en tijdens de zomer alomtegenwoordige regen bleef achterwege, waardoor dit 20e opus van Ardenne Roads in optimale organisatorische omstandigheden kon worden afgewerkt.

Op sportief vlak waren de verschillen klein, al namen Vincent en Amy Vandeputte, zijnde vader en dochter, al vanaf de 1e avond de leiding in handen met hun Lancia Fulvia HF #71. Dat klein verschil hielden ze ’s anderendaags (zaterdag) vast door geen enkele tijdfout te maken. Dit familieduo, een trouwe verschijning op de wedstrijden van Trajectoire, wordt duidelijk almaar sterker. Dat maakt hun titel alleen maar mooier… en het betekent ook een nieuwe mooie naam op de erelijst.

Minder fortuinlijk verliep het de MG B GT #57 van Chris en Olivier Proot. Op zaterdag werden zij tot twee keer toe gehinderd op de weg. Het waren straftijden die de Porsche 356 Pré-A #6 van Michel Closjans en Yves Noelanders goed uitkwam. Dat duo bevestigde zijn reputatie met een zilveren medaille.

Indrukwekkend en redelijk onverwacht was de comeback van de Porsche 356 A #31 van Michel Decremer en Patrick Lienne, 6e na de 1e etappe. Dankzij een perfecte regelmatigheidstest – 25 km lang! – dwongen ook zij ultiem een plekje af op het podium na een rally die spannend bleef tot de laatste seconde.

De top-5 van deze editie van Ardenne Roads werd volgemaakt door de Austin Healey 3000 MkII van Frank en Emiel De Poorter, 3e in de categorie Classic. Zij deden net beter dan die andere specialisten in Regelmaat, Kurt Declerck en Steven Vynck op Porsche 914. Achter de MG B GT van de familie Proot werd de top-10 van de jaargang 2021 vervolledigd met de Jaguar XK 120 OTS van Domien Loosveldt en Guy Dedeyne, de Alfa Romeo Giulietta Sprint van Michel Hermans en Daniel Pigeolet en de Jaguar Type E van Filip Engelen en Ann Gillis.

Het is vooral de aanwezigheid van de vele auto’s uit de jaren 30, 40 en 50 die de charme en het prestige van Ardenne Roads helpen verzekeren. Vandaar ook de klassementen Post War en Pre War. Zij verzorgen de bijzondere touch in dit evenement, vooral dan bij de toeschouwers die massaal naast het parcours aanwezig waren. In de categorie Post War behoren de Porsche 356-teams tot de specialisten. Closjans-Noelanders (Porsche 356 Pré-A) en Decremer-Lienne (Porsche 356 A) staken er werkelijk bovenuit. Laatste team in de top-3 was de Jaguar XK 120 OTS van Loosveldt en Dedeyne.

Bij de oudste auto’s toonde de Riley Sprite 1937 van William en Ivo Nijs zich de sterkste, met een verdienstelijke 32e plaats in de eindrangschikking.

Het beste ladiesteam bestond uit Isabelle Van Hoe en Barbara Bussels op Porsche 356 Speedster, terwijl Amy Vandeputte grossierde in trofeeën. Zij bleek de beste navigatrice in de eindstand en pakte met haar vader Vincent ook de ‘two generation’-hoofdprijs mee.

Met heel wat nieuwe uitdagingen en nieuwigheden in dit moeilijke jaar 2021 gaf Jean-François Devillers de Ardenne Roads een nieuw elan. Wat het enthousiasme alleen maar groter maakt met het oog op de jaargang 2022.

De geboorte van de GT’70!

In de slipstream van de jaargang 2021 van Ardenne Roads hield het team van Trajectoire ook een nieuw rendez-vous boven de doopvont: de Ardenne Roads GT’70! Op zondag 4 juli en nog altijd met de start aan Château Jemeppe namen een handvol Gran Turismo’s, die recht uit de Seventies leken te komen aanrijden, de start van een uitstap zonder enige competitiemodus. Aan het einde van de dag stond het geluk van de deelnemers op de stralende gezichten af te lezen.

‘Het basisidee was om een leemte op te vullen’, aldus Jean-François Devillers. ‘Deze GT’s uit de jaren 70 kunnen als atypische auto’s beschouwd worden, want ze zijn te “jong” om deel te nemen aan evenementen voor “classic cars” en wellicht een beetje te “oud” voor organisaties die focussen op hedendaagse auto’s. Voor deze primeur, die als teaser gold met het oog op 2022, brachten wij een 10-tal auto’s samen. Reeds bij het diner zaterdagavond in Château Jemeppe voelden we aan dat dit een geslaagde zet zou worden!’

Op zondagochtend vertrokken de luidruchtige GT’s van de kasteelkoer om de prachtige wegen in de regio te gaan verkennen. Meer dan één wandelaar, wielertoerist of toeschouwer keek zich de ogen uit bij de stoet: Ferrari 365 Daytona, Ferrari Testarossa, Lotus Esprit, BMW M1, Maserati Khamsin, Porsche 928, Jensen Interceptor, enz. Een schitterend beeld met een hoog ‘Back to the Future’-gehalte.

‘Aan het einde van de dag hoorden we niets dan lof, wat ons overtuigt om de Ardenne Roads GT’70 verder te ontwikkelen en te laten groeien’, aldus Jean-François Devillers. Dit evenement zal autonomer worden door zich los te haken van Ardenne Roads, wat betekent dat het in 2022 een eigen datum zal krijgen. Bedoeling is om ook deze uitstap met enkele nieuwigheden te kruiden, zoals een regelmatigheidsrit of een competitie op privéterrein. Ook het Lifestyle-gevoel dat de jaren 70 typeert, zal verder worden ontwikkeld. Ons eerste doel was om deze Ardenne Roads GT’70 op te starten en dat is nu een feit. Leve het vervolg!’

Het rendez-vous ligt nu al vast voor 2022 en voor aflevering 2 van deze nieuwe, exclusieve afspraak voor deze prachtige modellen van weleer, met een Touch die aansluit op de andere evenementen getekend Trajectoire… 

Members Only partner, editorial coordination and reporter

Comments are closed.