De distributie van luxewagens kent een fenomenaal succes in België, zozeer zelfs dat de leider van de sector, de groep D’Ieteren, er een gespecialiseerde afdeling voor opricht. Meer uitleg door Éric Cortois, directeur van D’Ieteren Luxury Performance.


Waarom deze nieuwe structuur die zich specifiek richt op dit deel van de automarkt?

Éric Cortois: ‘Na de eerste lockdown noteerden we een zeer forse stijging van de verkoop in het luxesegment. Voor 2030 wordt een verdere groei van 8 tot 12% voorspeld. Met onze zes Porsche Centres, drie Bentley-dealers en twee Lamborghini-dealers bereiken we heel België. We hebben onlangs Rimac toegevoegd aan onze hyper-de-luxe portefeuille waarin we al Bugatti telden, en in Antwerpen werd de verkoop opgestart van Maserati. Kortom, met al deze merken benadert ons marktaandeel in de wereld van de luxeauto’s de 50%. Het was dan ook logisch dat we nog meer op deze sector gingen focussen door naast de meer algemene tak van D’Ieteren deze afdeling Luxury Performance op te richten.’

Wat zijn de belangrijkste voordelen van deze diversificatie?

‘In de eerste plaats willen wij onze teams een geavanceerde opleiding geven om de best mogelijke ervaring te garanderen. De benadering van een klant die een luxeauto komt kopen, moet inderdaad gepersonaliseerd zijn. Voor hem is een dergelijke aankoop inderdaad geen verplicht nummer, maar vooral genieten. We moeten dus de nodige tijd uittrekken om aan zijn of haar verwachtingen te voldoen. Verder zullen de klanten actief worden opgenomen in de afdeling Luxury Performance. Dit betekent dat zij niet langer alleen bij de eigen dealer bekend zullen zijn, maar bij alle D’Ieteren Luxury Performance-dealers van het land. Ten slotte zullen wij binnen deze afdeling ook diensten op maat aanbieden, zoals een conciërgeservice. We zullen ook circuitdagen programmeren, GT-rally’s en uitstappen met classic cars. Er komt nog meer afwisseling bij de gastronomische en kunstzinnige evenementen en de nieuwe afdeling maakt het voor ons eenvoudiger om samenkomsten met onze verschillende merken te organiseren.’

De overname van Maserati in Antwerpen, een merk dat geen deel uitmaakt van het VW-concern, was ietwat verrassend. Bent u van plan om in de toekomst andere luxeautomerken te verdelen?

‘In de luxesector is er geen directe concurrentie omdat onze klanten heel verschillende auto’s in hun collectie hebben. Waarom zouden we ons dus beperken tot onze gebruikelijke merken, temeer we al een mooi deel van de markt in handen hebben?’

Hoe doen de verschillende merken in uw portefeuille het?

‘Met Porsche mikken we op een groei van 20% in 2023, oftewel 2400 gefactureerde modellen. Tegen 2027-2028 denken wij dankzij de nieuwe producten met 50% te kunnen groeien naar zo’n 3000 facturaties per jaar. Maar Porsche wil geen volumemerk worden. Dat is niet het doel. We moeten er alleen voor zorgen dat we een goede rentabiliteit hebben, zodat we de nodige middelen hebben voor de ontwikkeling van de nieuwe Porsche Destination, investeringen die erop gericht zijn het onthaal van de klant bij de dealer te optimaliseren. Wat Bentley en Lamborghini betreft: de groei (in dubbele cijfers) is vrij uitzonderlijk, met bijna 400 bestellingen in 2022, waarvan 240 voor Lamborghini alleen. Wereldwijd blijven de verkopen onder de drempel van 10.000 per jaar, maar we komen in de buurt (9.233 geleverde auto’s in 2022, n.v.d.r.). In 2022 verkochten we twee Bugatti’s en we hebben dezelfde ambities voor Rimac in 2023. We staan trouwens dicht bij de verkoop van ons eerste exemplaar.’

Zal de hyperluxemarkt na 2036 en dus met het verdwijnen van de benzinemotor nog wel groeien?

‘Dit valt moeilijk te voorspellen op de lange termijn, maar zelfs als zachte mobiliteit terrein wint, denk ik dat degenen die zich tijdens het weekend willen verwennen dat altijd zullen doen met een mooie luxeauto. Toen het paard plaats moest ruimen voor de auto heeft dat de groei van de paardensport niet tegengehouden!’

Members Only freelance reporter

Comments are closed.