Deze rubriek is gewijd aan initiatieven die auto’s verbeteren en groener maken. De nieuwe modus is elektrisch en focust op het respect voor onze planeet.


Nooit eerder sloten de auto’s die kiezen voor groene mobiliteit en respect voor de natuur zo naadloos aan op het huidige tijdsbeeld. We overlopen wat nieuw is in de sector.

Volkswagen: nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit met de ID.3

Wie het laatste Autosalon in Brussel bezocht, kon hem zien want hij pronkte op de stand van Volkswagen. We hebben het over de ID.3 die symbool staat voor de intrede van de Volkswagengroep in een nieuw tijdperk: dat van duurzame en milieuvriendelijkere energie. Deze auto, de eerste van een lange ID-reeks, is gebaseerd op een gloednieuwe architectuur: het modulair MEB-platform dat speciaal ontworpen werd voor het elektrische ID-gamma. De ID.3 wordt geassembleerd in Zwickau, waar de fabriek helemaal is omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. De autonomie van de grootste batterijvariant bedraagt 550 km, zodat toekomstige eigenaars op hun beide oren mogen slapen. Dankzij zijn laadcapaciteit van 100 kW verzekert hij in amper 30 minuten een nieuwe autonomie van 290 km (WLTP). Zo mogelijk belangrijker: de ID.3 is de eerste Volkswagen die CO2-neutraal wordt geproduceerd. Evenmin te verwaarlozen: de binnenruimte is vergelijkbaar met die van een berline uit een hogere categorie en de ideale gewichtsverdeling creëert een verrassend goede rijdynamiek en wendbaarheid. Verder is hij uitgerust met alle rijhulp- en veiligheidssystemen die men op een ultramoderne auto mag verwachten. Kostprijs van de ID.3 1st Edition? Minder dan 40.000 euro (basisversie).

Volvo maakt van zijn XC 40 een efficiënte hybride

De XC40 T5 Recharge, het meest recente hybride model bij Volvo, is ook het goedkoopste. In vergelijking met de topmodellen die door de Chinees-Zweedse constructeur worden aangeboden, kiest hij voor een mechaniek die eenvoudiger is, maar efficiënt en aangenaam bij het rijden. In tegenstelling tot de andere herlaadbare hybrides van het gamma beschikt de XC40 Recharge T5 niet over een integrale transmissie. Om kosten te besparen, bedacht de constructeur een systeem met één enkele motor om de thermische 3-cilinder te ondersteunen. Hij produceert 82 pk en is geïntegreerd in een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 specifieke gangen. Hij voert de auto in zijn eentje op naar een top van 120 km/h.

Peugeot e-208 opent sterk

De Peugeot e-208, die in de herfst van vorig jaar werd gelanceerd, heeft nu al de vedetterol overgenomen van de historische Renault Zoé. Bij zoverre dat hij zich in april in Frankrijk – in volle lockdown – opwerkte naar de eerste plaats op de lijst met inschrijvingen! Dit succesvol debuut vraagt de komende maanden om bevestiging, maar met de motor van 100 kW (136 pk), het koppel van 260 Nm, de batterij van 50 kWh en de snelle DC-laadcapaciteit tot 100 kW heeft hij ongetwijfeld heel wat troeven. De ingebouwde AC-lader van 7,4 kW laat toe om in 8 uur tijd de 340 km WLTP-autonomie te recupereren die door de e-208 wordt aangeboden. In een korte nacht dus, aangesloten op een wallbox.

Duitsland verdubbelt bonus voor elektrische auto’s

Het hulpplan van de Duitse regering voor de autosector omvat een verdubbeling van de bonus voor elektrische voertuigen. Zuivere mobiliteit geniet de voorkeur en dat impliceert nieuwe indicatieve maatregelen. Zo wordt de ecologische bonus bij de aankoop van een elektrische auto verdubbeld van 3000 naar 6000 euro. Daarbij aansluitend is er een tijdelijke btw-verlaging (tot 31 december 2020) van 19% naar 16% (met een verlaagd btw-tarief van 7% naar 5% voor producten en diensten). Door de bijzonder hoge prijzen in Duitsland als gevolg van het financieringssysteem voor hernieuwbare energie worden voor elektrische auto’s ook vaste tarieven vastgelegd voor 2020 en 2021 en dit zowel voor particulieren als voor bedrijven. Het land trekt liefst 6,7 miljard euro uit om de elektrische auto te promoten en infrastructuren te ontwikkelen, zoals laadpalen, terwijl de productie van waterstof op 7 miljard euro subsidies kan rekenen.

 

Alpine: binnenkort 100% elektrisch?

In het kader van de herstructurering van de groep kiest Alpine mogelijk voor een nieuwe koers met de focus op een 100% elektrisch aanbod. Alpine, dat in 2017 werd heropgestart door Renault als zijn nieuwe ‘performance brand’, bouwt momenteel de A110 in Dieppe (Seine Maritime). Als onderdeel van een herstructureringsplan dat de groep op termijn twee miljard euro moet helpen besparen, denkt Renault luidop aan de toekomstige site in Dieppe voor de nieuwe Alpine A110. ‘Alpine is een mooi merk. We denken ernstig na over zijn toekomst en over de manier waarop hij een toegevoegde waarde kan betekenen voor de groep’, aldus Jean-Dominique Senard, president van Renault. Tegelijk gaf Laurens van den Acker, designverantwoordelijke bij de groep Renault, te verstaan dat de elektrificatie van de Alpine ‘onvermijdbaar’ is. ‘Dat doen we niet alleen omwille van de voorschriften, maar omdat het verwachtingspatroon van de mensen evolueert en ons in die richting zal dwingen’, zei hij. De groep kan natuurlijk ook overwegen om Alpine uit te bouwen tot een merk van performante elektrische auto’s. Een beetje zoals Volvo dat doet met Polestar.

De Ariya komt naar Europa

Om wereldwijd fors te besparen, zal Nissan zijn jaarlijkse productiecapaciteit terugschroeven van 7,2 naar 5,4 miljoen auto’s per jaar. Ook het aantal modellen zal krimpen: van 69 tot 55. Zoals men kon verwachten, betekent dat een lichtere Nissan-catalogus voor Europa. Het goede nieuws is dan weer dat de elektrische SUV Ariya bij ons verkocht zal worden. Dat wordt de eerste auto op een CMF-EV platform, dat we ook op de toekomstige SUV’s van Renault zullen terugvinden.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.