Ook al herleidt het collectief bewustzijn Porsche tot de 911: de geschiedenis van de constructeur omvat meer mythische modellen dan men op het eerste gezicht zou veronderstellen. Een overzicht met de neusjes van de zalm.


Speciaal voor deze bloemlezing zocht Members Only – zij het met de nodige subjectiviteit – tien markante modellen uit. Als u de aandacht wil opeisen, dan zijn dit de Porsches die u moet koesteren.

Type 64 (1939)

Dit model is ouder dan zijn constructeur, want Ferdinand Porsche ontwierp het in 1939 om records te verbeteren en dus vooraleer zijn merk officieel geboren werd. Behalve zijn rondingen, die meteen aan de KdF-Wagen (alias de VW Kever) doen denken, heeft de Type 64 ook dezelfde mechaniek als de populaire Duitser. Dat was naar verluidt een contractuele verplichting. Met zijn 50 pk-motor was hij goed voor een topsnelheid van 160 km/h. Er werden slechts drie exemplaren geproduceerd. Eén werd vernield in WOII, de tweede werd gebruikt door de familie Porsche en de derde werd in de opslag geplaatst. Vandaar dat er nu nog twee over zijn. De eerste is te bewonderen in het Peterson Automotive Museum in Los Angeles. De tweede…

Wist u dit?

De tweede was door zijn huidige Oostenrijkse eigenaar op de veilinglijst geplaatst van RM Sotheby’s tijdens de Monterrey Car Week 2019. Deze Type 64 werd geschat op 20 miljoen dollar, maar had volgens sommigen tot 50 miljoen dollar kunnen opbrengen. Maar na een blunder van een van de veilingmeesters, die een bod van een kandidaat-koper verkeerd interpreteerde – verwarde ‘seventeen’ (17) met ‘seventy’ (70), red. – diende de verkoop afgeblazen.

Porsche 356 (1948-1965)

Het verhaal van Porsche start pas echt met de legendarische 356. Dit is niet alleen het eerste model met de naam van de schepper, maar ook met het stadswapen van Stuttgart. Van bij zijn lancering is de auto een succes. Hoewel de mechaniek vrij bescheiden is – want nog altijd afgeleid van de Volkswagen – moet hij dankzij zijn laag gewicht niet onderdoen voor andere sportmodellen met meer toeters en bellen en extra pk’s. En dat voor een lagere prijs. Wat we van dit model vooral onthouden, dat gecreëerd werd door Ferry Porsche (zoon van Ferdinand Senior), is dat het gestalte geeft aan de definitieve look van het merk. Een karakteristiek die geen enkele andere constructeur kan opeisen.

Wist u dit?

Hoewel Porsche zich met de 356 als een echte constructeur profileert, is het nog altijd een constructeur zonder… fabriek. Zo zijn de eerste 50 exemplaren geassembleerd in het Oostenrijkse Gmünd. Het duurt tot 1950 vooraleer de productie op de historische Porsche-site van Zuffenhausen een aanvang neemt. Noteer dat in 1961 en 1962 zo’n achthonderd 356B Roadster Porsches gebouwd werden door… D’Ieteren.

Porsche 550 (1953-1955)

De 550 speelt een cruciale rol in de geschiedenis van het merk. Als we afstand nemen van de gestaakte poging om eind jaren 40 een F1 te bouwen, is dit inderdaad de allereerste Porsche die voor de racerij werd ontworpen. De schitterende lijst met sportieve successen bewijst dat het model de hoge verwachtingen ook helemaal inloste. Hij was destijds zelfs zo dominant dat heel wat andere topconstructeurs zich door zijn architectuur lieten inspireren. Dat moderne supercars tegenwoordig met een centraal geplaatste motor uitpakken, komt inderdaad voor een stuk door de 550.

Wist u dit?

De 550 is niet alleen legendarisch door zijn sportieve successen. Hij is dat ook op een tragische wijze, want op zekere dag crashte in de omgeving van Los Angeles een 550 met de bijnaam ‘Little Bastard’. Daarbij kwam zijn jonge eigenaar om het leven: de 24-jarige James Dean. Hoewel hij nog maar drie films had afgewerkt, toen al een Hollywood-icoon.

Porsche 911 (1964 – nu)

Wel ja: we schrijven 1964 wanneer dé Porsche wordt geboren; het iconisch model waarmee de constructeur de concurrentie het nakijken geeft en alles wat was en zal zijn in de schaduw stelt. Voor heel wat fans is deze lichte, wendbare en op zijn limiet eigenzinnige 911 al snel definitie van de ideale sportauto. En dan hebben zij nog niet alles gezien, want 10 jaar later ontdekken zij een 911 die nog prachtiger is en nog meer verfijnd: de Turbo. Het duurt evenwel geen 10 jaar vooraleer deze baby een cultus wordt. Het succes is inderdaad veel groter dan bij de 356, vooral dan in een cruciale markt, zoals de USA.

Wist u dit?

Het is een bekende anekdote, maar ze blijft leuk: de 911 hoorde eigenlijk 901 te heten en dat was trouwens de nomenclatuur op de eerste exemplaren die van de band rolden. Maar één constructeur ging dwarsliggen: Peugeot. Dat had inderdaad de rechten op een naamgeving met drie cijfers én een 0 in het midden. En zo werd de 901 dus de 911. Maar al bij al: klinkt 911 niet beter?

Porsche 917 & 917K (1969-1970)

Ziehier de tweede ‘competitie’-indringer in onze selectie, maar geen enkele Porsche-fan zal ontkennen dat de 917 deze nominatie verdient, want het is dit model dat de eerste regels schreef van een prestigieuze erelijst. Na een ronduit ontgoochelende deelname in 1969 is de 917 de auto die Porsche zijn eerste 24 Uur van Le Mans helpt te winnen. Dat gebeurt opnieuw in 1971 en tot op heden is Porsche met 19 zeges de meest gelauwerde constructeur van deze uithoudingsrace.

Wist u dit?

Minder bekend is dat deze 917 Porsche ei zo na de kop kostte. Zijn ontwikkeling ging inderdaad gepaard met kolossale budgetten en dat terwijl de constructeur toen net met moeite het hoofd boven water kon houden. Er wordt trouwens verteld dat de familie Porsche zijn ontwerper nooit heeft vergeven dat hij het merk in gevaar heeft gebracht en dat dit de reden is waarom hij nooit de leiding heeft gekregen. Die bedenker was een zekere Ferdinand Piëch, een kleinzoon van Ferdinand Porsche. Maar Piëch kreeg uiteindelijk toch zijn revanche toen hij in 2008 en als almachtige CEO van de VW-groep, Porsche opkocht.

Porsche 930 (1975-1977)

In 1975 moet al wie denkt dat de 911 de ultieme sportauto is toegeven dat hij zich vergist heeft. Want dat jaar brengt Porsche de 930 uit, beter bekend onder de naam 911 Turbo. Met zijn opgeblazen vleugels en zijn opvallende achterspoiler ziet hij er monsterachtig uit – in de goede zin van het woord. Tegelijk is de 930 ook technisch niet altijd even betrouwbaar, want de technologie van de turbo is nog niet even gecontroleerd en verfijnd als nu. Als deze turbo zijn power loslaat wanneer de auto vanuit een bocht versnelt, kan je als bestuurder serieus schrikken! Het is dan ook met een reden dat deze 911 Turbo de bijnaam ‘Widowmaker’ kreeg…

Wist u dit?

Het is officieel: sinds de huidige generatie van de 911 heeft de benaming ‘Turbo’ nog maar weinig betekenis, want zowel bij Porsche als bij andere merken is de turbomotor vandaag de norm. Zo gebruikt Stuttgart de term nog enkel om een model bovenaan in de hiërarchie te plaatsen. Het ultieme bewijs dat dit woord zijn betekenis heeft verloren, is dat men ‘Turbo’ ook plakt op de krachtigste versie van de Porsche Taycan, die 100%… elektrisch is.

Porsche 928 (1977-1995)

Wat hebben de 928 en de Citroën Dyane gemeen? Antwoord schuldig? Welnu: beide werden gecreëerd om een model te vervangen dat hen uiteindelijk zou overleven. Zoals de Dyane er nooit in slaagde om de fakkel over te nemen van de 2CV, zo kon deze Porsche nooit de 911 vervangen. Dit juweeltje van techniek van zijn tijd – zo wordt zijn mechanische architectuur ook vandaag nog gebruikt, net zoals de sturende achterwielen – was een halve mislukking omdat hij te nadrukkelijk de principes in vraag stelde die het merk van bij het begin zijn succes hadden bezorgd. De grootste vloek? De V8-motor voorin. Daardoor beschouwden de trouwste klanten van het merk deze 928 als een Porsche voor Amerikanen en trokken zij er hun neus voor op.

Wist u dit?

We zegden het al: de 928 was een trendsetter op technisch vlak. In die mate zelfs dat Porsche zich in 1978, na een Rover en voor een Simca, mocht verheugen in de titel van… Auto van het Jaar! We mogen rustig toegeven dat het model een uitschieter is op de erelijst van deze verkiezing. Er wordt zelfs gefluisterd dat de jury na deze verkiezing – en om niet al te zeer af te wijken van de verwachtingen van het grote publiek – een aantal productiedoelstellingen toevoegde aan zijn selectiecriteria.

Porsche 959 (1986-1993)

Halverwege de rijke jaren lanceerde Porsche het model dat men als zijn eerste supercar kan bestempelen. Sterker: mogelijk was het wel de 959 die deze trend lanceerde, want hij is wel degelijk meer dan een ‘simpele’ 911 die bij de bodybuilder is binnengelopen. Omdat er bij het ontwerp op geen cent werd gekeken, is dit de technologische etalage van de constructeur. Hij heeft alles waar anderen nog min of meer mee experimenteren en voegt daar zelfs enkele innovaties aan toe. Zo is er in 1986 geen enkele andere auto met elektronische vierwielaandrijving of met schokdempers die hun hoogte aanpassen in functie van de snelheid. Geen enkel ander model heeft twee turbo’s, magnesiumvelgen en kevlar carrosserie-elementen. Daardoor haalt niemand anders de 0 tot 100km/h in minder dan 3 seconden en een topsnelheid van 330 km/h, met een wegligging die al even geweldig is, zonder de grote luxe en het dito comfort te vergeten.

Wist u dit?

Kenners weten dit, anderen mogelijk niet. Wanneer we aan de sportieve successen van Porsche denken, denken we aan circuits, zoals Le Mans. Maar de 959 onderscheidde zich ook ver weg van het asfalt. Na een mislukte poging in 1985 scoorde dit model inderdaad een dubbel in… Parijs-Dakar. De tweede Porsche in de uitslag werd trouwens bestuurd door een Belg. Al gehoord van een zekere Jacky Ickx?

Porsche Carrera GT (2003-2007)

20 jaar na de 959 keert Porsche terug naar de categorie van de sportieve superlatieven waar de rijksten van deze wereld hun plaats hebben. Het neemt hiervoor zijn toevlucht tot een motor die in het begin van de jaren 90 was ontworpen voor een … Formule 1-renstal. Geen 6-cilinder dus, noch een V8, maar een V10, met een geluid dat iedereen die het gehoord heeft nooit meer is vergeten. Als gevolg van de ‘normalisering’ van de supercars ontstaat een nieuwe en nog meer flamboyante categorie: auto’s met meer dan 600 pk. De zogeheten hypercars. De Carrera GT is de vertegenwoordiger van Porsche in deze categorie waarin hij het tegen andere vermaarde nieuwkomers moet opnemen, zoals Pagani en Koenigsegg, en een vaste waarde: de Ferrari Enzo. Stuk voor stuk modellen met een prijskaartje van één miljoen euro, en ondertussen veel meer!

Wist u dit?

Bijna 60 jaar na de tragische dood van James Dean aan het stuur van zijn 550 krijgt het verhaal een vervolg. In 2013 wordt Paul Walker, een andere jonge acteur/autofan en de held van de saga Fast & Furious, gedood bij een crash met een Carrera GT die door een van zijn vrienden bestuurd wordt. ‘Live fast, die young’…

Porsche 918 Spyder (2013-2015)

10 jaar zijn voorbij en alle supercars hebben de beroemde grens van 600 pk overstegen. Men moet dus nog hoger mikken en een van de manieren is om een technologie te gebruiken waarvan verwacht wordt dat zij de norm wordt in een wereld die steeds meer aandacht heeft voor de CO2-uitstoot: de hybride. Toeval (of niet?): de eerste drie hybride supercars in de geschiedenis worden in 2013 geboren: de McLaren P1, de Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 Spyder. Met 916 pk voor de eerstgenoemde, 963 voor de tweede en ‘slechts’ 887 voor de Porsche. Als men evenwel de vergelijkingen in de toenmalige pers bekijkt (geen officiële data, want Ferrari verzet zich formeel tegen dit soort tests) komt Porsche daar het beste uit. Met zo’n 800.000 euro is hij ook de goedkoopste van het lot, want de McLaren en de Ferrari gaan ruim boven het miljoen.

Wist u dit?

Ook op… ecologisch vlak doet de Porsche 918 Spyder beter dan zijn rivalen. Deze hypercar is inderdaad een herlaadbare hybride, waarbij de batterijen een elektrische autonomie van een 30-tal kilometer garanderen. Dit is dus een benzinemodel met 887 pk, gehomologeerd met een gemiddeld verbruik van 3,1l/100km en 72g CO2/km!

Members Only freelance reporter

Comments are closed.