Deze rubriek is gewijd aan initiatieven die auto’s verbeteren en groener maken. De nieuwe modus is elektrisch en focust op het respect voor onze planeet.


Alle constructeurs zetten in op groene mobiliteit en promoten het respect voor de natuur als een echte prioriteit. Vandaar dat er nu bijna wekelijks nieuwe elektrische modellen van de band rollen. Deze rubriek staat volledig in het teken van de initiatieven binnen dit groene segment.

VW Golf gaat elektrisch!

De 8e generatie Volkswagen Golf wordt niet alleen gekenmerkt door een verder doorgedreven digitalisering, maar ook door de elektrische aandrijving op verschillende hybride versies, waaronder de 1.5 eTSI. Al van bij de lancering is hij de grote blikvanger, want deze Mild hybridversie combineert dynamische prestaties met energie-efficiëntie, en dat zonder verpinken. Een van de andere geavanceerde functies van zijn 48V-technologie is dat de motor automatisch uitschakelt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. De auto ‘zeilt’ dan verder zonder brandstof te verbruiken en de motor start nauwelijks hoorbaar weer op zodra dat nodig is. Tegelijk garandeert het extra elektrisch koppel de eTSI een bijzonder goed acceleratievermogen.

Maar de adepten van de Golf, die oplaadbare elektriciteit willen proeven zonder daarom van model te veranderen (en dus opteren voor de revolutionaire ‘full electric’ ID3), kunnen sinds de voorbije zomer kiezen voor de New GTE. Die is nu even snel als de GTI, want ook hij is goed voor 180 KW (of 245 pk) in gecombineerd vermogen.

Zijn hybride aandrijving, die ontworpen is om sportieve prestaties te leveren, combineert dynamiek en elektrische duurzaamheid, met een emissieloze autonomie van ongeveer 60 km. De herlaadbare hybride motor van de Golf GTE bestaat voornamelijk uit een 1,4 liter TSA turbo benzinemotor van 110 kW (150 pk), een hybride module in combinatie met de elektrische motor (85 kW), een dubbel gekoppelde DSG-robotbak met zes versnellingen en een nieuwe lithium-ion batterij. Wie hem test, is meteen overtuigd.

Elektrische pick-ups!

Constructeur Rivian geeft geen officiële cijfers vrij van de voorbestellingen van zijn pick-up R1T en zijn SUV R1S, die allebei vertrekken van dezelfde elektrische opbouw, maar fans van het platform Rivian Forums stellen nu al zonder blozen dat er voor deze trendy auto’s zo’n 30.000 boekingen werden doorgegeven. Een score die dus duidelijk lager ligt dan voor de actuele concurrentie, die wordt aangevoerd door de Tesla Cybertruck. Daar klimmen de voorbestellingen, die vanaf 22 november 2019 werden geopend, inderdaad tot boven de 600.000 stuks. Dit grote verschil tussen de modellen laat zich ongetwijfeld verklaren door de naambekendheid van de merken, maar ook door het geld dat opzij dient gezet bij de reservatie. Tesla rekent 100 dollar voor een Cybertruck. Bij Rivian ligt de cheque voor deze service tien keer hoger (1000 dollar). Interessant detail: Rivian verbindt zich ertoe om dit bedrag terug te betalen indien men afhaakt, terwijl Tesla geen dollar teruggeeft.

Samengevat staat de Rivian pick-up voor een breedte van 2,015m, een lengte van 5,475m, een aangekondigde autonomie boven de 650 km, een systeem met 4 motoren die 750 pk leveren, een acceleratie van 0 tot 100km/h in 3 seconden en 800 kg nuttig laadvermogen…

Ook de Cybertruck wordt voorgesteld als een pick-up met de prestaties van een sportieve auto. Dit monster met 6 (moduleerbare) zitplaatsen spurt van 0 naar 100 km/h in minder dan 3 seconden en haalt een topsnelheid van 209 km/h. Hij beschikt over een regelbare vering en biedt een autonomie van 800 km in de versie met drie motoren. Hij kan inderdaad, al naargelang de keuze, worden uitgerust met twee of drie elektrische motoren. Deze gigant van bijna 6m lang en 1,90m hoog zou de (thermische) ster in deze categorie, de Ford F-150, helemaal in de schaduw kunnen stellen. De start van de serieproductie is voorzien voor 2021…

Audi’s met ‘nieuw brein’

De firma van Ingolstadt zal zijn auto’s binnenkort uitrusten met een digitaal systeem dat veel performanter is dan op de huidige modellen in het gamma. Dit ‘centrale brein’ zal een meervoud aan parameters en toepassingen controleren. Deze innovatie, die tot 90 functies tegelijk kan monitoren, zou bijzonder interessant moeten zijn voor de elektrische Audi-modellen. Op deze versies zou de autonomie van de batterijen met zo’n 30% toenemen. Vanaf nu zou één enkel systeem alle dynamische parameters van de auto moeten beheren: van de reactiviteit van het versnellingspedaal, over de stevigheid van de ophanging tot het gedrag van de motor. Deze computer, die tien keer krachtiger is dan degene die we nu in de huidige Audi’s vinden, kreeg de naam Integrated Vehicule Dynamics.

Full electric bij Hyundai!

Hyundai heeft beslist om zijn auto’s versneld te elektrificeren en introduceerde onlangs twee nieuwe concepten: de 45 EV en de Prophecy, met een bijzonder futuristische look (zie foto). Wat ze gemeen hebben? Een 100% elektrische aandrijving, waarover de constructeur voorlopig geen details wenst vrij te geven. De boodschap is evenwel duidelijk. De constructeur zal eind 2021 een totaal nieuw elektrisch model op de markt brengen als complement van de SUV Hyundai Kona Electric en van de SUV op waterstof Hyundai Nexo. De eerste elektrische Ioniq wordt de serieversie van de 45 EV. Die wordt begin 2021 verwacht en krijgt de naam Ioniq 5. De Ioniq 6 wordt het jaar daarop gelanceerd en volgt de lijnen van de mooie Prophecy. In 2024 moet dan een grote SUV volgen met de naam Ioniq 7. Deze drie modellen met verschillend uiterlijk worden gebouwd op hetzelfde platform, full electric. Zij krijgen een grote autonomie en zullen zich pijlsnel opladen. Tegelijk blijft het bij Hyundai stil over de toekomst van de huidige Ioniq…

Grote elektrische SUV bij Renault

De constructeur met de ruit gaat zijn gamma modellen met batterij verder uitbreiden. Een van de nieuwkomers wordt een SUV, in deze tijden een populaire verschijning. De SUV voor stadsgebruik (die Zandar zou kunnen heten) en qua look zou aansluiten op de Captur wordt volgend jaar verwacht. In 2022 zal Renault dan uitpakken met een elektrische gezins-SUV die iets groter zal uitvallen dan de Kadjar, want hij wordt zo’n 4,60m lang. Zijn look zou moeten aansluiten bij het Concept Morphoz (zie foto). De toekomstige elektrische modellen bij Renault zullen vertrekken van het modulaire platform CMF-EV dat we terugvinden in de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Deze technische basis wordt ingeleid door de Nissan Ariya. Ook de gezins-SUV van Renault zal worden aangeboden met keuze uit tractie (één elektrische motor) of 4×4 (twee motoren), met twee verschillende batterijen (63 of 87 kWh) en een aangekondigde autonomie van 360 tot 500 km. Dit zou, al naargelang de versie, goed zijn voor 218 tot 394 pk, zoals bij Nissan.

Members Only partner and reporter

Comments are closed.