Almaar meer constructeurs schuiven met hun gamma in de richting van elektrisch. De hybridisatie wordt het ‘vakbondsminimum’ en de reactie van het publiek is positief.


2021 is het jaar van de bevestiging voor Polestar dat op grootse wijze een prominente plek afdwong in het segment van premium elektrische auto’s. Omdat we onlangs de kans kregen om de modellen 1 en 2 proef te rijden, maakten we persoonlijk kennis met de imponerende knowhow van het merk dat enkele jaren geleden nog bekend was als de preparateur van de Volvo-racedivisie en zich nu profileert als een merk op zich.

Drie versies voor de Polestar 2

Nadat de Polestar 1, een prachtige gran turismo hybride, de onafhankelijkheidsbeweging op gang bracht, bevestigt de Polestar 2 overduidelijk het elektrisch meesterschap van deze nieuwkomer. Er zijn vandaag trouwens drie verschillende versies op de markt. Om een lang verhaal kort te maken: er is keuze uit drie aandrijflijnen. De bestaande configuratie met twee elektromotoren van 300 kW (408 pk) en een grote batterij van 78 kWh (met WLTP-autonomie tot 480 km) wordt inderdaad aangevuld met twee versies met één voorin gemonteerde elektromotor. Deze versie heeft dezelfde high performance batterij en een motor van 170 kW (231 pk, en 515 tot 540 km autonomie) of een kleine batterij met een standaard autonomie (64 kWh) en een elektromotor van 165 kW (224 pk en een actieradius tot 440 km). Prijskaartje? Van 45.900 tot 67.900 euro. Dat is naar onze bescheiden mening best redelijk gezien de aangeboden technologie en de uitrusting.

Te noteren dat de Polestar 2 in de lente van dit jaar een veiligheidslabel Euro NCAP met 5 sterren kreeg toegekend. Een terechte bekroning voor de vernieuwende structurele ontwikkelingen op het gebied van veiligheid, met onder meer acht airbags en talloze veiligheidshulpsystemen, zoals de detectie van voertuigen, voetgangers, fietsers en wegbermen. Wat dit merk ook bijzonder maakt, is dat de bestellingen enkel online verlopen via de website Polestar.com. Voor zover mogelijk zullen de toekomstige klanten deze zomer de nieuwe versies van de Polestar 2 eigenhandig kunnen proefrijden in een van de 40 Polestar Space-verkooppunten die verspreid liggen over de tien markten. Voor België gaat het om Antwerpen, Brussel en Gent.

V…W to zero!

Eigenlijk heet de campagne die recentelijk door Volkswagen werd aangekondigd ‘Way to Zero’. Voor VW is dit een draaiboek op weg naar een CO2-neutrale mobiliteit. De inhoud? Een pakket van maatregelen gericht op het versnellen van de productie en het duurzaam gebruik van elektrische auto’s. Het bedrijf heeft zich voorgenomen om ten laatste in 2050 de netto-nuluitstoot en dus de koolstofneutraliteit te bereiken. Het legde eveneens een nieuwe tussenstap vast, namelijk het gericht terugschroeven van 40% van de CO2-uitstoot per auto in Europa tegen 2030. Daarmee legt de groep de lat merkelijk hoger dan de doelstelling van 30% die het in 2018 had aangekondigd. Een Volkswagen zou gemiddeld 17 ton koolstofdioxide minder uitstoten. Naast de versnelde overstap naar de elektromobiliteit zouden zowel de productie (met inbegrip van de aanleveringsketen) als het gebruik van elektrische auto’s tot een neutrale klimaatbalans moeten leiden. Zonder de systematische recyclage van de hogespanningsbatterijen van de oude elektrische auto’s te vergeten.

Tegen 2025 zou al zo’n 14 miljard euro geïnvesteerd worden in het koolstofvrij maken. De elektriciteit voor de fabrieken in Europa, Noord- en Zuid-Amerika zal tegen 2030 volledig geproduceerd worden door hernieuwbare bronnen. Het Duitse bedrijf bewijst op die manier dat de elektrische auto meer is dan een auto, maar een echt ecologisch concept met een invloed op de productie van a tot z.

Land Rover Discovery Sport in herlaadbare hybride

Land Rover nam zijn tijd om de overstap naar minder vervuilende auto’s in te luiden. In eerste instantie opteerde het Britse bedrijf voor verschillende groepen van aandrijfsystemen met een lichte hybridisatie, maar nu de trein op de rails staat, schakelt Land Rover een paar tanden bij. Akkoord: op de Discovery Sport is de laatste versie van de lichte hybride-technologie (MHEV) nog altijd actueel voor de dieselmotoren D165 (163 pk) en D200 (204 pk) wanneer gecombineerd met vierwielaandrijving, terwijl een batterij helpt om de energie te recupereren die verloren gaat bij het remmen. Daardoor rijdt de auto niet alleen soepeler en verbruikt hij ook minder, maar laat hij de chauffeur ook kennismaken met de voordelen van de elektrische mobiliteit, zonder dat die zijn auto moet aansluiten of heropladen. Dit model is evenwel ook te koop in de herlaadbare hybride versie P300e die voor het eerst in 2020 werd geïntroduceerd. Goed nieuws voor dit model is ook dat hij wordt geproduceerd in een 5 plaatsen +2-versie, zodat de vrienden en vriendinnen vlot meekunnen om te gaan sporten en naar het restaurant.

Elektrische Caterham in 2023

Om te beantwoorden aan de toekomstige milieuvoorschriften overwegen heel wat kleine merken de overstap naar elektrisch. Dat geldt ook voor Caterham dat zijn jubileumjaar 2023 zou kunnen gebruiken om een eerste model op de markt te brengen. ‘Het is mijn ambitie om verbrandingsmotoren zo lang mogelijk actief te houden, tot zolang we een motor kunnen vinden die past bij ons product. Maar dat wordt vandaag de dag steeds moeilijker’, bekent Graham Macdonald. Het merk sleutelt dan ook volop aan een elektrische versie van zijn roadster Seven. Zonder in detail te gaan met betrekking tot de karakteristieken van de motor verklapte de CEO van Caterham dat hij niet wil raken aan het gewicht van de verschillende elektrische componenten – vooral dit van de batterij – om de wendbaarheid van de auto te behouden. Om het overgewicht op te vangen, wil Caterham de ophanging herzien en het chassis aanpassen. Daarbij zou het opgeven van enkele als overbodig ingeschatte elementen, zoals de recuperatierem, nog enkele kilo’s extra winst moeten opleveren. Qua prestaties mikt de constructeur op een acceleratie die gelijke tred moet houden met de Seven 620R, een bolide van 315 pk die in 2,79 seconden van 0 naar 100 km/h flitst. Caterham zou de productie van zijn elektrische Seven in 2023 kunnen opstarten. In afwachting moet de constructeur verschillende partnerships afsluiten teneinde de levering van zijn componenten te garanderen. Zoals het dit nu al doet met Ford voor de motoren op zijn actuele modellen.

Ford Mustang E voor Europa ontscheept in Antwerpen

De eerste schepen met een substantiële hoeveelheid Ford Mustangs Mach-E aan boord meerden aan in de Antwerpse haven. Elk exemplaar van de eerste 100% elektrische Ford die voor het Europese vasteland is bestemd, komt inderdaad binnen via de Antwerpse haven. Zoals bekend vond op 31 mei de officiële lancering van de Mustang Mach-E plaats bij de Ford-verdelers in België en het Groothertogdom Luxemburg. Moeten wij u trouwens nog deze elektrische Mustang voorstellen die zich duidelijk laat inspireren door het mythisch Amerikaanse model? Samengevat: naargelang de batterijkeuze ontwikkelt de Mach-E van 269 tot 294 pk bij een koppel van 430 Nm. Met vierwielaandrijving wordt dit van 269 tot 351 pk in de basisversie, met een koppel van 580 Nm. In de GT-versie tenslotte klimt de power tot 456 pk en het koppel naar 830 Nm. Bij de Performance Edition, die van de GT is afgeleid, komt daar nog 31 pk bij voor een koppel van 860 Nm. Amper 3,5 seconden volstaan voor de spurt van 0 naar 100 km/h en daarmee is hij drie tienden seconde sneller dan de GT. De autonomie (al naargelang de gekozen versie en uw rijstijl – zware of minder zware voet…) bereikt 600 km!

Members Only partner and reporter

Comments are closed.